دسته بندی ها مقالات

4 روش خانگی تمیز کردن داخل مایکروفر + نکات مهم که باید بدانید

این روزها مایکروفر یکی از وسایلی است که استفاده از آن به دلیل سرعت و راحتی در پخت و گرم کردن غذا در خانه ها بسیار زیاد شده است و به نحوی عصای دست خانم خانه است. از پختن غذا تا گرم کردن و باز کردن یخ را در مایکروفر انجام می‌دهیم و استفاده مکرر می‌تواند منجر به انواع کثیفی‌ها و لکه‌هایی شود که تمیز کردن داخل مایکروفر را به یک چالش تبدیل کند. بنابراین باید روشهای تمیز کردن مایکروویو را بدانیم تا با کمترین مواد شیمیایی و بدون آسیب بتوانیم آن را تمیز کنیم.

حال برای اینکه بتوانید مایکروویو خود را تمیز کنید با ما همراه باشید تا به بررسی انواع کثیفی‌های رایج در مایکروفر و ارائه روش‌های خانگی برای تمیز کردن موثر آنها بپردازیم.

انواع کثیفی داخل مایکروفر که نیاز به تمیز کردن دارند

  • لکه‌های غذایی: این نوع کثیفی ها که بیشتر به دلیل ترکیدن ذرات غذا حین گرم کردن بوجود می‌آیند، یکی از شایع ترین کثیفی ها در مایکروویو هستند.
  • بوی نامطبوع: گاهی غذاهایی مانند ماهی بوی مایکروفر را عوض می‌کنند و نمی‌توان این بو را به راحتی از بین برد که در نتیجه روی غذاهای بعدی که وارد مایکروفر می‌شوند نیز تاثیر می‌گذارد.
  • چربی و روغن: پاشیدن چربی از غذاهای پرچرب مانند گوشت و مرغ چرب می‌تواند به جداره‌ها و سقف مایکروفر بچسبد و اگر زود آنها را تمیز نکنید پاک کردنشان سخت می‌شود.
  • لکه‌های سخت شده: برخی از غذاها ممکن است به صورت جامد و سخت بر روی دیواره‌ها یا کف مایکروویو بچسبند و در استفاده های بعدی علاوه بر کثیفی، بوی نامطبوع نیز ایجاد کنند.

اگر میخواهید قیمت یک استکان قهوه را در خانه و در کافی شاپ مقایسه کنید مقاله قیمت یک فنجان قهوه در ایران را مطالعه نمایید.

اگر نمی‌دانید چطور لوازم برقی سفید و استیل را تمیز کنید حتما از مقاله تميز كردن وسايل برقي سفيد کمک بگیرید.

 

چگونه مایکروفر را تمیز کنیم

در ادامه به روشهای خانگی برای تمیز کردن داخل مایکروفر می‌پردازیم. با ما همراه باشید:

استفاده از لیمو

یک نصف لیمو یا دو قاشق غذاخوری آبلیمو را به یک کاسه کوچک آب اضافه کنید و به مدت ۳ دقیقه مایکروفر را با حداکثر توان روشن کنید. بعد از این مدت ۵ دقیقه صبر کنید تا بخار آبلیمو لکه ها و جرم ها را نرم کند. حالا درب مایکروفر را باز کنید و با یک دستمال نرم و مرطوب دیواره ها و کف مایکروفر را به خوبی تمیز کنید.

ممکن است برای تمیز کردن مایکروویو از جرمهای سخت تر به یک سیم ظرفشویی هم نیاز پیدا کنید. در این حالت باید مراقب لعاب داخل دستگاه باشید و به آرامی جرم ها را پاک کنید. این کار را می‌توانید چند بار تکرار کنید تا همه لکه ها از بین بروند.

سرکه سفید

در یک کاسه کوچک به مقدار مساوی آب و سرکه را مخلوط کنید و داخل مایکروویو قرار دهید. به مدت ۵ دقیقه با حداکثر توان مایکروفر را روشن کنید و بعد از خاموش کردن چند دقیقه فرصت بدهید و سپس با یک دستمال مرطوب به تمیز کردن داخل مایکروفر بپردازید.

اگر لکه های داخل مایکروفر قدیمی و مقاوم شدند از ترکیب سرکه و آبلیمو نیز می‌توانید استفاده کنید.

جوش شیرین

بعضی از لکه ها بسیار مقاوم هستند و نمی‌توانید به راحتی از شر آنها خلاص شوید. بهترین کار برای خلاصی از این لکه ها استفاده از خمیر جوش شیرین است. یک خمیر از ترکیب آب و جوش شیرین درست کنید و روی لکه های سخت شده بگذارید. بعد از چند ساعت برای تمیز کردن مایکروویو از یک دستمال مرطوب استفاده کنید و لکه ها را به راحتی پاک کنید.

اگر بخواهید می‌توانید جوش شیرین را با ترکیب آب به مقدار بیشتر به روشهای قبل در مایکروفر بگذارید و بعد از چند دقیقه پاک کنید. این روش باعث از بین بردن بوی بد نیز خواهد شد.

روغن اسطوخودوس

برای از بین بردن بوی بد و تمیز کردن مایکروویو می‌توانید چند قطره روغن یا اسانس اسطوخودوس را با آب ترکیب کنید و در فضای داخل مایکروفر اسپری کنید و بعد از چند دقیقه با یک دستمال مرطوب پاک کنید.

اگر می‌خواهید لباسشویی خود را تمیز کنید مقاله طرز تميز كردن ماشين ظرفشويي به شما کمک می‌کند.

نکات مهم برای تمیز کردن داخل مایکروفر

  • همیشه مایکروفر را قبل از تمیز کردن خاموش و از برق بکشید.
  • برای جلوگیری از خراشیدگی سطح داخلی، از ابزار تیز استفاده نکنید و اگر لکه های چربی مقاوم هستند به موادی که گفتیم روی دیواره های مایکروفر بیشتر استراحت بدهید تا از بین بردن چربی داخل مایکروفر راحت تر شود.
  • استفاده از دستمال های نانو می‌تواند به راحت تر شدن کار شما کمک کند. برخی از این دستمال ها حاوی مواد شوینده نیز هستند.
  • بهتر است برای راحت تر تمیز کردن ماکروویو، آن را هفته ای یکبار تمیز کنید تا لکه های کثیفی و روغن سخت نشوند.
  • قبل از به برق زدن دوباره دستگاه، از خشک شدن آن اطمینان حاصل کنید و سعی کنید اطراف کلیدهای دستگاه را زیاد مرطوب نکنید.
  • برای قسمت های بیرونی دستگاه می‌توانید از شیشه پاک کن، مایع ظرفشویی و هر شوینده شیمیایی دیگری استفاده کنید. اما برای تمیز کردن داخل مایکروویو فقط از مواد طبیعی استفاده کنید.

با استفاده از این روش‌های خانگی، تمیز کردن داخل مایکروفر نه تنها آسان‌تر می‌شود بلکه می‌توانید اطمینان حاصل کنید که فضایی بهداشتی و تمیز برای پخت و پز غذاهای خود دارید. رعایت نکات ایمنی و بهداشتی در هنگام تمیز کردن مایکروفر اهمیت زیادی دارد و باعث می‌شود دستگاه آسیب نبیند و شما با خیال راحت از آن استفاده کنید.

 

برخی سوالات رایج

روشهای خانگی تمیز کردن داخل مایکروفر کدامند؟

استفاده از سرکه، جوش شیرین، لیمو و اسطوخودوس

مهمترین نکته در تمیز کردن مایکروویو چه نکته ای است؟

قبل از شروع کار باید حتما برق دستگاه را قطع کنید.

نوشته های اخیر

بهترین تشک طبی + 11 مدل پرطرفدار ایرانی و خارجی

هر انسان به طور معمول نزدیک به یک سوم عمر خود را در خواب سپری…

2 ماه پیش

تلویزیون هوشمند چیست + تفاوت تلویزیون اسمارت با معمولی

یکی از متداول ترین کالاهای دیجیتال تلویزیون می باشد. این صفحه جادویی از همان ابتدای…

2 ماه پیش

بهترین مارک کولر آبی چیست + 6 مدل مارک کولر آبی 1403

هر چقدر که به فصل تابستان و گرما نزدیک‌ تر می‌شوید، دغدغه داشتن یک سیستم…

2 ماه پیش

معرفی برند ال جی – LG Brand

آن هایی که اهل دنیای دیجیتال و تازه های این جهان جذاب الکترونیکی هستند خوب…

2 ماه پیش

ظروفی که هرگز نباید در ماشین ظرفشویی قرار دهید + 18 ظروف ممنوعه در ماشین ظرفشویی

ماشین ظرفشویی های اتوماتیک دستگاههای کاربردی در آشپزخانه هستند، اما آیا همه ظروف را میتوان…

2 ماه پیش

راهنمای خرید قهوه ساز + بهترین قهوه ساز در بازار 2024

در مقاله راهنمای خرید قهوه ساز و معرفی بهترین قهوه ساز سعی داریم که شما…

2 ماه پیش