رپورتاژ

قیمت نبشی روز + 0 تا 100 نحوه محاسبه قیمت نبشی

قیمت نبشی روز و نحوه محاسبه آن از جمله اطلاعاتی است که خریداران این محصول باید درباره آن آگاهی داشته باشند. برای یک خرید معقول و به صرفه لازم است این اطلاعات را از سایت های معتبری همچون نیک فولاد بدست آورید. نیک فولاد با توجه به نوسانات بازار محصولات فولادی، قیمت نبشی روز را در اختیار شما قرار خواهد داد، تا شما بتوانید با اطمینان خاطر خرید کنید. اما آیا می‌دانید این نرخ بر چه اساسی تعیین می‌شود؟

فاکتورهای ثابت که در قیمت‌ گذاری نبشی نقش دارند!

قیمت نبشی به عوامل متعددی بستگی دارد. بخشی از این فاکتورها به طور ثابت و بر اساس مشخصه های فنی محصول تعیین می شوند. این فاکتورهای ثابت نوع، وزن، جنس، سایز و برند نبشی تولید
شده هستند.

فاکتورهای متغییر که در قیمت گذاری نبشی نقش دارند!

علاوه بر عوامل تأثیرگذار ثابت که پیش ازاین به آنها اشاره شد، قیمت نبشی تحت تأثیر فاکتورهای متغییری نیز دچار نوسان می شود. این فاکتورها اصلی ترین عوامل تغییر قیمت روز نبشی محسوب می شوند:

  • نوسانات بازار ارز: کاهش و یا افزایش قیمت ارز باعث کاهش و یا افزایش قیمت نبشی می شود.
  • سیاست‌های اعمال شده بر واردات و صادرات: نبشی علاوه بر تولیدات داخلی از خارج از کشور نیز وارد می شود. سیاست‌هایی که باعث نوسانات در میزان واردات و یا صادرات این محصول می شود باعث ایجاد نوسان درقیمت آن نیز می گردد.
  • نرخ تورم جهانی: تغییر نرخ تورم جهانی باعث رکود و یا رونق گرفتن اقتصاد شده و در نتیجه باعث افزایش یا کاهش یا به طور کلی تغییر قیمت تولیدات متعددی همچون نبشی می شود.
  • میزان عرضه و تقاضای نبشی در بازار: میزان تقاضا و عرضه در بازار آهن آلات تأثیر فاحشی بر قیمت نبشی دارد. از جمله بازارهایی که می تواند بر تقاضا و عرضه این محصول تأثیر بگذارد بازار مسکن است.

تأثیر بازار مسکن بر قیمت روز نبشی: نبشی یکی از انواع محصولات فولادی است که در ساختمان‌سازی بسیار پر مصرف است. بازار ساخت‌و‌ساز، به ویژه مسکن از بازارهای بسیار پر رونق داخلی است. هر گاه به هر دلیلی این بازار دچار رکود شود، میزان تقاضا برای این محصول فولادی نیز دچار رکود خواهد شد.

  • قیمت جهانی سنگ آهن: از تأثیرگذارترین عوامل نوسانات قیمت نبشی، قیمت سنگ  آهن است. سنگ آهن پایه ساخت فولاد و محصولات فولادی است. سنگ آهن یک نوع سنگ معدنی است که رگه هایی از آهن درون خود دارد. سنگ  آهن را استخراج و طی عملیاتی عنصر آهن را جدا کرده و از آن برای تولید فولاد استفاده می کنند. در بعضی مواقع کشورهای صادرکننده سنگ آهن تصمیم به کاهش و یا افزایش استخراج و صادرات این نوع کانی می گیرند. در اینگونه موارد قیمت سنگ آهن و محصولاتی که تولیدشان بر پایه سنگ آهن است همچون نبشی دچار نوسانات قیمت می شوند. کاهش و یا افزایش استخراج سنگ آهن بر اساس سیاست‌های محافظت از محیط زیست اعمال می شود. در بعضی موارد نیز تغییر مراوده های سیاسی میان کشور صادر کننده و وارد کننده، باعث تغییر در میزان و شرایط صادرات این نوع کانی می شود.
  • نوسانات بازار فولاد: نوساناتی که در بازارهای جهانی و داخلی فولاد بوجود می آید از دیگر عوامل تأثیرگذار بر قیمت روز نبشی است. دررابطه با تأثیر بازار داخلی فولاد می توان به دو فاکتور اشاره کرد.نوسانات قیمت ورق های فولادی: نبشی ها را از ورق‌های فولادی
    می سازند. ورق های فولادی به میزان فراوانی در داخل کشور تولید می شود. هر گونه تغییر قیمتی که در قیمت ورق های فولادی ایجاد شود باعث تغییر قیمت نبشی نیز خواهد شد.
    نوسانات قیمت شمش های فولادی: شمش‌های فولادی نیز از جمله مواد اولیه تولید نبشی هستند. شمش های فولادی تولید شده در داخل کشور به میزان زیادی به کشورهای همسایه صادر می شوند. کاهش و یا افزایش صادرات این محصول فولادی به خارج از کشور بر نوسانات قمیت نبشی تأثیر می گذارد. چنانچه به هر دلیلی صادرات این محصول به خارج از کشور کاهش پیدا کند، این محصول در داخل کشور صرف تولید نبشی می شود. این شرایط قیمت نبشی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
  • سیاست‌های اقتصادی کشور: سیاستهای اقتصادی کشور به طور مستقیم بر قیمت روز نبشی تأثیرگذار است.
  • نوسانات قیمت سوخت: سوخت از فاکتورهایی است که علاوه بر استفاده در مسیر تولید نبشی در هزینه های حمل‌ونقل نیز مؤثر است. هرگونه افزایش قیمت سوخت باعث افزایش قیمت این محصول فولادی می شود.
  • نوسانات تعرفه های ناوگان باربری: تعرفه های ناوگان باربری به دنبال تغییر شرایط از جمله تغییر قیمت سوخت، حق بیمه، کمبود و یا کاهش لوازم یدکی و غیره بوجود میآید. از آنجایی که حمل و نقل علاوه بر حمل مواد اولیه به داخل کارخانه وظیفه حمل محصولات تولید شده به خارج کارخانه را نیز به عهده دارد، هرگونه نوسانات قیمت در این بخش بر قیمت تمام شده و به‌روز نبشی تأثیرگذار خواهد بود.

نحوه محاسبه قیمت نبشی

وزن عامل اصلی در تعیین قیمت نبشی است. بنابراین برای تعیین قیمت نبشی درابتدا باید وزن آن را بدست آورد. برای محاسبه وزن نبشی می‌توانید از اطلاعات زیر استفاده کنید:

  • وزن یک شاخه از نبشی برابر است با وزن یک متر از نبشی بر اساس جدول اشتال ضربدر طول یک شاخه نبشی
  • قیمت نبشی برابر است با قیمت یک از نبشی مورد نظر ضربدر وزن یک شاخه از آن نبشی

نقش جدول اشتال در قیمت‌ گذاری نبشی

یک ابزار کاربردی که برای طراحان و محاسبان ساختمانی بسیار مفیداست، جدول اشتال نام دارد. جدول اشتال کمک می کند تا بتوان به راحتی وزن نبشی خریداری شده را با وزن استاندارد درج شده مقایسه کرد. کیفیت نبشی به وزن استاندارد آن بستگی دارد. اگر وزن نبشی که قصد خرید آن را دارید با وزن استاندارد ثبت شده در جدول اشتال تفاوت زیادی داشته باشد، نبشی موردنظر دارای کیفیت پایین است. در صورت دسترسی نداشتن به جدول اشتال می توان از فرمول های دیگری برای بدست آوردن وزن نبشی استفاده کرد.

  • وزن یک شاخه نبشی (بال مساوی) برابر است با: طول شاخه ضرب در ضخامت‌ (میلی-متر)، ضرب در ۲، ضرب در طول بال (میلی متر)، ضرب در چگالی فولاد (۸۶/۷)
  • وزن یک شاخه نبشی (بال نامساوی) برابر است با: طول شاخه ضرب در ضخامت، ضرب در مجموع طول ۲ بال، ضرب در چگالی فولاد (۸۶/۷)

برخی ازسوالات رایج :

۱٫فاکتورهای متغییر که در قیمت گذاری نبشی نقش دارند کدامند ؟

نوسانات بازار ارز / سیاست‌های اعمال شده بر واردات و صادرات / نرخ تورم جهانی / میزان عرضه و تقاضای نبشی در بازار / قیمت جهانی سنگ آهن / نوسانات بازار فولاد / سیاست‌های اقتصادی کشور / نوسانات قیمت سوخت / نوسانات تعرفه های ناوگان باربری

۲٫نحوه محاسبه قیمت نبشی چگونه است ؟

وزن یک شاخه از نبشی برابر است با وزن یک متر از نبشی بر اساس جدول اشتال ضربدر طول یک شاخه نبشی / قیمت نبشی برابر است با قیمت یک از نبشی مورد نظر ضربدر وزن یک شاخه از آن نبشی

 

 

نوشته های اخیر

بهترین تشک طبی + 11 مدل پرطرفدار ایرانی و خارجی

هر انسان به طور معمول نزدیک به یک سوم عمر خود را در خواب سپری…

2 ماه پیش

تلویزیون هوشمند چیست + تفاوت تلویزیون اسمارت با معمولی

یکی از متداول ترین کالاهای دیجیتال تلویزیون می باشد. این صفحه جادویی از همان ابتدای…

2 ماه پیش

بهترین مارک کولر آبی چیست + 6 مدل مارک کولر آبی 1403

هر چقدر که به فصل تابستان و گرما نزدیک‌ تر می‌شوید، دغدغه داشتن یک سیستم…

2 ماه پیش

معرفی برند ال جی – LG Brand

آن هایی که اهل دنیای دیجیتال و تازه های این جهان جذاب الکترونیکی هستند خوب…

2 ماه پیش

ظروفی که هرگز نباید در ماشین ظرفشویی قرار دهید + 18 ظروف ممنوعه در ماشین ظرفشویی

ماشین ظرفشویی های اتوماتیک دستگاههای کاربردی در آشپزخانه هستند، اما آیا همه ظروف را میتوان…

2 ماه پیش

راهنمای خرید قهوه ساز + بهترین قهوه ساز در بازار 2024

در مقاله راهنمای خرید قهوه ساز و معرفی بهترین قهوه ساز سعی داریم که شما…

2 ماه پیش