سرویس کولر آبی بدون نیاز به تعمیر کار برای تابستان سال 1403

هومیاتو در این مقاله قصد دارد صفر تا صد سرویس کولر آبی در منزل را به طور کامل آموزش دهد تا بدون نیاز به تعمیرکار بتوانید کولر آبی منزل خود را برای تابستان ۱۴۰۳ راه اندازی کنید.

به فصل گرما که نزدیک می شویم یکی از دغدغه های اصلی مردم، راه اندازی کولر آبی برای تابستان در خانه یا محل کار است. سرویس کولر آبی آن قدرها هم کار سختی نیست و شما با یک آموزش صحیح می توانید نحوه سرویس کردن کولر آبی را یاد گرفته و این کار را خودتان به تنهایی انجام دهید.

البته که با انجام این کار درهزینه های سالیانه مربوط به کولر نیز صرفه جویی کرده و پولی که قرار است بابت آماده سازی کولر آبی در تابستان به تعمیرکار بپردازید را در جیب خود می گذارید. قیمت سرویس کولر آبی با توجه به جایگاه کولر، میزان دسترسی و میزان کاری که می برد متفاوت است و هرسال این هزینه بیشتر می شود. در این مقاله نکات و مطالب مهم برای آموزش سرویس کولر آبی را به شما ارائه خواهیم کرد. پیشنهاد می کنیم اگر برای اولین بار است که این کار را انجام می دهید از حضور یک فرد باتجربه در کنار خود بهره ببرید.

چرا نیاز به سرویس کولر آبی داریم؟

سرویس کولر یک امر واجب است که سالی یک بار باید انجام پذیرد این کار علاوه بر افزایش کارایی کولر، در مصرف انرژی نیز صرفه جویی می کند. به طور کلی کولر آبی با آب وهوا کار می کند. این دو عنصر مهم موجب راه اندازی کولر شما می شوند. اگر کولر خود را بازکنید درون آن یک پمپ آب می بینید که وظیفه رساندن و پمپاژ کردن آب به داخل آب و پوشال ها را دارد. علاوه بر پمپ آب، موتور اصلی کولر یا دینام را نیز خواهید دید. گردش هوای داخل دستگاه کولر بر عهده این موتور می باشد. برای سرویس کولر آبی به چند مورد باید دقت کنید: پوشال، تسمه، یاتاقان و پمپ آب.

سرویس کولر آبی به طولانی شدن عمر کولر شما کمک می کند.

 

مراحل سرویس کولر آبی

پیش از انجام هر عملیاتی از خاموش بودن کولر و قطع برق آن اطمینان حاصل کنید. ابتدا باید دریچه های کولر را بازکنید و کناری بگذارید. پوشال ها را نیز از روی دریچه ها بازکرده و اگر نیاز به تعویض دارند، پوشال های کهنه را داخل یک کیسه جمع آوری کنید و پوشال های نو را جایگزین کنید. دریچه های کولر را با استفاده از آب و مواد شوینده به خوبی تمیز کنید تا تمام گرد و غبارها از روی آنها پاک شود. سعی کنید سرویس کولر آبی خود را در نور روز انجام دهید تا تمام اجزای آن را به راحتی و بدون مشکل ببینید.

هنگام سرویس کولر آبی خود حتماً باید از یکی از افراد خانواده خود درخواست کنید که در کنار پنل کولر در داخل منزل بایستد و هر زمان که از او درخواست کردید کولر را روشن یا خاموش کند. همچنین پیش از سرویس کولر تمام دریچه های داخلی اتاق ها را بازکنید و اجازه دهید که باد کولر از آن ها عبور کند. حال به ترتیب بخش های مختلف کولر را سرویس کنید:

اگر کولر نیاز به تعویض دارد قبل از خرید به مقاله راهنمای خرید کولر آبی مراجعه نمایید.

پس از پایان سرویس کاری کولر حتما برای آن یک سایه بان تعبیه کنید. انجام این کار باعث افزیش عملکرد بهتر کولر و صرفه جویی در مصرف انرژی می شود.

۱٫ تعویض پوشال کولر آبی:

سعی کنید هر سال پوشال های کولر را تعویض کنید. این کار باعث کاهش گرد وخاک و مانع ورود انواع قارچ و باکتری از طریق کانال کولر به داخل منزل می شود. پوشال کهنه موجب افزایش بیماری های تنفسی و پوستی می شود. تازگی پوشال به افزایش خنکی باد تولیدشده توسط کولر نیز کمک می کند. پوشال ها متناسب با سایز کولرهای آبی دارای اندازه های مختلف و متفاوتی هستند. پیش از خرید پوشال از اندازه مناسب آن مطمئن شوید.

۲٫ سرویس یاتاقان کولر آبی:

حتماً یاتاقان ها را چک کنید. یاتاقان موجود در کولر دایره فلزی است که موجب حرکت فن داخل موتور می شود. خوب آن ها را چک کنید که در جای خود مستقر باشند. یاتاقان را روغن کاری کرده تا نرم حرکت کند و از تولید صدای نامطلوب در کولر جلوگیری شود. پروانه دینام کولر آبی را هم چندین بار با دست بچرخانید تا نرم حرکت کند. در برخی موارد صدای کولر با روغن کاری یاتاقان از بین نمی رود. در این گونه موارد نیاز به تعویض یاتاقان دارید. بدنه موتور را بازکرده و یاتاقان را از آن خارج کنید و برای اطمینان بیشتر به همراه خود برده تا اندازه دقیق را خریداری کنید.

برای دیدن و انتخاب بهترین کولرهای آبی به مقاله بهترین برند کولر آبی مراجعه نمایید.

۳٫ تعویض یا تنظیم تسمه کولر آبی:

تسمه ها را به خوبی بررسی کنید، نباید زیاد سفت یا شل باشند. اگر تسمه پس از خاموش شدن کولر هنوز چند دور می چرخد به معنای این است که نیاز به رگلاژ دارد. اگر تسمه از شکل عادی خود خارج شده یا نخ هایی را می بینید که از آن بیرون زده است یعنی دیگر عمر آن به سر آمده و باید تعویض شود.

۴٫ پمپ آب کولر آبی:

پمپ آب کولر را چک کنید. ابتدا به خوبی آن را تمیز کرده و شست وشو بدهید. هر بار که کولرآبی خود را روشن می کنید اول پمپ آب را بزنید و اجازه دهید مدتی بگذرد سپس موتور را روشن کنید. آب باید به اندازه کافی درون کولر جریان یابد در غیر این صورت پمپ آن خواهد سوخت. بعد از اینکه از جریان آب در مدار کولر مطمئن شدید، باید بررسی کنید که آیا پایه پمپ در آب کافی قرار دارد و اینکه شناور در جای خود متصل است؟  در مناطقی که آب آن دارای املاح زیادی است ممکن است پمپ در اثر رسوبات آب دچار گرفتگی شود و این مسئله به پمپ آب آسیب بزند.

درصورتی که که پمپ آب شما مشکلی ازنظر برقراری جریان آب و برق یا گرفتگی و رسوب نداشت و همچنان کار نمی کرد، کولر را خاموش کرده و پمپ آب را از آن جدا کنید و یک پمپ آب جدید جایگزین کنید. یکی از نشانه های سوختگی پمپ آب باد گرمی است که از کولر به داخل خانه می وزد. پس از فصل گرما و زمانی که مطمئن هستید دیگر از کولر استفاده نمی کنید به سراغ کولرآبی خود رفته و آب داخل کولر را تخلیه کرده و به خوبی آن را تمیز کنید.

این کار از زحمت سرویس کولرآبی شما در سال آینده می کاهد. همچنین آب داخل کولر باعث زنگ زدگی و آسیب به کولر می شود. بهتر است پس از پایان فصل گرما نیز آن را تمیز کنید. اگر قرار باشد از یک متخصص یا سرویس کار کولر استفاده کنید، تمیز بودن کولر هزینه سرویس کولر آبی را کاهش میدهد. برای آموزش بهتر سرویس کولر از ویدیوهای آموزشی که در اینترنت و سایت های معتبر موجود است استفاده کنید. در صورت عدم توانایی در سرویس کولرآبی خود حتماً به یک سرویس کار مراجعه کنید.

هزینه سرویس کولرآبی با توجه به محل زندگی شما و یا موقعیت کولر از حدود ۲۰۰ هزار تومان شروع شده و به ممکن است به حدود ۳۵۰ هزار تومان نیز برسد.

از متداول‌ ترین سوال‌های هنرجویان مبتدی که به تازگی قصد نواختن گیتار را دارند، این است که برای شروع چه گیتاری بخریم و بهترین گیتار چه نوع گیتاری است؟ اگر قصد خرید گیتار را دارید به مقاله بهترین مارک گیتار مراجعه نمایید.

تفاوت سرویس کولر آبی تابستان و زمستان

به طور کلی سرویس کولر آبی در تابستان و زمستان به لحاظ مراحل انجام کار و هزینه خدمات بسیار متفاوت هستند. سرویس تابستانه کولر آبی شامل خدمات متعدد تر بوده و به طبع هزینه های آن بیشتر نیز خواهد بود.

سرویس کولر آبی برای تابستان

سرویس کولر در فصل گرم شامل موارد زیر است:

  • تعویض پوشال ها
  • رفع زنگ زدگی تسمه
  • رفع بوی نامطبوع
  • تعمیر و یا تعویض موتور
  • پوشاندن روزنه های کف و یا تعویض کفی کولر آبی
  • روغن کاری قطعات
  • نقص در سیستم آبرسانی و شناور
  • تراز کردن محفظه و موتور
  • تعویض شلنگ کولر
  • نصب سایبان

سرویس کولر آبی برای زمستان

سرویس کولر برای زمستان نیز می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • تخلیه آب کولر آبی
  • برداشتن دینام (این روش بشدت بر میزان طول عمر کولر آبی می افزاید)
  • باز کردن تسمه
  • قطع شیر فلکه
  • پوشاندن کولر با کاور (این مرحله می تواند بشدت بر میزان طول عمر بدنه کولر و همچنین پوشال های کولر بیافزاید)

قیمت سرویس کولر آبی

هزینه سرویس کولر آبی شامل دو نوع هزینه ثابت و متغیر است؛ دستمزد تعمیرکار و هزینه قطعات تعویضی یا جدید. سرویس کاران کولر باتوجه به میزان تخصص می توانند طیف گسترده تری از دستمزدها را تقاضا کنند.

نوع خدمات قیمت خدمات ( نرخ سرویس کولر در سال ۱۴۰۳-۱۴۰۲)
هزینه شستشوی کولر و جرم گیری ۱۵۰-۲۰۰ هزار تومان
هزینه تعویض پوشال ۱۰۰-۱۵۰ هزار تومان
هزینه تبدیل کولر پوشال معمولی به کولر سلولوزی ۸۰۰ هزار تا ۱ میلیون تومان
روغن کاری موتور (دینام) ۱۵۰-۲۰۰ هزار تومان
تعویض موتور همراه خرید آن (دینام) ۱٫۶-۱٫۸ میلیون تومان
بررسی پمپ آب کولر ۱۵۰-۲۰۰ هزار تومان
هزینه تعویض پمپ آب کولر ۱۵۰-۲۰۰ هزار تومان
هزینه تعویض پروانه کولر آبی ۳۰۰-۴۰۰ هزار تومان
هزینه تعویض کفی کولر ۴۰۰-۵۰۰ هزار تومان
هزینه روغن کاری یاتاقان کولر ۱۰۰-۱۵۰ هزار تومان
هزینه تعویض تسمه ۵۰-۱۰۰ هزار تومان
هزینه خرید و نصب سایبان کولر  ۰٫۷-۱ میلیون تومان
هزینه عیب یابی سیستم برق کولر ۱۵۰-۲۰۰ هزار تومان
هزینه تعویض سیستم فن (شامل پروانه و محور فن)  ۳۰۰-۴۰۰ هزار تومان
هزینه تعویض تسمه پروانه ۲۰۰-۲۵۰ هزار تومان

 

ما در این مقاله برای شما روش سرویس کولر آبی بدون نیاز به تعمیرکار را توضیح دادیم تا بتوانید به راحتی و با هزینه کمتر کولر خود را برای فصل گرم آماده کنید. اما در نظر داشته باشید که بعضی از مراحل اگر به دست تعمیرکار انجام شوند بهتر است. چون ممکن است به دلیل اطلاعات کمتر شما راجع به بخشهای فنی دستگاه، از قطعه اشتباه یا غیر استاندارد و فیک استفاده کنید یا در یکی از مراحل به کولر آسیب بزنید و هزینه شما را در نهایت چند برابر شود.

برخی سوالات متداول:

چرا نیاز به سرویس کولر آبی داریم؟

سرویس کولر یک امر واجب است که سالی یک بار باید انجام پذیرد این کار علاوه بر افزایش کارایی کولر، در مصرف انرژی نیز صرفه جویی می کند.

مراحل سرویس کولر آبی کدامند؟

تعویض پوشال کولر آبی – سرویس یاتاقان کولر آبی – تسمه کولر آبی – پمپ آب کولر آبی

 

نوشته های اخیر

بهترین تشک طبی + 11 مدل پرطرفدار ایرانی و خارجی

هر انسان به طور معمول نزدیک به یک سوم عمر خود را در خواب سپری…

2 ماه پیش

تلویزیون هوشمند چیست + تفاوت تلویزیون اسمارت با معمولی

یکی از متداول ترین کالاهای دیجیتال تلویزیون می باشد. این صفحه جادویی از همان ابتدای…

2 ماه پیش

بهترین مارک کولر آبی چیست + 6 مدل مارک کولر آبی 1403

هر چقدر که به فصل تابستان و گرما نزدیک‌ تر می‌شوید، دغدغه داشتن یک سیستم…

2 ماه پیش

معرفی برند ال جی – LG Brand

آن هایی که اهل دنیای دیجیتال و تازه های این جهان جذاب الکترونیکی هستند خوب…

2 ماه پیش

ظروفی که هرگز نباید در ماشین ظرفشویی قرار دهید + 18 ظروف ممنوعه در ماشین ظرفشویی

ماشین ظرفشویی های اتوماتیک دستگاههای کاربردی در آشپزخانه هستند، اما آیا همه ظروف را میتوان…

2 ماه پیش

راهنمای خرید قهوه ساز + بهترین قهوه ساز در بازار 2024

در مقاله راهنمای خرید قهوه ساز و معرفی بهترین قهوه ساز سعی داریم که شما…

3 ماه پیش