بهترین برندها

معرفی برند پاناسونیک – Panasonic Brand

برند پاناسونیک یکی از ابر برندهای ژاپنی است که سراسر دنیا را در برگرفته و مردم در قاره ها و کشورهای مختلف از محصولات آن استفاده می کنند. در بین مردم ایران نیز پاناسونیک یک برند معتبر و قابل اطمینان است. پاناسونیک با حدود صد سال تجربه در زمینه محصولات الکتریکی و الکترونیکی برای مصارف خانگی، تجاری و صنعتی فعالیت کرده است.

آنچه بیش از همه در بین مردم شهرت دارد کیفیت لوازم خانگی پاناسونیک، از قبیل تلویزیون، دی وی دی، جاروبرقی، تلفن بی سیم و…است که همچنان طرفداران خود را دارد. همیشه پشت نام های بزرگ دنیا داستان هایی خواندنی و جالب توجه وجود دارد و حالا شاید برایتان قابل توجه باشد بدانید که چگونه یک تولیدی در دو اتاق یک خانه اجاره ای تبدیل به یک برند جهانی شد که در کشورهای مختلف دارای نمایندگی ها و کارخانه های بسیاری است. در مقاله معرفی برند پاناسونیک به تاریخچه این برند معروف خواهیم پرداخت و به سوال مارک پاناسونیک ساخت کجاست پاسخ خواهیم داد.

 

برند پاناسونیک از کجا آغاز شد؟

از سال ۱۹۳۵ تا اول اکتبر سال ۲۰۰۸ شرکت پاناسونیک با نام شرکت صنعتی ماتسوشیتا الکتریک در بین همگان شناخته شده بود. این کمپانی یک شرکت چند ملیتی الکتریکی است که در کادوما، اوزاکا، ژاپن قرارگرفته است. برند پاناسونیک در ابتدا یعنی در سال ۱۹۱۸ به عنوان شرکت تولید کننده سوکت لامپ های حبابی شروع به کارکرد و بعدها تبدیل به یکی از بزرگ ترین تولیدکنندگان محصولات الکتریکی و الکترونیکی در کنار ابرقدرت هایی همچون، سونی، هیتاچی، توشیبا، پایونیر و کنون شد. این شرکت علاوه بر محصولات الکترونیکی دستی هم بر تولیدات و خدمات غیر الکترونیکی نیز دارد.

تاریخچه برند پاناسونیک از اینجا آغاز شد که در سال ۱۹۱۸ توسط فردی به نام کونوسوکه ماتسوشیتا به عنوان فروشنده لامپ های دو رشته ای تأسیس شد. ماتسوشیتا در دهکده ای به نام واسامورا در یک خانواده نسبتاً مرفه به دنیا آمد. بعدها اوضاع اقتصادی خانواده به دلیل ورشکستگی مالی پدر به شرایط بسیار ناخوشایندی دچار شد. در طی چند سال وی اعضای خانواده خود را به دلیل فقر و بیماری از دست داد.

اگر می خواهید با تاریخچه برند کرگ آشنا شوید به مقاله معرفی شرکت کرگ مراجعه کنید.

 

در دهه بیست میلادی ماتسوشیتا شروع به تولید روزانه محصولات خود کرد. در سال ۱۹۲۷ او خط تولید لامپ های دوچرخه را راه اندازی کرد و درواقع اولین محصولی بود که با برند ناسیونال به بازار عرضه می شد. در طول جنگ جهانی دوم، این شرکت کارخانه هایی را در ژاپن و سایر نقاط آسیا راه اندازی کرد که ابزار و تجهیزات برقی ازجمله، چراغ های ثابت، موتور، اتو الکتریکی، تجهیزات بی سیم و … را تولید می کردند. پس از جنگ جهانی دوم کونوسوکه شروع به گسترش فعالیت و رونق تجاری شرکت پاناسونیک کرد.

برادر همسر وی شخصی به نام توشیو لو بود که پس از جنگ جهانی دوم شرکت فرعی با نام سونیو تأسیس کرد. بعدها سونیو به سرعت پیشرفت کرد و تبدیل به یکی از رقبای پاناسونیک شد اما درنهایت توسط شرکت پاناسونیک در دسامبر سال ۲۰۰۹ خریداری شد. سال ۱۹۶۱ ماتسوشیتا به آمریکا سفر کرد تا با نمایندگان آمریکایی ملاقاتی داشته باشد.

شرکت شروع به تولید تلویزیون هایی برای آمریکا تحت نام و برند پاناسونیک کرد و طولی نکشید که محصولات خود را تا اروپا گسترش داد (۱۹۷۹). کمپانی در بین دهه های ۵۰ تا ۷۰ میلادی محصولات خود را با برند ناسیونال عرضه می کرد (این آرم تجاری به این علت که در ایالات متحده آمریکا استفاده شده بود نمی توانست به کاربرده شود) عدم استفاده از برند ناسیونال موجب شد که برند پاناسونیک در ایالات متحده آمریکا خلق شود.

چند دهه بعد پاناسونیک محصولات جدیدی همچون تلویزیون های سیاه وسفید، مخلوط کن برقی، یخچال فریزر، پلوپز، تلویزیون های رنگی و فر و مایکروفر را به بازار لوازم برقی ارائه کرد. تا جایی که امروزه شاهد بهترین لوازم برقی پاناسونیک همچون تلویزیون های باکیفیت پاناسونیک، آبمیوه گیری، جاروبرقی پاناسونیک، ماشین لباسشویی پاناسونیک با برنامه های شست و شوی متنوع، آون توستر پاناسونیک، چرخ گوشت، همزن برقی، تلفن بی سیم، اتوی بخار پاناسونیک، سوند بار پاناسونیک، دوربین های مداربسته، سشوار، کولرگازی و … در بازار لوازم برقی و خانگی هستیم.

برای آشنایی با تلفن های بی سیم که یکی از محصولات اصلی پاناسونیک است، به مقاله راهنمای خرید تلفن بی سیم  مراجعه نمایید.

محصولات پاناسونیک همواره یکی از پرطرفدارترین محصولات در بین افراد مختلف و نقاط مختلف دنیاست و این شرکت سعی کرده است که با افزایش کیفیت و تولیدات جدیدتر و به روزتر مشتریانش را از عملکرد خود راضی نگاه دارد.کونوسوکه ماتسوشیتا در سن ۹۴ سالگی و در سال ۱۹۸۹ درگذشت. پس از مرگ ماتسوشیتا خانواده او درخواست داشتند که مدیریت و رهبری کمپانی به اعضای خانواده واگذار شود ولی مدیران ارشد شرکت با این موضوع موافق نبودند.

در سال ۲۰۰۰ کونیو ناکامورا به سمت ریاست شرکت انتخاب شد (اگرچه که ماسایو ماتسوشیتا هم شانس بسیاری برای مدیریت داشت). وی از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۶ در سمت مدیریت حضور داشت. در سال ۲۰۰۱ با افت مالی زیادی مواجه شد اما بعدها توانست آن شرایط بد را جبران کند. پس از ناکامورا مدیر ارشد زمان وی یعنی فومیو اوتسوبو سکان شرکت پاناسونیک را به دست گرفت.

در سال ۲۰۰۷ پاناسونیک برنامه ای اجرا کرد که به سی هزار کارمند اجازه می داد یک یا دو بار در هفته در منزل و از طریق اینترنت به کارها رسیدگی کنند. این سیاست جهت کاهش هزینه ها انجام گرفت. در سال ۲۰۰۸ دو عضو خانواده ماتسوشیتا در سمت های عالی مشغول به کار بودند. ماساهارو ماتسوشیتا در سمت مدیر افتخاری و فرزند ارشد وی ماسایوکی ماتسوشیتا در مقام معاون شرکت خدمت می کردند. امروز کازوهیرو تسوگا به عنوان مدیرعامل شرکت پاناسونیک فعالیت دارد.

اگر میخواهید با غذا سازها آشنا شوید به مقاله بهترین غذا ساز مراجعه نمایید.

ماتسوشیتا خدای مدیریت و فرهنگ پاناسونیک

  • ماتسوشیتا که به خدای مدیریت مشهور بود به تجربه عملی اعتقاد داشت. او در شغل ها و سمت های مختلفی در شرکت خود مشغول به کار شد، در خط تولید، به عنوان حسابدار و حتی سطل های زباله را خالی می کرد. او اذعان کرده بود که در تصمیمات مهم مالی و تجاری با افراد ثروتمند مشورت می کند.
  • ماتسوشیتا در یک خانه حدود ۶ هزار متری در منطقه هیوگو زندگی می کرد. خانه او دارای بیست اتاق به سبک سنتی ژاپن و یک باغ بزرگ است. ساخت خانه وی مدت زمان زیادی طول کشید زیرا وی می خواست خانه اش تا ۳۰۰ سال عمر کند و پا برجا باقی بماند.
  • گفته می شود روزی یکی از چهره های سرشناس بودیسم به نام استاد تایکی تاچیبانا به ماتسوشیتا گفته است که به خاطر شما ژاپن تبدیل به محل نامناسب و رقت انگیزی شده، مردم رحم و شفقت را از یاد برده و تنها به دنبال مادیات هستند. این اوضاع باید تحت مسئولیت شما سروسامان بگیرد.
  • پاناسونیک به فرهنگ شرکت خود افتخار کرده و همیشه حامی کارمندان خود است. یکی از شعارهای معروف برند پاناسونیک این جمله است که شرکت را مردم و نه فقط محصولات ساخته اند.
  • شرکت پاناسونیک اولین شرکت ژاپنی بود که برای کارمندان خود پنج روز کاری و همچنین حقوق برابر برای زنان و مردان معین کرد و همواره با کلاس های مدیتیشن، گل آرایی و … سعی در افزایش روحیه کارمندان خود داشته است. شرکت پاناسونیک از معدود شرکت هایی است که اختلافات کارگری در آن بسیار کم بوده و تابه حال سابقه اعتصاب در آن دیده نشده است.
  • ماتسوشیتا کارمندان خود را با ارائه پیشنهاد های سازنده برای چگونگی ارتقا و پیشرفت کار ترغیب می کرد تا جایی که در یک سال حدود ۸۰۰ هزار پیشنهاد جمع آوری شد.
  • کارمندان پاناسونیک هرروز کاری خود را با خواندن آواز شرکت و بازخوانی هفت فرمان ماتسوشیتا شروع می کنند؛ که شامل این عبارات می شود، باکار سخت در جست وجوی پیشرفت باش، سخت کوشی کلید سعادت ملی است، در تمام مدت شاد باش، درست باش و ذهنی وسیع و بازداشته باش. وی معتقد بود که نباید به مردم چیزی را فروخت که دوست دارند بلکه باید چیزی فروخت که برای مردم خوب است (حال آن ها را خوب می کند)
  • مهندسان و کارگران جوان مارک پاناسونیک در مسابقات مهارتی ملی و بین المللی که در رشته های مختلفی همچون تراشکاری، مونتاژ و … برگزار می شود شرکت می کنند و باید در گروه های مختلف ظرف مدت چند ساعت یک طرح را پیاده سازی کنند. یک مدرسه تجارت در اوزاکا این افراد را برای شرکت در چنین مسابقه هایی تربیت کرده و آموزش می دهد.

آیا با برندهای ایرانی آشنایی دارید؟ ما در مقاله برند ایکس ویژن یکی از بهترین مارکهای ایرانی را به شما معرفی کردیم.

اگر به دنبال خرید تلویزیون هستید، قبل از خرید حتما مقاله بهترین تلویزیون دنیا را مطالعه کنید تا انتخاب بهتری داشته باشید.

تغییر نام برند پاناسونیک

برای تغییر نام شرکت پاناسونیک در ژوئن سال ۲۰۰۸ تصمیم گیری شد و درنهایت این اتفاق در اکتبر همان سال عملی شد. به ناگاه تلویزیون پر از تبلیغات محصولات پاناسونیک شدند که تا دیروز با نام ناسیونال عرضه می شد. تا پایان مارس سال ۲۰۱۰ تمامی محصولات نام برند پاناسونیک را گرفتند. گفته می شود برای این تغییر نام حدود ۴۰۰ میلیون دلار هزینه شد زیرا باید تغییر نام در تمام فروشگاه ها صورت می پذیرفت. از طرفی ارتش هزینه های تعویض کارت کارمندان را نیز متقبل شد.

پاناسونیک حدود ۸۰ سال از نام تجاری ناسیونال استفاده کرد و اعتقاد بر این بود که برای رقابت تأثیرگذار در بازارهای جهانی نیاز به تغییر نام احساس می شود. گفته می شود در بازار رقابتی ابر غول های بازار تجارت جهانی پاناسونیک از رقبای بزرگ خود همچون سامسونگ و سونی جامانده است و نیازمند تلاش و پیشرفت بهتری برای ماندن در این عرصه رقابتی دارد.

اگر میخواهید با برند سامسونگ آشنا شوید به مقاله برند سامسونگ مراجعه نمایید.

برای آشنایی با تاریخچه برند ال جی مقاله معرفی برند ال جی را از دست ندهید.

حقایقی جالب از شرکت پاناسونیک

  • در سال ۲۰۱۲ پاناسونیک یکی از ۴ تولیدکننده تلویزیون در جهان شناخته شد. در حال حاضر برند پاناسونیک از پیشتازان تولید تلویزیون های صفحه تخت است.
  • سهام شرکت پاناسونیک دارای ارزش بالایی است و هرروزه در بورس توکیو، فیلیپین، اوزاکا و … معامله می شود.
  • شرکت پاناسونیک اقدام به خرید شرکت های مختلفی کرده است که می توان به خرید سهام شرکت ام سی ای آمریکایی در سال ۱۹۹۰، خرید سهام شرکت سانیو در سال ۲۰۰۸، خرید سهام شرکت پایونیر در سال ۲۰۱۰ و … اشاره کرد.
  • پاناسونیک در طول سال های ۲۰۱۰- ۲۰۱۱ توانست سودی برابر با ۸۵۰ میلیون دلار را به دست آورد درصورتی که در سال قبلش حدود ۱٫۱۸ میلیارد دلار ازدست داده بود.
  • در سال ۱۹۹۰ پاناسونیک با ضرر مالی زیادی برای تولید محصولات معیوب روبه رو شد تا حدی که حدود ۴۳۰ هزار یخچال و تلویزیون خراب را بازرسی و تعمیر کرد. در این دهه پاناسونیک با رکود اقتصادی روبه رو شد و مجبور شد بسیاری از فعالیت های خود را به خارج از کشور به ویژه چین انتقال دهد. بحث از تعدیل نیرو بود و این کار انجام شد البته تمهیداتی انجام گرفت که شرایط بازنشستگی پیش از موعد برای آنان در نظر گرفته شود، نه اخراج بدون در نظر گرفتن مزایا.
  • یکی از کارخانه های پرقدرت و عظیم پاناسونیک در استان ژجیانگ چین قرار دارد که انواع لوازم برقی پاناسونیک از ماشین لباسشویی گرفته تا پلوپز و اتو را برای بازار داخلی چین، ژاپن و سایر کشورها فراهم می کند.
  • تا تاریخ ۳۱ مارس سال ۲۰۱۲ بیش از صد و چهل هزار اختراع در اداره ثبت اختراع و نشان تجاری ایالت متحده آمریکا به نام خود ثبت کرده است.
  • برند پاناسونیک علاوه بر تولید محصولات الکتریکی در زمینه های ورزشی نیز سرمایه گذاری می کند، ازجمله اسپانسر تیم های مختلف ورزشی همچون فوتبال، والیبال، حامی بازیکنان فوتبال ازجمله مارکو رویس ملی پوش آلمانی. در رشته اتومبیل رانی نیز یکی از اسپانسرهای اصلی فرمول یک تویوتا است. از سال ۱۹۸۴ پاناسونیک به عنوان اسپانسر بازی های المپیک فعالیت کرده است. در المپیک ۲۰۰۸ پکن تمام تجهیزات الکترونیکی ازجمله نمایشگرهای صفحه تخت، دوربین های دیجیتال حرفه ای و سایر تجهیزات پیشرفته را در اختیار کمیته المپیک قرار داد.

برخی سوالات رایج

موسس برند پاناسونیک کیست؟

تاریخچه برند پاناسونیک از اینجا آغاز شد که در سال ۱۹۱۸ توسط فردی به نام کونوسوکه ماتسوشیتا به عنوان فروشنده لامپ های دو رشته ای تأسیس شد.

شرکت پاناسونیک چه زمانی نام برند خود را از ناسیونال به پاناسونیک تغییر داد؟

برای تغییر نام شرکت پاناسونیک در ژوئن سال ۲۰۰۸ تصمیم گیری شد و درنهایت این اتفاق در اکتبر همان سال عملی شد. به ناگاه تلویزیون پر از تبلیغات محصولات پاناسونیک شدند که تا دیروز با نام ناسیونال عرضه می شد. تا پایان مارس سال ۲۰۱۰ تمامی محصولات نام برند پاناسونیک را گرفتند.

 

نوشته های اخیر

بهترین تشک طبی + 11 مدل پرطرفدار ایرانی و خارجی

هر انسان به طور معمول نزدیک به یک سوم عمر خود را در خواب سپری…

2 ماه پیش

تلویزیون هوشمند چیست + تفاوت تلویزیون اسمارت با معمولی

یکی از متداول ترین کالاهای دیجیتال تلویزیون می باشد. این صفحه جادویی از همان ابتدای…

2 ماه پیش

بهترین مارک کولر آبی چیست + 6 مدل مارک کولر آبی 1403

هر چقدر که به فصل تابستان و گرما نزدیک‌ تر می‌شوید، دغدغه داشتن یک سیستم…

2 ماه پیش

معرفی برند ال جی – LG Brand

آن هایی که اهل دنیای دیجیتال و تازه های این جهان جذاب الکترونیکی هستند خوب…

2 ماه پیش

ظروفی که هرگز نباید در ماشین ظرفشویی قرار دهید + 18 ظروف ممنوعه در ماشین ظرفشویی

ماشین ظرفشویی های اتوماتیک دستگاههای کاربردی در آشپزخانه هستند، اما آیا همه ظروف را میتوان…

2 ماه پیش

راهنمای خرید قهوه ساز + بهترین قهوه ساز در بازار 2024

در مقاله راهنمای خرید قهوه ساز و معرفی بهترین قهوه ساز سعی داریم که شما…

2 ماه پیش