معرفی و راهنمای خرید

راهنمای خرید تلویزیون + مهمترین نکات طلایی که باید بدانید

با هومیاتو همراه باشید تا در مقاله راهنمای خرید تلویزیون ، با معرفی ویژگی ها و قابلیت های جدیدترین تلویزیون های ال ای دی ، ال سی دی ، هوشمند ، ۴k و … برای خرید جدیدترین تلویزیون موردنظر خود انتخاب آسان تری را تجربه کنید.

چشم انداز تلویزیون در مقایسه با سال های پیش، بیشتر از هر زمان دیگری در دنیای دیجیتال تغییر کرده است. همانگونه که هر سال از گوشی های تلفن همراه با فناوری های اعجاب انگیز پرده برداری می شود، در صنعت تولید تلویزیون نیز شاهد تغییرات و تحولات شگرفی بوده ایم.

اگر برای شمارش سال های گذشته از آخرین خریدتان نیاز به انگشت های هر دو دست دارید پس تجربه خرید تلویزیون جدید برای شما بسیار متفاوت خواهد بود. مطمئناً معیارها و ویژگی هایی که در سالیان گذشته برای انتخاب تلویزیون داشته اید در حال حاضر به کارتان نخواهد آمد.

دنیای دیجیتال پر از پیچیدگی و سرعت است و شما نیاز دارید از آخرین مدل تلویزیون ، مزایا، معایب و قیمت آن باخبر شوید در مقاله راهنمای خرید تلویزیون ما سعی داریم اطلاعات به روز و قابل استفاده در مورد انتخاب تلویزیون را به شما ارائه بدهیم.

اگر برای خرید تلویزیون عجله دارید باید بدانید که مطالب مهمی وجود دارد که پیش از خرید آن باید در نظر بگیرید. با سرفصل های زیر شما را برای انتخاب مناسب ترین تلویزیون همراهی خواهیم کرد.

راهنمای خرید تلویزیون

برای خرید تلویزیون باید به نکات خاصی توجه داشته باشید تا در ادامه از خرید تلویزیون خود نهایت رضایت را داشته باشید. مواردی از قبیل اندازه صفحه نمایش، نوع تلویزیون، هوشمند بودن و یا نبودن و مواردی از این دست که در ادامه بیشتر به آن خواهیم پرداخت.

 اندازه صفحه نمایش 

فرقی ندارد یک تلویزیون معمولی بخواهید یا هدفتان خرید بهترین مدل تلویزیون باشد، در هر دو صورت همیشه اندازه صفحه نمایشگر تلویزیون از فاکتورهای بسیار مهم برای راهنمای خرید تلویزیون است. باید این نکته را در نظر بگیرید که خانواده شما چند نفری است و چند نفر از اعضای خانواده شما معمولاً هم زمان تلویزیون تماشا می کنند.علاوه بر این، موضوع مهمی که در مقاله راهنمای خرید تلویزیون مطرح می شود این است که قرار است تلویزیون جدید خود را در کدام قسمت منزل قرار دهید. سایزی را انتخاب کنید که به راحتی در اتاق نشیمن شما جا شود و همین طور با بودجه شما نیز متناسب باشد.

اگر برای روزهای گرم تابستانی به دنبال یک کولر خوب میگردید، مقاله بهترین کولر آبی ایرانی را از دست ندهید.

این روزها اکثر افراد در آپارتمان هایی زندگی می کنند که فضای نشیمن آن ها خیلی بزرگ نیست، پیش از مراجعه به نمایندگی و خرید تلویزیون لطفاً متراژ اتاق نشیمن یا هر فضایی که قرار است تلویزیون در آن جای بگیرد را در نظر داشته باشید. عدم تناسب صفحه نمایش با فضای خانه علاوه بر اینکه می تواند دکور منزل شمارا نا زیبا کند ممکن است منجر به چشم درد و سردرد شود. علاوه بر آن شما از کیفیت تلویزیون خود آن گونه که باید لذت نمی برید.

معمولاً سایز صفحه نمایش برای اتاق های معمولی بین ۵۵ تا ۶۵ اینچ است. همچنین باید به محل نشستن خود و فاصله که تا تلویزیون دارید نیز توجه کنید. اگر شما قادر به دیدن پیکسل های تصویر هستید، به این معناست که خیلی نزدیک به آن قرار دارید. در دنیای پر مشغله امروز همچنان تلویزیون یک ابزار مهم برای همنشینی افراد خانواده در کنار یکدیگر است. با انتخاب و خرید یک تلویزیون با کیفیت می توانید این لحظات را خوشایندتر بگذرانید.

یک قانون برای انتخاب فاصله درست با تلویزیون وجود دارد و آن اینکه برای تلویزیون های HD شما باید در فاصله سه برابر ارتفاع اسکرین و در تلویزیون های ۴K Ultra HD باید در فاصله یک و نیم برابر ارتفاع صفحه نمایش بنشینید. فاصله استاندارد تا تلویزیون با توجه به اندازه صفحه نمایش های مختلف با رزولوشن های متفاوت به شرح زیر است:

انتخاب اینچ تلویزیون:

– ۶۵ اینچ Full HD: حداقل ۲٫۶ متر
– ۶۰ اینچ Full HD: حداقل ۲٫۳ متر
– ۵۵ اینچ Full HD: حداقل ۲٫۱ متر
– ۵۰ اینچ Full HD: حداقل ۱٫۹ متر
– ۴۷ اینچ Full HD: حداقل ۱٫۸ متر
– ۴۲ اینچ Full HD: حداقل ۱٫۶ متر
– ۳۴ اینچ Full HD: حداقل ۱٫۳ متر
– ۳۰ اینچ Full HD: حداقل ۱٫۱ متر
– ۲۶ اینچ Full HD: حداقل ۱ متر

انواع تلویزیون 

یکی از موارد مهم دیگر که باید مد نظر داشته باشید نوع تلویزیون است که در قیمت نهایی نیز بسیار اثر گذار است. تلویزیون LCD، LED، ۴K و هوشمند تلویزیون هایی هستند که در بازار موجودند و در ادامه مشاوره خرید تلویزیون به بررسی ویژگی های هر کدام خواهیم پرداخت.

  • تلویزیون LCD یا تلویزیون OLED

اگر پروجکشن ها را در نظر نگیریم تنها دو نوع تلویزیون در بازار موجود است. LCD و OLED . معمولاً مردم ال سی دی ها را به علت قیمت مناسب تر به او ال ای دی ( اولِد) ترجیح می دهند. تلویزیون های ال سی دی و ال ای دی معمولاً ازنظر قیمت، اندازه و مدل تنوع بسیاری دارند که می توانند سلیقه های مختلف را جذب کنند.

این تلویزیون ها از برخی از مدل های Ultra HD 4K مقرون به صرفه تر هستند و صفحه نمایش آن ها حتی در اتاق پرنور نیز شفاف و قابل مشاهده است و برای تماشای تلویزیون در روز آفتابی چشمانتان اذیت نخواهد شد. کیفیت تصویر آن ها از فناوری نور پس زمینه و نقطه کوانتومی استفاده می کند.

اگر به تلویزیون هوشمند نیاز دارید و نمی‌دانید چه تفاوتی با تلویزیون معمولی دارد، مقاله تلویزیون هوشمند چیست به شما کمک می‌کند با این تلویزیون آشنا شوید.

نکاتی که به آنها اشاره کردیم مزایای این نوع از تلویزیون است اما در کنار آن معایبی نیز به چشم می خورد همچون: نمایش ناقص و ضعف صحنه هایی با سرعت بالا (مثل صحنه های ورزشی یا فیلم های اکشن). علاوه بر این از آنجایی که پیکسل ها توانایی تبدیل به رنگ سیاه واقعی را ندارند درنتیجه در نشان دادن جزییات سایه، تصویر دچار مشکل می شود و درنهایت اینکه تصویر از زوایای کناری مات و بی کیفیت است.

تلویزیون های OLED نسبت به سایر تلویزیون ها کیفیت تصویر بهتری دارند. در این نوع شما شاهد رنگ های واقعی هستید و با کنترل کردن سطح پیکسل رنگ سیاه عمیق تری را میبینید و نسبت به ال سی دی کنتراست بهتری دارند. همچنین اگر شما از طرفین به تصویر تلویزیون نگاه کنید به همان کیفیتی آن را می بینید که از روبه رو. البته به دلیل همین مزایا است که OLED ها گران تر از LCD ها هستند.

  • تلویزیون Full HD یا ۴K

در مقاله راهنمای خرید تلویزیون یکی از مؤثرترین و کاربردی ترین اطلاعات، اطلاعات مربوط به میزان رزولوشن تلویزیون است. درواقع رزولوشن تعداد پیکسل هایی است که تصویر روی صفحه را می سازد. در نظر داشته باشید هر چه رزولوشن یک دستگاه بیشتر باشد درنتیجه تصویر شفاف تر و واضح تر است. این روزها رزولوشن Full HD بسیار مطرح است و کیفیت و وضوح تصویر در آن بسیار بالاست. با پیشرفت تکنولوژی رزولوشن بالاتری با نام Ultra HD به بازار آمده است که تعداد پیکسل های آن چهار برابر فول اچ دی است و به آن ۴K هم گفته می شود.

البته در دنیای امروز دیجیتال تلویزیون هایی با رزولوشن ۸K هم وجود دارند اما به دلیل قیمت بسیار بالا و عدم تولید فیلم های ۸K بیشتر جنبه تبلیغاتی داشته و کاربردی نیستند. درواقع با انتخاب تلویزیون ۴K تصویری شارپ را مشاهده خواهید کرد و این تکنولوژی در حال حاضر از بهترین نوع آن است. تلویزیون های اچ دی و فول اچ دی قیمت کمتری نسبت به تلویزیون ۴K دارند.

 برای آشنایی با محصول جدید گلدیران بهتر است به مقاله معرفی تلویزیون جی پلاس مراجعه نمایید.

درصورتی که صفحه نمایش کمتر از ۴۰ اینچ را انتخاب می کنید پیشنهاد ما این است که فول اچ دی باشد اما برای صفحه نمایش بزرگ تر حتماً رزولوشن ۴K را انتخاب کنید تا کیفیت تصویر و وضوح عالی را تجربه کنید. باید بگوییم این تلویزیون ارزش هزینه بیشتری که می پردازید را دارد. در ادامه لازم به ذکر است که اگر قصد خرید تلویزیون ال سی دی را دارید باید بدانید که این نوع تلویزیون از دو نوع تابش نور استفاده می کند، یا نور لبه دارد یا نورپردازی مستقیم است.

اولی رایج ترین نوع روشنایی صفحه است به این صورت که ال ای دی در لبه ها نور را به تمام صفحه پخش می کند. این تلویزیون ها نازک تر هستند اما معمولاً تصویر در لبه ها روشن تر از بقیه نقاط است. در نورپردازی مستقیم ال ای دی ها به طور یکنواخت و یکدست در پشت صفحه قرار می گیرند. معمولاً این نوع تلویزیون ها ضخیم تر هستند اما کنترل کنتراست در تصویر آن ها بهتر است. به این صورت که قسمت های تیره تیره تر و قسمت های روشن روشن تر دیده می شوند.

  • تلویزیون های هوشمند

اولین شرکت تولیدکننده این نوع تلویزیون شرکت سامسونگ بود و پس آن کمپانی ال جی و سایر شرکت ها نیز اقدام به تولید Smart TV کردند. تعداد بسیاری از تلویزیون های هوشمند قابلیت اتصال به وای فای و نصب اپلیکیشن های مختلف را دارند. از طریق این تلویزیون ها شما می توانید برنامه یا فیلم دانلود کرده و یا حتی به پیج فیس بوک و سایر شبکه های اجتماعی خود سر بزنید. همچنین این دستگاه قابلیت اتصال به لپ تاپ و جابجایی داده ها را داراست.

آخرین مدل این تلویزیون ها امکان سرچ و جست وجوی محتوا در سرویس های استریمینگ و برنامه زنده را نیز مهیا کرده اند. هر تلویزیون هوشمندی سیستم عامل خود را دارد و تنها برنامه های متناسب باهمان سیستم عامل بر روی آن نصب می شوند. این تلویزیون امکان ضبط برنامه های زنده که فرصت دیدن آن را نداشتید برای شما فراهم می کند و شما دیگر برنامه ای را از دست نخواهید داد. درواقع با هوشمند ساختن تلویزیون می توان انواع ابزار دیجیتال دیگر مثل لپ تاپ و گوشی تلفن همراه را باهم در یک دستگاه داشت.

 اگر به دنبال خرید ماشین لباسشویی هستید مقاله راهنمای خرید ماشین لباسشویی میتواند به شما در انتخاب راحت تر کمک کند آن رامطالعه نمایید.

 نکات کلیدی راهنمای خرید تلویزیون

در انتهای مقاله راهنمای خرید تلویزیون ، علاوه بر معرفی انواع فناوری ها و ویژگی های یک تلویزیون کارآمد، نکات ریز و مفید دیگری را به شما ارائه می دهیم که بتوانید مقایسه خوبی بین برندها و مدل های متفاوت داشته باشید و در نهایت از انتخاب خود نهایت لذت را ببرید.

  •  بهتر است تلویزیونی با رزولوشن کمتر از ۴K خریداری نکنید.
  •  در ادامه مطالب راهنمای خرید تلویزیون به شما پیشنهاد می دهیم که از خرید تلویزیون با نرخ به روزرسانی کمتر از ۱۲۰ هرتز خودداری کنید. نرخ به روزرسانی درواقع نشان دهنده تعداد تغییر تصویر صفحه نمایش در یک ثانیه است. نرخ به روزرسانی استاندارد را ۶۰ هرتز در نظر می گیرند، یعنی تلویزیون می تواند در هر ثانیه ۶۰ فریم پشت سر هم را نمایش دهد اما در فیلم های باکیفیت بالا با صحنه های سریع این مقدار نرخ جوابگو نیست و تصویر را تار نمایش می دهد.
  •  تلویزیونی را تهیه کنید که از HDR پشتیبانی کند و درنتیجه رنگ های واقعی تر و کنتراست بهتری را شاهد باشید. HDR درواقع مخفف High Dynamic Range یا دامنه دینامیکی بالاست که می تواند رنگ های بیشتر، نور و کنتراست بالاتر را برای دستگاه فراهم کند.
  •  OLED به نظر می رسد که از تلویزیون های LED و تلویزیون LCD خیلی بهتر باشد اما ازنظر قیمت، بودجه بیشتری را نیز طلب می کند.

در مورد عددی که تولیدکنندگان در مورد کنتراست، نرخ به روزرسانی یا دیگر ویژگی های تلویزیون به شما اعلام می کنند خیلی خوش بین نباشید. در این زمینه لطفاً به چشمانتان اعتماد کنید.

  •  این روزها اکثر تلویزیون های هوشمند دسترسی آسانی به Netflix و سایر برنامه های آنلاین دارند و فکر نکنید استفاده از مزایا و امکانات تلویزیون هوشمند کار سختی است.
  •  یک ساند بار بخرید. اکثر تلویزیون ها به علت داشتن اسکرین های باریک تر معمولاً صدای خوبی ندارند. پس برای افزایش کیفیت صدا با توجه به مدل تلویزیون خود، یک ساندبار تهیه کنید.
    – به تعداد ورودی های HDMI توجه کنید. معمولاً تولیدکنندگان برای صرفه جویی در هزینه ممکن است پورت های HDMI کمتری در پشت دستگاه نصب کنند. هر چه تعداد ورودی ها بیشتر باشد بهتر است و شما شانس نصب دستگاه های بیشتری به تلویزیون خود را دارید. (ازجمله گیم باکس ها، ساندبارو …) حداقل تلویزیونی با بیش از چهار پورت HDMI را مد نظر قرار دهید و اگر می توانید فرمت جدیدتر HDMI 2.1 را انتخاب کنید.
  • پیشنهاد می کنیم که تلویزیون را از نمایندگی های مجاز فروش خریداری کنید. با توجه به بودجه ای که در نظر دارید از فروشنده تقاضا کنید چند مدل در همان رنج قیمت به شما معرفی کند تا توانایی مقایسه بین کیفیت تصویر، صدا و حتی زیبایی را داشته باشید. یکی از مزایای خرید از نمایندگی ها این است که شما می توانید درخواست ضمانت نامه و گارانتی داشته باشید و در صورت هرگونه اشکال تلویزیون خود را مرجوع، تعویض و یا تعمیر بنمایید.

به این نکته توجه کنید که تلویزیون خریداری شده قرار است برای مدت طولانی مورداستفاده قرار بگیرد و برای انتخاب تلویزیون موردنظرتان لازم است که پیش از انتخاب راهنمای خرید تلویزیون که در سایت های مختلف در اختیار شما قرارگرفته است را مطالعه کنید.

برخی از سوالات رایج:

۱٫ در راهنمای خرید تلویزیون باید به چه نکاتی توجه کرد؟

انواع نمایشگر – کیفیت صفحه نمایش – هوشمند یا غیر هوشمند – فناوری HDR – سایز تلویزیون – کیفیت صدا – اتصالات رایج در تلویزیون‌ها – خمیده یا مسطح – برند تلویزیون

۲٫ نکات خرید تلویزیون براساس ابعاد منزل چه مواردی هستند؟

اگر فاصله محل نشستن شما تا تلویزیون کمتر از ۲ متر باشد، تلویزیون‌های تا حداکثر ۴۸ اینچ و برای متراژهای بین ۲ تا ۳ متر می‌توانید تلویزیون‌های ۴۸ تا ۵۵ اینچ را استفاده کنید و چنانچه بیش از ۳ متر باشد، تلویزیون‌های بیشتر از ۵۵ اینچ هم مناسب فضای شماست.

نوشته های اخیر

بهترین تشک طبی + 11 مدل پرطرفدار ایرانی و خارجی

هر انسان به طور معمول نزدیک به یک سوم عمر خود را در خواب سپری…

2 ماه پیش

تلویزیون هوشمند چیست + تفاوت تلویزیون اسمارت با معمولی

یکی از متداول ترین کالاهای دیجیتال تلویزیون می باشد. این صفحه جادویی از همان ابتدای…

2 ماه پیش

بهترین مارک کولر آبی چیست + 6 مدل مارک کولر آبی 1403

هر چقدر که به فصل تابستان و گرما نزدیک‌ تر می‌شوید، دغدغه داشتن یک سیستم…

2 ماه پیش

معرفی برند ال جی – LG Brand

آن هایی که اهل دنیای دیجیتال و تازه های این جهان جذاب الکترونیکی هستند خوب…

2 ماه پیش

ظروفی که هرگز نباید در ماشین ظرفشویی قرار دهید + 18 ظروف ممنوعه در ماشین ظرفشویی

ماشین ظرفشویی های اتوماتیک دستگاههای کاربردی در آشپزخانه هستند، اما آیا همه ظروف را میتوان…

2 ماه پیش

راهنمای خرید قهوه ساز + بهترین قهوه ساز در بازار 2024

در مقاله راهنمای خرید قهوه ساز و معرفی بهترین قهوه ساز سعی داریم که شما…

3 ماه پیش