دسته بندی ها بهترین برندها

معرفی شرکت یاماها (YAMAHA) + تاریخچه تاسیس و برند یاماها

اکثر ما شرکت یاماها را بیشتر با آلات موسیقی یاماها و یا موتور سیکلت‌های آن می‌شناسیم. در صورتی که برند یاماها در طول سال‌های فعالیت خود، دست به تولیدات مختلف دیگری نیز زده است. این را میدانید که گیتار یاماها ساخت کجاست؟ از نظر بسیاری از کارشناسان شرکتها برای تبدیل محصول خود به یک برند نباید از این شاخه به آن شاخه بپرند و بهتر است بر تولید یک یا دو نوع محصول تمرکز داشت، اما شرکت یاماها خلاف این را ثابت کرد.

این کمپانی با تولیدات مختلف در زمینه‌های مختلف موسیقی، لوازم منزل، ابزار صوتی، موتور سیکلت، نیمه رساناها، تجهیزات ورزشی و… همچنان برندی موفق و صاحب نام است و طرفداران آن همواره منتظر ارائه محصولات جدید برند یاماها هستند. در این مقاله شما را بیشتر با سرگذشت و تاریخچه این برند آشنا خواهیم کرد:

برند یاماها چیست؟

برند یاماها یکی از شرکت‌های چند ملیتی در ژاپن است و فعالیت‌های مختلفی انجام می‌دهد. این شرکت بزرگ‌ترین تولیدکننده پیانو در جهان است و علاوه بر فعالیت تجاری و هنری، در زمینه ساخت موتور سیکلت نیز در بین مردمان جهان بسیار شناخته شده و سرآمد است. نام این برند از بنیان گذار آن توراکوسو برند یاماها Torakusu Yamaha، گرفته شده است.

اگر می‌خواهید با بدانید ساز کوبه ای چیست و چه شکلهایی دارد مقاله ساز کوبه ای جدید را از دست ندهید.

تاریخچه شرکت یاماها ژاپن

در این بخش به تاریخچه یاماها می پردازیم. یاماها بنیان گذار تولید ابزارآلات موسیقی غربی در ژاپن بود. وی در بیست آوریل سال ۱۸۵۱ در ایالت کایی ژاپن به دنیا آمد. توراکوسو در خانواده‌ای از قبیله کیشو توکوگاوا رشد یافت و از همان دوران کودکی با علم و تکنولوژی غربی آشنا شد. او مجذوب ساعت‌هایی بود که در آن زمان در اوزاکا بسیار محبوب و مشهور بود و همین مسئله باعث شد به ساعت سازی و تحصیل در این زمینه روی بیاورد. با گذشت زمان علاوه بر ساعت سازی، به کار تعمیر تجهیزات پزشکی مشغول شد و حتی از او دعوت شد تا از بیمارستانی در شیزوکا دیدن کند.

در یکی از مناسبت‌ها، مدیر مدرسه هاماماتسو از او درخواست کرد یک ساز نی (نی اورگان) که آسیب دیده بود را ترمیم کند. او پذیرفت و بامهارت هر چه تمام‌تر آن را تعمیر کرد و در واقع این تجربه، اولین قدم به‌سوی تولد برند یاماها بود. شرکت یاماها پس از اینکه متوجه شد که در این زمینه مستعد است و از طرفی پشتوانه تجاری و بازرگانی خوبی را نیز دارا بود، سعی کرد علاوه بر تعمیر، دست به طراحی و ساخت سازهای موسیقی نیز بزند. او اولین ساخته خود را پس از طی مسافت طولانی به دانشگاه ملی هنر و موسیقی توکیو تحویل داد. البته این ساخته به دلیل تنظیمات بسیار ضعیف مورد انتقادهای فراوانی قرار گرفت.

شرکت یاماها تصمیم گرفت تا از صفر شروع کند بنابراین مطالعه تئوری موسیقی و تنظیم را آغاز کرد. پس از گذشت چهار ماه از تلاش‌های بی‌وقفه‌ای که از ساعات اولیه روز تا پایان شب طول می‌کشید، سرانجام برند یاماها توانست ساخته خود را تکمیل کند. او با ساختن اولین نی بادی قابل حمل، شرکت خود با نام نیپون گاکی را در شهر شیزوکا تأسیس کرد. پس از گذشت دو سال، او رسماً فعالیت تولید آلات موسیقی را شروع کرد و شرکت یاماها در سال ۱۸۸۷ تأسیس شد.

این شرکت تنها به تولیدات ابزار موسیقی بسنده نکرد بلکه پس از جنگ، ماشین آلات و ابزارهایی را که از آن دوره باقی مانده بود، در صنعت موتورسازی به کار گرفت. یاماها به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده سازهای موسیقی در جهان ازجمله پیانو، سایلنت پیانو، درام، گیتار، سازهای برنجی، ویولن، ویولا، ویولن سل و… شناخته شده است و همچنین در زمینه تولید نیمه‌رساناها، محصولات رایانه‌ای، کالاهای ورزشی، لوازم خانگی، فلزات ویژه و روبات‌های صنعتی فعالیت داشته و برند موفقی نیز بوده است.

محصولات موسیقی برند یاماها سال‌هاست که تولید و ارائه می‌شود و در این زمینه کمپانی یاماها توانسته جایگاه خوبی نزد اهل هنر و موسیقی‌دان‌ها باز کند. ازجمله محصولات آن می‌توان به این سازها اشاره کرد: پیانو برند یاماها که این کمپانی در تولید آن معتقد است برای بیش از یک قرن، سنت هنری ژاپنی را با نوآوری در مواد و صداهای مدرن آمیخته است تا بتواند بهترین پیانو را با صدای استثنایی و زیبایی مسحور کننده خلق کند. این شرکت انواع پیانوهای آپ رایت، دیجیتال، گرند، هایبرید، سایلنت و… را با طراحی و کیفیت منحصر به فرد به بازار ارائه می‌کند.

کیبورد برند یاماها با تجهیزات و لوازم جانبی در بالاترین کیفیت، تولید انواع گیتار از قبیل گیتار کلاسیک، گیتار آکوستیک، گیتار الکتریک، گیتار سایلنت، آمپلی فایر و سایر تجهیزات گیتار، درام یاماها (آکوستیک یا الکتریک)، انواع پرکاشن، طبل، تم، بلز و… انواع ویولن، ویولا، ویولن سل و تجهیزات صوتی و…

به طور کلی اولین تولیدات و انواع محصولات یاماها در زمینه‌های مختلف در طول سالیانی که از تأسیس آن گذاشته است، به این صورت است:

  • نی بادی (reed organ) 1897
  • اولین پیانو ۱۹۰۰
  • لوازم‌خانگی و مبلمان ۱۹۰۳
  • هارمونیکاس ۱۹۱۴
  • تجهیزات صوتی ۱۹۲۲
  • گیتار ۱۹۴۲
  • موتورسیکلت ۱۹۵۵
  • کالاهای ورزشی ۱۹۵۹
  • آلیاژ فلزی ۱۹۶۱
  • اولین ترومپت ۱۹۶۵
  • درام ۱۹۶۷
  • نیمه‌رساناها ۱۹۷۱
  • شرکت سرگرمی و تفریحی یاماها ۲۰۰۷

با ساز ویالون آشنا هستید؟ تفاوت آن با ویولا را میدانید؟ برای آشنایی بیشتر با این دو ساز مقاله ویولن بهتر است یا ویولا را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

اگر دوست دارید سه تار را گام به گام و ساده یاد بگیرید، مقاله آموزش سه تار زدن را از دست ندهید.

رمز و راز لوگو یاماها

 یک سال پس از تأسیس شرکت نیپون گاکی، شرکت یاماها تصمیم گرفت تا از یک دیاپازون در لوگوی خود استفاده کند. در واقع طرحی از یک ققنوس چینی با دیاپازونی در دهان که توسط خود او در سال ۱۸۹۸ طراحی شد. پس از تحولات مختلفی که در راستای رشد و پیشرفت شرکت صورت گرفته بود، در نهایت لوگویی از نام یاماها به همراه یک دیاپازون ساخته شد. شایان ذکر است که دیاپازون ابزاری است که برای کوک و تنظیم نت سازهای موسیقی استفاده می‌شود. این دستگاه توسط یک نوازنده ترومپت به نام جان شور اختراع شد.

اگر می‌خواهید ساز ویولن را به عنوان ساز اصلی خود انتخاب کنید، قبل از خرید مقاله ویولن خوب چی بخرم را مطالعه کنید.

 

در لوگوی یاماها، شما شاهد یک دیاپازون سه شاخه هستید که این نشان دهنده سه اصل تولید، فروش و
تکنولوژی است. همچنین در کنار معنای تجاری و فنی این لوگو، معنایی هنری و موسیقیایی نیز نهفته
است که بیانگر سه عنصر اصلی موسیقی یعنی ملودی، ریتم و هارمونی می‌باشد.

 

در سالگرد صد سالگی یاماها (سال ۱۹۸۷ )، لوگوی آن تغییر کرد و تنها نام یاماها باقی ماند بدون اینکه اثری از سه دیاپازون در کنار آن دیده شود. البته با تغییرات کوچکی در سال ۱۹۹۸ دوباره دیپازون‌ها به کنار اسم یاماها بازگشتند. در لوگوی دو شرکت یاماها و یاماها موتور تفاوتی‌هایی دیده می‌شود که بزرگ‌ترین تفاوت در رنگ آن است؛ لوگو یاماها بنفش و لوگوی یاماها موتور قرمز رنگ است. همچنین در آرم یاماها دیاپازون‌ها داخل دایره قرار دارند در صورتی که در آرم یاماها موتور، سر نوک تیز سه دیاپازون از دایره بیرون زده است.

اگر میخواهید در مورد برند کرگ بیشتر بدانید به شما پیشنهاد می کنیم مقاله شرکت کرگ ایتالیا را مطالعه کنید.

فلسفه و اخلاق در کمپانی یاماها

یاماها فلسفه شرکت خود را در چهار بخش تعریف می‌کند:

  1. فلسفه شرکتی (اتحاد)، یاماها را به عنوان یک شرکت و کمپانی در نظر می‌گیرد که با همکاری و مشارکت کارکنان به اهداف خود می‌رسد.
  2. فلسفه تجربه مشتری که اشتیاق و عملکرد را از دید و نگاه مشتری توضیح می‌دهد و هرگاه مشتریان از محصولات شرکت یاماها استفاده می‌کنند، باید یک واکنش عمیق از احساسات (لذت، زیبایی، کشف و اعتماد به نفس) در آن‌ها بیدار شود.
  3. فلسفه کیفیت یاماها که مجموعه‌ای از معیارهاست و کیفیت خدمات و کالاها و همچنین تحقق فلسفه اولی را نیز تضمین می‌کند.
  4. در نهایت فلسفه مسیر یاماها که عملکرد روزانه کارکنان را توضیح داده و این عملکرد باید در راه دستیابی به اهداف شرکت باشد.

یاماها تلاش زیادی می‌کند تا با رعایت قوانین، مقررات و هنجارهای اجتماعی، برای حفظ عملکردهای عادلانه در جهت پیشرفت سالم جامعه و اقتصاد بازار کمک کند. این شرکت بر روابط عادلانه تأکید دارد و رقابت منصفانه را با رعایت قانون ضد انحصار و ممنوعیت استفاده از تبلیغات مقایسه‌ای ناعادلانه می‌داند. شرکت یاماها علاوه بر تلاش‌های داخلی، سیاست‌های خود را در رابطه با احترام به حقوق بشر، کار، ایمنی و تجارت عادلانه بیان می‌کند.

همچنین با رعایت استانداردهای موجود در بخش‌های حقوق بشر و نیروی کار در مجموعه‌های جهانی، به تنوع در اشتغال و استفاده از منابع انسانی، تعادل کار و زندگی را نیز مد نظر دارد. یاماها برای کارمندان خود محیطی را فراهم آورده است تا به راحتی احساسات و نیازهای خود را با مدیران در میان بگذارند و برای بروز خلاقیت و ایده‌ها فضای مناسبی را به وجود آورده است. کمپانی یاماها حفظ سلامت افراد و کارکنان خود را در درجه اول اهمیت قرار می‌دهد و اقدامات زیادی برای ارتقای سلامت محیط کار انجام داده است. این شرکت در کشورهای مختلف نمایندگی و شعبه‌های مختلف دارد و بیش از ۲۵ هزار نفر در سرتاسر دنیا در استخدام آن هستند.

شرکت یاماها خود را متعهد می‌داند تا بر اساس سیاست‌های زیست محیطی، سهم خود را در تحقق یک محیط جهانی بهتر ادا کند. این شرکت این کار را از طریق فعالیت‌های تجاری، محصولات و خدمات خود به بحران‌های زیست محیطی مشترک در جهان مانند تغییرات آب‌ و هوا، تنوع زیستی و ارتقاء بازیافت انجام می‌دهد. در عین حال، شرکت یاماها درگیر فعالیت‌های حفاظت از محیط‌ زیست، از جمله کاهش انتشار مواد شیمیایی، جلوگیری از نشت مواد خطرناک، استفاده مناسب از چوب، حفظ جنگل و سایر فعالیت‌هایی است که به حفظ محیط‌ زیست کمک می‌کند.

چنانچه قصد تهیه کتاب تئوری موسیقی ایرانی را دارید، مطالعه این مقاله را از دست ندهید.

خلاصه‌ ای از فعالیت‌ های یاماها

  • YA-1 یکی از ۱۲۵ موتور سیکلتی است که در اولین سال تأسیس آن ساخته شد. این موتور به افتخار نام بنیان گذار به همان اسم نامیده شد. این موتور سیکلت ۱۲۵ سی سی و تک سیلندر بود و به دلیل استقبال زیاد و موفقیت در فروش، موجب تأسیس یاماها موتور شد. با اینکه یاماها بزرگ‌ترین سازنده ابزار موسیقی است اما موتور یاماها نیز پس از هوندا در رتبه دوم محبوبیت قرار گرفته است.
  •  در سال ۱۹۵۴ که کمپانی یاماها علاوه بر تولید ابزار موسیقی به شدت مشغول تولید و طراحی موتور سیکلت بود، مدرسه موسیقی برند یاماها نیز تأسیس شد.
  • جالب است که یاماها در سال ۱۹۸۷ نزدیک به پنجاه و یک درصد کمپانی رقیب خود یعنی کورگ را خریداری کرد که البته در سال ۱۹۹۳ کورگ این سهام را دوباره از آنِ خود کرد.
  • در اواخر دهه ۱۹۹۰، یاماها مجموعه‌ای از صفحه کلیدهای قابل حمل با باتری را تحت عنوان صفحه کلیدهای PSS و PSR به بازار ارائه کرد. این صفحه کلیدها در زمان خود امکانات بسیاری را برای کاربران فراهم می‌کردند.

مجموعه ساخت موتورسیکلت یاماها در سال ۱۹۵۵ تأسیس شد که کاملاً تحت کنترل و نظارت شرکت مادر
بود، اما بعدها این شرکت مستقل شد و به فعالیت خود ادامه داد. البته همچنان یاماها یکی از
عمده‌ترین سهامداران این کمپانی است.

  • از اواخر دهه پنجاه میلادی، یاماها که در زمینه ورزش و تجهیزات ورزشی نیز فعالیت می‌کرد شروع به تولید محصولات تیراندازی با کمان کرد. شش کماندار در بازی‌های مختلف المپیک توانسته بودند با استفاده از این کمان‌ها مدال طلا کسب کنند. یاماها خط تولید این محصولات را در سال ۲۰۰۲ تعطیل کرد.
  • در سال ۲۰۰۷، یاماها سهام Yamaha-Kemble Music در انگلستان را خریداری کرد. این کمپانی واردات ابزار موسیقی و تجهیزات شرکت یاماها به انگلیس را انجام می‌داد و پس از آن به Yamaha Music U.K تغییر نام داد.
  • در اکتبر ۱۹۸۷ در صدمین سالگرد تأسیس، نام شرکت رسماً به شرکت یاماها تغییر یافت.
  • یاماها برنامه آموزش موسیقی را از دهه پنجاه آغاز کرد و در این زمینه شهرت بسیاری کسب کرد.
  • مجله Music and Sound Retailer در سال ۲۰۰۷ محصول Yamaha YPG-625 را به عنوان کیبورد سال و محصول سال معرفی کرد.
  • بازسازی ساختمان Yamaha Ginza که شامل سالن کنسرت، مرکز خرید، استودیوی ضبط موسیقی و… است، انتقال سهام lifestyle-related products و در نهایت ادغام کارخانه‌های ژاپنی پیانو با Kakegawa در سال ۲۰۱۰
  • به دست آوردن برند Ampeg و تأسیس مرکز نوآوری، توسعه و پیشرفت در سال ۲۰۱۵

چنانچه قصد تهیه گیتار را دارید، قبل از این کار مقاله بهترین مارک گیتار الکتریک را از دست ندهید.

گیتار یاماها ساخت کجاست؟

یکی از سوالات متداول اغلب هنرجویان این است که یاماها ساخت کدام کشور است. یاماها یکی از شرکت‌های چند ملیتی در ژاپن است که نام این برند از بنیان گذار آن، توراکوسو یاماها Torakusu Yamaha، گرفته شده است. این کمپانی با تولیدات مختلف در زمینه‌های متنوع موسیقی، لوازم منزل، ابزار صوتی، موتور سیکلت، نیمه رساناها، تجهیزات ورزشی و… برندی موفق و صاحب نام است و طرفداران آن همواره منتظر ارائه محصولات جدید برند یاماها هستند.

هومیاتو در مقاله معرفی بهترین غذاساز حرفه ای با بیان لیست قیمت غذا سازهای ایرانی و خارجی موجود در بازار بهترین مارک غذاساز ۲۰۲۲ را برای خرید معرفی کرده. اگر از آن دست آشپزهایی هستید که ترجیح می دهید در کمترین زمان ممکن غذای آماده شده را روی میز ببینید حتماً این مقاله را بخوانید.

سخن پایانی

ما در این مقاله درباره اینکه برند یاماها چیست و گیتار یاماها ساخت کجاست صحبت کردیم. مارک یاماها یکی از برندهای محبوب و شناخته شده ژاپنی در زمینه ساخت ابزارآلات موسیقی است که در سال ۱۸۸۷ رسما کار خود را آغاز کرد. این شرکت در زمینه‌های دیگری از جمله ساخت موتور سیکلت، نیمه رساناها، لوازم خانگی، لوازم صوتی، تجهیزات ورزشی و… فعالیت دارد. 

سوالات متداول

۱- گیتار یاماها ساخت کجاست؟

 یاماها یکی از شرکت‌های چند ملیتی در ژاپن است که نام این برند از بنیان گذار آن، توراکوسو یاماها Torakusu Yamaha، گرفته شده است. این کمپانی با تولیدات مختلف در زمینه‌های متنوع موسیقی، لوازم منزل، ابزار صوتی، موتور سیکلت، نیمه رساناها، تجهیزات ورزشی و… برندی موفق و صاحب نام است و طرفداران آن همواره منتظر ارائه محصولات جدید یاماها هستند.

۲- شرکت یاماها در کدام کشور تاسیس شد؟

 توراکوسو یاماها با ساختن اولین نی بادی قابل حمل، شرکت خود را با نام نیپون گاکی، در شهر شیزوکا ژاپن تأسیس کرد. پس از گذشت دو سال، او رسماً فعالیت تولید آلات موسیقی را شروع کرد و شرکت یاماها در سال ۱۸۸۷ تأسیس شد.

 

 

نوشته های اخیر

بهترین تشک طبی + 11 مدل پرطرفدار ایرانی و خارجی

هر انسان به طور معمول نزدیک به یک سوم عمر خود را در خواب سپری…

2 ماه پیش

تلویزیون هوشمند چیست + تفاوت تلویزیون اسمارت با معمولی

یکی از متداول ترین کالاهای دیجیتال تلویزیون می باشد. این صفحه جادویی از همان ابتدای…

2 ماه پیش

بهترین مارک کولر آبی چیست + 6 مدل مارک کولر آبی 1403

هر چقدر که به فصل تابستان و گرما نزدیک‌ تر می‌شوید، دغدغه داشتن یک سیستم…

2 ماه پیش

معرفی برند ال جی – LG Brand

آن هایی که اهل دنیای دیجیتال و تازه های این جهان جذاب الکترونیکی هستند خوب…

2 ماه پیش

ظروفی که هرگز نباید در ماشین ظرفشویی قرار دهید + 18 ظروف ممنوعه در ماشین ظرفشویی

ماشین ظرفشویی های اتوماتیک دستگاههای کاربردی در آشپزخانه هستند، اما آیا همه ظروف را میتوان…

2 ماه پیش

راهنمای خرید قهوه ساز + بهترین قهوه ساز در بازار 2024

در مقاله راهنمای خرید قهوه ساز و معرفی بهترین قهوه ساز سعی داریم که شما…

3 ماه پیش