دسته بندی ها مقالات

ظروفی که هرگز نباید در ماشین ظرفشویی قرار دهید + 18 ظروف ممنوعه در ماشین ظرفشویی

ماشین ظرفشویی های اتوماتیک دستگاههای کاربردی در آشپزخانه هستند، اما آیا همه ظروف را میتوان با ماشین ظرفشویی شست؟ چه ظروفی را نباید در ماشین ظرفشویی گذاشت؟ با ما همراه باشید تا لیست ظروف ممنوعه در ماشین ظرفشویی را به شما معرفی کنیم.

چه ظروفی را نباید در ماشین ظرفشویی گذاشت:

۱٫ قاشق، کاسه و تخته برش چوبی

سختی مواد شوینده ماشین ظرفشویی می تواند روغن های طبیعی را که مانع از خشک شدن ظروف چوبی و تخته های برش می شوند، از بین ببرد. زمانی که آن روغن ها پاک شوند، چوب شروع به ترک خوردن می کند. اقلام چوبی را باید با دست و با مواد شوینده ملایم در آب گرم بشویید. اجازه ندهید آنها خیس بخورند زیرا می تواند باعث متورم شدن و تبله چوب شود. اگر احساس می کنید چوب باید ضد عفونی شود، از محلول ملایم سفید کننده کلر و آب گرم استفاده کنید : ۱/۴ فنجان سفید کننده و ۱/۲ لیوان آب.

مانند چوب، سنگ های طبیعی پیتزا نیز از ظروف ممنوعه در ماشین ظرفشویی هستند و باید با دست شسته شوند تا از ترک خوردن و آسیب ناشی از مواد شوینده خشن جلوگیری کرد.

۲٫ چاقوهای آشپزخانه

برای یادگیری تمیز کردن ماشین ظرف شویی با مقاله شستشوی ماشین ظرفشویی همراه ما باشید.

چاقوهای برش بزرگ و آشپزخانه که در ماشین ظرفشویی قرار نمی گیرند. چاقوها در ماشین ظرفشویی می توانند پوشش محافظ روی قفسه ها و سبدها را سوراخ کنند و باعث ایجاد زنگ زدگی شوند. از طرفی، آن لبه های تیز هنگام تخلیه ماشین ظرفشویی خطرناک هستند، مخصوصاً وقتی بچه ها برای تخلیه ماشین ظرفشویی کمک تان می کنند. در نهایت، مواد شوینده خشن ماشین ظرفشویی می تواند لبه های چاقوها را کدر کرده و باعث شل شدن و شکافتن دسته های چوبی شود. بهترین کار شستشوی دستی انواع چاقوهای آشپزخانه است.

۳٫ رنده و الک

به سینک ظرفشویی نیاز دارید ولی نمیدانید کدام مدل را انتخاب کنید؟ ما در مقاله بهترین جنس سینک ظرفشویی به شما کمک میکنیم بهترین انتخاب را داشته باشید.

رنده ضد زنگ و الک کوچک نیز از ظروف ممنوعه در ماشین ظرفشویی هستند. هر ابزار آشپزخانه با لبه های تیز نباید در ماشین ظرفشویی قرار گیرد. رنده ها و الک ها می توانند پوشش پلاستیکی روی قفسه ها را سوراخ کنند و ایجاد زنگ زدگی در ماشین ظرفشویی شوند. اگر اقلام دارای سوراخ های کوچک را در ماشین ظرفشویی پر کنید، تقریبا غیرممکن است که جریان آب تمام ذرات کثیفی را از بین ببرد. برای گرفتن بهترین نتیجه، آنها را با دست بشویید.

۴٫ ظروف چدنی
قابلمه های چدنی در ماشین ظرفشویی قرار نمی گیرند و جزو ظروف ممنوعه در ماشین ظرفشویی هستند. تابه ها و ماهیتابه های چدنی قرن هاست که وجود داشته اند و اگر به درستی از آنها مراقبت شود، می توانند برای همیشه دوام بیاورند. برای اینکه چدن زنگ نزند و غذا نچسبد باید آن را با روغن چرب کرد. روغن در آهن نفوذ می کند و سطح پخت و پز تقریباً کاملی ایجاد می کند. هنگامی که چدن در ماشین ظرفشویی قرار می گیرد، مواد شوینده خشن و آب بیش از حد روغن را از بین می برد و چدن را غیرقابل استفاده می کند.

۵٫ تابه و ظروف آلومینیومی

اگر تا به حال یک بشقاب پای آلومینیومی یکبار مصرف براق را در ماشین ظرفشویی قرار داده باشید، متوجه شده اید که چه اتفاقی می افتد، کدر و تیره می شود. همین اتفاق می تواند برای قابلمه ها، تابه ها و ورق های پخت آلومینیومی شما بیفتد. اگر آلومینیوم آنودایز نشده باشد، شوینده خشن می تواند باعث ایجاد حفره و خوردگی شود. همچنین ممکن است لکه های سفیدی بر روی سطح از قلیایی بودن مواد شوینده ماشین ظرفشویی مشاهده کنید.

حتی اگر روی ظرف برچسب «قابل شستشو در ماشین ظرفشویی» باشد، بهتر است با دست بشویید. اگر می خواهید تغییر رنگ و لکه ها را از بین ببرید، خمیری از سس تارتار و آب گرم درست کنید. خمیر را روی قابلمه پخش کنید و به مدت یک ساعت بگذارید بر روی سطح بماند و فراموش نکنید که دفعه بعد باید با دست بشویید!

۶٫ تابه و لیوان مسی

تابه ها و لیوان های مسی کلاسیک و زیبا هستند، اما برای براق و روشن نگه داشتن آن ها به تلاش بیشتری نیاز دارند. با قرار دادن آنها در ماشین ظرفشویی درخشندگی آنها از بین میرود و به همین دلیل جزو ظروف ممنوعه در ماشین ظرفشویی هستند. مواد شیمیایی خشن موجود در مواد شوینده ماشین ظرفشویی بلافاصله سطح آن را کدر می کند و می تواند خورنده باشد و باعث سوراخ شدن مس شود.

۷٫ درب زودپز

درب زودپزشامل سوپاپ هایی است که نحوه عملکرد پخت را کنترل می کند. عملکرد ماشین ظرفشویی می تواند ذرات کوچک غذا را وارد دریچه ها کند و باعث اختلال در کار پخت شود. مواد شیمیایی خشن همچنین می توانند به واشرلاستیکی یا سیلیکونی درب آسیب برسانند.

۸٫ تابه های نچسب

 

در حالی که بسیاری از ظروف نچسب برچسب قابلیت شستشو در ماشین ظرفشویی دارنند، مواد شوینده خشن و دمای خشک شدن بیش از حد بالا می توانند روی پوشش نچسب تاثیر بگذارند. اگر می خواهید ظرف های خود را در ماشین ظرفشویی بشویید، چرخه خشک کردن را رها کنید و اجازه دهید در هوای آزاد خارج از ظرفشویی خشک شوند. با دیدن اولین نشانه آسیب به سطح ظروف نچسب،  بهتر است آنها را تعویض کنید. هنگامی که سطح نچسب خراشیده شود، خرد شود یا پوسته پوسته شود، می تواند سموم خطرناکی را در غذا ایجاد کند.

اگر می‌خواهید قابلمه با کیفیت برای آشپزخانه خود بخرید، پیشنهاد میکنیم قبل از این کار مقاله بهترین مارک قابلمه ایرانی را بخوانید.

۹٫ تابه و ظروف سرامیکی

تابه ها و ظروف سرامیکی به دلیل سطح نچسب پخت و پز محبوب هستند. این نام کمی گول زننده است اما کل تابه از سرامیک ساخته نشده است و سرامیک هم جزو ظروف ممنوعه در ماشین ظرفشویی حساب میشود. فقط یک پوشش سرامیکی به فلز داخل ظروف چسبانده شده است. ظروف سرامیکی را همیشه با دست بشویید. شوینده های ماشین ظرفشویی می توانند حاوی سفید کننده و اسیدهای سیتریک باشند که برای این پوشش بسیار نامناسب هستند.

۱۰٫ ظروف اکریلیک یا ملامینه

ظروف اکریلیک یا ملامینه سبک و نشکن به دلیل رنگ ها و نقش های روشن بسیار محبوب هستند. متاسفانه دمای بالای آب و خشک شدن و مواد شوینده خشن ماشین ظرفشویی می تواند ظروف را خراب کند. اگر آنها را دوست دارید و می خواهید ماندگاری داشته باشند، آنها را با دست بشویید.

قبل از خرید ماشین ظرفشویی به مقاله بهترین ماشین ظرفشویی مراجعه نمایید تا بتوانید بهتر تصمیم بگیرید.

۱۱٫ لیوان ها و ظروف حرارتی(دوجداره)

لیوان ها و ظروف عایق شده دو جداره پلاستیکی و فلزی برای سرد نگه داشتن چیزهای گرم و گرم نگه داشتن چیزهای سرد عالی هستند. بیشتر آنها با دو لایه مواد ساخته شده اند. در حالی که برخی از ظروف دارای قابلیت شستشو در ماشین ظرفشویی هستند، بسیاری از آنها اینطور نیستند. بهتر است ظروف عایق پلاستیکی و فلزی دو جداره را با دست بشویید. اگر تصمیم دارید آنها را در ماشین ظرفشویی قرار دهید، قفسه بالایی را انتخاب کنید.
برای پاک کردن لکه قهوه از داخل لیوان و ماگ مسافرتی خود، خمیری از جوش شیرین و آب درست کنید. از یک برس یا پارچه نرم برای استفاده از خمیربر روی سطح استفاده کنید و سپس به آرامی آن را بر روی سطح “اسکراب” کنید. خوب بشویید و با یک پارچه نرم خشک کنید.

۱۲٫ ظروف شیشه ای چاپ شده یا نقاشی شده با دست (دست ساز)

این ظروف ممنوعه در ماشین ظرفشویی بخاطر شوینده خشن و قدرت اسپری آب تنها با یک یا دو بار شستشو پاک می شوند و هیچ اثری از نقاشی و رنگ آنها باقی نمیماند. ظروف شیشه ای رنگ شده با دست، حتی اگر شیشه با حرارت ساخته شده باشد، هرگز نباید در ماشین ظرفشویی قرار داده شوند.

۱۳٫ ظروف پلاستیکی نازک

هنگامی که آنها را در ماشین ظرفشویی قرار می دهید، فقط از قفسه بالایی استفاده کنید و از چرخه خشک شدن با حرارت بالا صرفنظر کنید. از ماشین ظرفشویی خارج کنید تا در هوای آزاد خشک شود.

۱۴٫ ظروف با برچسب های کاغذی

کاغذ و چسب ممکن است در شستشو جدا شده و لوله تخلیه ماشین ظرفشویی و سیستم تخلیه ماشین ظرفشویی را مسدود کند.

اگر دنبال خرید یک قهوه ساز خوب برای منزل خود هستید پیشنها میکنم مقاله راهنمای خرید قهوه ساز را مطالعه نمایید.

۱۵٫ ظروف طلاکوب و چینی با تزئینات فلزی

 ظروف طلایی رنگ به دلیل مواد شوینده خشن در ماشین ظرفشویی کدر می شوند و تغییر رنگ می دهند و جزو ظروف ممنوعه در ماشین ظرفشویی هستند. ظروف چینی در ماشین ظرفشویی قابل شستشو هستند مگر اینکه دارای تزئینات یا تصاویر طلایی فلزی باشند. مواد شوینده خشن و اثر آب قوی جت ها می تواند باعث کنده شدن کار فلزی شود. هنگام قرار دادن این ظروف در ماشین دقت کنید که ظروف را طوری بچینید که هنگام حرکت دستگاه به هم نخورند و آسیب نبینند.

۱۶٫ چینی قدیمی، کریستال ظریف

برای هر گونه ظروف عتیقه شیشه ای یا چینی، از ماشین ظرفشویی صرف نظر کنید و آنها را با دست بشویید. حرارت زیاد و مواد شوینده خشن باعث ضعیف شدن و شکننده شدن اینگونه ظروف میشونند. کریستال ظریف باید با دست شسته شود تا از شکسته شدن آن جلوگیری شود. اگر تصمیم به استفاده از ماشین ظرفشویی دارید، از قفسه بالایی در ظرفشویی استفاده کنید.

۱۷٫  چاقوهای نقره ای استرلینگ

ظروف نقره را میتوانید به راحتی در ماشین ظرفشویی بگذارید اما بعضی از چاقوهای نقره دسته تو خالی دارند که  گرمای ماشین ظرفشویی می تواند باعث ذوب شدن و جدا شدن چسب آنها شود که تیغه را روی دسته نگه می دارد.

۱۸٫ لیوان شیر

ظروف شیشه ای شیر، به ویژه شیشه شیر، به دلیل حرارت زیاد و مواد شوینده خشن، پس از چندین بار شستشو در ماشین ظرفشویی می توانند زرد شوند. اینگونه ظروف را با دست بشویید تا به بهترین شکل ظاهر شوند.

در نهایت قبل از قرار دادن ظروف در ماشین ظرفشویی به برچسب آنها نگاه کنید و مطمئن شوید که آیا میتوانید آنها را در ماشین قرار بدهید یا خیر. برای نگهداری بهتر از ظروف خودتان این ظروف ممنوعه در ماشین ظرفشویی را که در این مقاله به آنها اشاره کردیم در ماشین ظرفشویی قرار ندهید.

برخی سوالات متداول

آیا ظروف چدن جزو ظروف ممنوعه در ماشین ظرفشویی هستند؟

بله. ظروف چدن یک لایه چرب دارند که اگر در ماشین ظرفشویی قرار بگیرند، به دلیل فشار آب و مواد شوینده این لایه از بین میرود.

چه ظروفی را نباید در ماشین ظرفشویی گذاشت؟

در این مقاله به لیست این ظروف اشاره کردیم که برخی از آنها عبارتند از ظروف طلا کاری شده، نقاشی شده، ملامینه و …

نوشته های اخیر

بهترین تشک طبی + 11 مدل پرطرفدار ایرانی و خارجی

هر انسان به طور معمول نزدیک به یک سوم عمر خود را در خواب سپری…

2 ماه پیش

تلویزیون هوشمند چیست + تفاوت تلویزیون اسمارت با معمولی

یکی از متداول ترین کالاهای دیجیتال تلویزیون می باشد. این صفحه جادویی از همان ابتدای…

2 ماه پیش

بهترین مارک کولر آبی چیست + 6 مدل مارک کولر آبی 1403

هر چقدر که به فصل تابستان و گرما نزدیک‌ تر می‌شوید، دغدغه داشتن یک سیستم…

2 ماه پیش

معرفی برند ال جی – LG Brand

آن هایی که اهل دنیای دیجیتال و تازه های این جهان جذاب الکترونیکی هستند خوب…

2 ماه پیش

راهنمای خرید قهوه ساز + بهترین قهوه ساز در بازار 2024

در مقاله راهنمای خرید قهوه ساز و معرفی بهترین قهوه ساز سعی داریم که شما…

3 ماه پیش

۱۱ ایده برای بزرگنمایی آشپزخانه 2024

داشتن آشپزخانه ای که در آن احساس راحتی کنید، خیلی خیلی مهم است. زمانی که…

3 ماه پیش