آشنایی با ۶ تا از بهترین کتاب تئوری موسیقی و مبانی موسیقی

یادگیری صحیح و اصولی هر سازی نیازمند درک جامعی از اصول و تئوری موسیقی است. برای یادگیری تئوری موسیقی، روش‌های بسیار متنوعی وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به اپلیکیشن‌های یادگیری موسیقی، دوره‌های حضوری و آنلاین، کتاب‌ها و… اشاره کرد. امروزه با وجود پیشرفت تکنولوژی و مهیا شدن شرایط استفاده از روش‌های جدید یادگیری، کتاب‌ها همواره جایگاه مهمی در زمینه آموزش دارند. در این مقاله سعی داریم تا شما را با بهترین کتاب تئوری موسیقی آشنا کنیم تا بتوانید مناسب‌ترین انتخاب را داشته باشید. پس با ما همراه باشید!

 

بهترین کتاب های تئوری موسیقی برای ارتقای هنر شما

 

۱٫ کتاب تئوری موسیقی مصطفی کمال پورتراب

اگر به دنبال جامع‌ترین و بهترین کتاب تئوری موسیقی هستید که به یاری آن الفبای موسیقی را به زبانی ساده و روان یاد بگیرید، بی شک این کتاب می‌تواند انتخاب بسیار مناسبی باشد. کتاب مبانی موسیقی نوشته استاد مصطفی کمال پورتراب، از اساتید بنام ایرانی و عضو هیئت موسس و نائب رئیس خانه موسیقی ایران، است که همواره مورد تائید آموزشگاه‌هاست. در این کتاب، مفاهیم و مبانی موسیقی از سطح مبتدی و به صورت کاربردی آموزش داده شده استو از دیگر آثار گرانبهای استاد مصطفی کمال پورتراب می‌توان به کتاب آهنگ‌های برگزیده برای پیانو و کتاب مقدمه‌ای بر مبانی آهنگسازی اشاره کرد.

(برای یافتن بهترین آموزشگاه موسیقی پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را حتما بخوانید!)

 

۲. کتاب تئوری بنیادی موسیقی پرویز منصوری

در بخش ابتدایی این کتاب، درباره تئوری موسیقی سنتی، قواعد نت‌ها و نت نویسی توضیحات جامعی ارائه شده و سپس به مباحث پیشرفته‌تر مبانی موسیقی، نشانه‌های تخصصی در موسیقی و فیزیک صوت پرداخته می‌شود. همچنین مثال‌ها و تمرین‌هایی که در بخش‌های گوناگون این کتاب قرار داده شده‌اند، به شما در درک بهتر مبانی کمک شایانی می‌کند.

چنانچه قصد یادگیری و آموزش مجازی سه تار را دارید، برای تماشای مجموعه‌ ویدیوهای آموزشی آنلاین کلیک کنید!

این کتاب در سال ۱۳۷۱ به عنوان کتاب سال انتخاب شد و همواره به عنوان یکی از بهترین کتاب های آموزش تئوری موسیقی شناخته می‌شود. یکی از نکاتی که هنگام خرید این کتاب باید به آن توجه کنید، شیوه بیان مطالب است. نوع قلم نویسنده کمی سنگین است و به همین دلیل امکان دارد درک مطالب مطرح شده برای کودکان و نوجوانان اندکی دشوار باشد.

(برای آشنایی با بهترین گیتار ، مطالعه این مقاله را از دست ندهید!)

۳. کتاب تئوری موسیقی کلنل علینقی وزیری

این کتاب به عنوان اولین و بهترین کتاب تئوری موسیقی ایرانی و غربی شهرت دارد و برای نخستین بار در سال ۱۳۷۱ به چاپ رسید. از ویژگی‌های برجسته آن می‌توان به آموزش مفاهیم و مبانی موسیقی با زبانی ساده، به همراه پرسش و پاسخ‌های کاربردی و در سه بخش زیر اشاره کرد:

  • قواعد نت
  • آواز شناسی
  • موسیقی نظری مغربی

(چنانچه قصد نواختن سنتور را دارید، مطالعه راهنمای خرید سنتور را به شما پیشنهاد می‌کنیم!)

 

 

۴. کتاب تئوری موسیقی دامیز اثر مایکل پیلوفر

کتاب تئوری موسیقی for dummies اثر مایکل پیلوفر یکی از نمونه‌های بهترین کتاب های موسیقی است که هم برای هنرجویان مبتدی و هم نوازندگان حرفه‌ای بسیار کاربردی خواهد بود. در سه بخش نخست این کتاب، ابتدا توضیحات جامعی در زمینه مقدمه تئوری موسیقی، نت‌ها، بیان حالت‌های موسیقیایی به وسیله فرم و تمپو و… ارائه می‌شود. بخش چهارم کتاب در طی ده گام متوالی، شما را با اطلاعات عمومی درباره موسیقی آشنا می‌کند و بخش پنجم آن نیز شامل ضمیمه و واژه‌نامه است. با مطالعه این کتاب می‌توانید به اطلاعات بسیار کاملی دست یابید که روند یادگیری ساز را برای شما بسیار آسان‌تر می‌کند.

(برای آشنایی با بهترین پیانو دیجیتال حرفه ای پیشنهاد می‌کنیم مطالعه این مقاله را از دست ندهید!)

(چنانچه قصد آشنایی با فرق تانگ درام و هنگ درام را دارید، مطالعه این مقاله از دست ندهید!)

۵. کتاب تئوری موسیقی محسن الهامیان

پیش از شروع یادگیری هر سازی، ابتدا نیاز است تا با مفاهیم پایه‌ای ریتم، ملودی، آکوردشناسی و اصطلاحات موسیقی آشنا شوید. این کتاب یکی دیگر از نمونه‌های بهترین کتاب برای یادگیری تئوری موسیقی می‌باشد که تمام این مفاهیم را با زبانی ساده و شیوا برای هنرجویان مبتدی توضیح داده است و به کمک تمرین‌هایی که در پایان هر فصل گنجانده شده، این امکان را برای هنرجو فراهم می‌آورد تا میزان یادگیری و پیشرفت خود را مورد سنجش قرار دهد. همچنین در این کتاب، آموزش فواصل و هارمونی نیز قرار داده شده است.

(چنانچه قصد یادگیری اصطلاحات موسیقی را دارید، این مقاله را از دست ندهید!)

(چنانچه قصد آشنایی با بهترین نرم افزار آموزش نت خوانی را دارید، مطالعه این مقاله را از دست ندهید!)

۶. کتاب تئوری موسیقی برای کودکان نوشته لینا نگ

اگر به دنبالی کتاب آموزش تئوری موسیقی برای فرزند خردسال خود هستید، ما به شما کتاب مبانی موسیقی برای کودکان نوشته لینا نگ را پیشنهاد می‌کنیم. این کتاب با زبانی بسیار ساده و جذاب مبانی موسیقی را برای کودکان شرح می‌دهد و از جمله منابعی است که کودکان با آن ارتباط می‌گیرند.

(برای آشنایی و تهیه بهترین مارک ارگ پیشنهاد می‌کنیم این پست را حتما بخوانید!)

 

در نظر داشته باشید که امکان دارد کودکان حوصله مطالعه کتاب و یا گوش دادن به آن را نداشته باشند. در چنین مواردی بهتر است به فرزند خود سخت‌گیری نکنید زیرا امکان دارد از میزان علاقه او به موسیقی کاسته شود. پیشنهاد می‌کنیم با استاد موسیقی کودک خود صحبت نمائید تا تئوری موسیقی را آرام آرام به او بیاموزد.

(چنانچه به شخصیت شناسی از روی ساز مورد علاقه تمایل دارید، این مقاله را از دست ندهید!)

سخن پایانی

یادگیری مبانی موسیقی یکی از گام‌های اساسی است که باید پیش از شروع یادگیری سازهای گوناگون مورد توجه قرار گیرد. به همین منظور استفاده از کتاب‌های آموزش مبانی موسیقی می‌تواند بسیار راهگشا باشد. در این مقاله شما را با برخی از نمونه‌های بهترین کتاب تئوری موسیقی آشنا کردیم تا بتوانید با انتخاب مناسب‌ترین گزینه، درک کاملی از مبانی موسیقی به دست آورید.

 

سوالات متداول

۱- بهترین کتاب تئوری موسیقی ایرانی کدام است؟

از جمله منابع و نمونه‌های بهترین کتاب برای تئوری موسیقی ایرانی می‌توان به کتاب تئوری موسیقی مصطفی کمال پورتراب، کتاب تئوری بنیادی موسیقی پرویز منصوری و همچنین کتاب مبانی موسیقی کلنل علینقی وزیری اشاره کرد.

 

۲- بهترین کتاب آموزش تئوری موسیقی به زبان ساده کدام است؟

اگر به دنبال جزوه تئوری موسیقی هستید که مفاهیم و مبانی موسیقی را به زبانی ساده و شیوا توضیح داده باشد، ما به شما کتاب تئوری موسیقی کمال پورتراب، کتاب تئوری موسیقی کلنل علینقی وزیری و همچنین کتاب تئوری موسیقی محسن الهامیان را پیشنهاد می‌کنیم.

نوشته های اخیر

بهترین تشک طبی + 11 مدل پرطرفدار ایرانی و خارجی

هر انسان به طور معمول نزدیک به یک سوم عمر خود را در خواب سپری…

2 ماه پیش

تلویزیون هوشمند چیست + تفاوت تلویزیون اسمارت با معمولی

یکی از متداول ترین کالاهای دیجیتال تلویزیون می باشد. این صفحه جادویی از همان ابتدای…

2 ماه پیش

بهترین مارک کولر آبی چیست + 6 مدل مارک کولر آبی 1403

هر چقدر که به فصل تابستان و گرما نزدیک‌ تر می‌شوید، دغدغه داشتن یک سیستم…

2 ماه پیش

معرفی برند ال جی – LG Brand

آن هایی که اهل دنیای دیجیتال و تازه های این جهان جذاب الکترونیکی هستند خوب…

2 ماه پیش

ظروفی که هرگز نباید در ماشین ظرفشویی قرار دهید + 18 ظروف ممنوعه در ماشین ظرفشویی

ماشین ظرفشویی های اتوماتیک دستگاههای کاربردی در آشپزخانه هستند، اما آیا همه ظروف را میتوان…

2 ماه پیش

راهنمای خرید قهوه ساز + بهترین قهوه ساز در بازار 2024

در مقاله راهنمای خرید قهوه ساز و معرفی بهترین قهوه ساز سعی داریم که شما…

2 ماه پیش