دسته بندی ها مقالات

19نکته که در نواختن ویولن باید بدانید تا حرفه ای شوید

تصمیم گرفته‌اید که ویولونیست شوید؟ تبریک می‌گوییم؛ اما این تازه اولین قدم است. برای ویولن زن حرفه ای شدن و نوازندگی ویولن، نواختن ویولن حرفه ای و یادگیری ویولن راه زیادی در پیش دارید. در این مقاله نوزده گام کاربردی که می تواند رویای حرفه ای شدن شما در زمینه نواختن ویولن را واقعیت ببخشد، معرفی کرده ایم. با استفاده از این نکات می توانید به آنچه می خواهید نزدیک تر شوید.

۱  استایل خود را داشته باشید

شاید این‌گونه فکر کنید که تمام ویولونیست های کلاسیک کت‌ وشلوارهای رسمی با پاپیون و کروات می‌پوشیده‌اند. دوباره فکر کنید. می‌بینید که بزرگ‌ترین نام‌های این عرصه در پی شکستن سنت‌ها هستند. می‌توانید افرادی همچون نیگل کندی، دیوید گرت و … را ببینید که با موهای به‌هم‌ریخته، شلوار جین و تی‌شرت نوازندگی ویولن می‌کنند. برای نوازندگی ویولن برای خودتان استایل تعیین کنید. نیازی نیست پیرو سنت‌ها باشید و مثلا از بهترین نوازنده ویولن پیروی کنید.

(چنانچه قصد یادگیری و آموزش سه تار به صورت آنلاین را دارید، مطالعه این مقاله را به شما پیشنهاد می‌کنیم)

۲ اسلحه خود را انتخاب کنید

بله اسلحه، ساز شما اسلحه شماست. ممکن است از آن دسته افراد ثروتمند باشید که برای خرید ساز صدها میلیون تومان هزینه می‌کنند و بهترین ویولن برای شروع یعنی استرادیواریوس را می‌خرید، یا اینکه توانایی هزینه زیاد کردن برای ساز را ندارید و با یک ساز متوسط کار خود را ادامه می‌دهید و قیمت ویولن مبتدی برایتان اهمیت زیادی دارد. درهرصورت باید سازی را انتخاب کنید که هم از پس هزینه آن بربیایید و هم اینکه از نواختن ویولن خود نهایت لذت را ببرید و آن را چون عضوی از خانواده هنری خود بدانید.

۳ – به لوازم جانبی بیش از آنچه فکر می‌کنید اهمیت دهید

در کل لوازم جانبی بسیاری هستند که نواختن ویولن را برای شماراحت‌تر می‌کنند، آرشه بهتر، یک تیونر باکیفیت، لوازمی که زیر چانه می‌گذارید تا پوستتان در تماس با ساز زخم نشود و … داشتن لوازم جانبی بهتر نشان‌دهنده حرفه‌ای بودن شماست البته به شرطی که از تمامی آن‌ها استفاده کنید.

۴ – ویولن شما به تنظیم نیاز دارد

یعنی اینکه ساز شما همیشه برای نواختن آماده نیست و فراموش نکنید پیش از هر تمرین و نواختن ویولن باید آن را تنظیم و کوک کنید.

۵ – افزایش مهارت‌های فنی

مهارت تعویض سیم‌ها را در خود پرورش دهید و سعی کنید در این زمینه استاد شوید. اگر می‌خواهید ویولن زدن حرفه ای را ادامه بدهید، بدون شک به‌طور مرتب به تعویض سیم‌ها نیاز پیدا خواهید کرد.

۶ – بهره‌گیری از برنامه‌های جانبی

علاوه بر بهره‌گیری از استادان خوب می‌توانید از اپلیکیشن های آموزش ویولن نیز استفاده کنید. شاید استاد همیشه در دسترس نباشد، بنابراین با نصب این برنامه‌ها بر روی گوشی هوشمند یا لپ‌تاپ خود از مزایای آموزش مجازی برخوردار شوید. ممکن است بپرسید یادگیری ویولن بدون استاد و فقط با برنامه ممکن است؟ باید به شما پاسخ بدهیم که چون ویولن ساز سختی است، باید حتما در ابتدای کار استاد داشته باشید. 

(برای آشنایی با بهترین آموزشگاه های موسیقی تهران مطالعه این مقاله را به شما پیشنهاد می‌کنیم)

۷ – ضبط آنچه می‌نوازید

یکی از راه‌های مؤثر برای حرفه‌ای نواختن ساز ویولن این است که بشنوید چه می‌نوازید. ازآنجایی‌که در اوایل کار ممکن است تمام توجهتان به نت باشد ممکن است نتوانید روی کلیت موسیقی نواخته شده تمرکز کنید؛ بنابراین راه پیشنهادی ما به شما ضبط صدای موسیقی نواخته شده و دوباره گوش کردن آن است.

(برای آشنایی با ساز ویولا مقاله تفاوت ویولا و ویولن را به شما پیشنهاد می‌کنیم!)

۸ – سلامتی را جدی بگیرید

برای ماساژ و رسیدگی به گردن خود پول پس‌انداز کنید. ازآنجایی‌که ساز ویولن توسط چانه نگهداری می‌شود و به‌طورکلی شرایط نواختن آن، فشار زیادی به گردن وارد می‌شود و لازم است که به‌سلامتی خود اهمیت بدهید. مادامی‌که قدرت بدنی خوبی داشته باشید می‌توانید به یک نوازنده خوب تبدیل شوید. (درصورتی‌که گردن شما دچار کبودی یا زخم شد با کرم‌های پوشش‌دهنده می‌توانید آن را کاور کنید)

اگر میخواهید با  برند های موسیقی آشنا شوید برند کاسیو را مطالعه نمایید.

۹ – اول تمرین، آخر تمرین

تا جایی که می‌توانید خود را در معرض تمرین قرار دهید. برای این کار سعی کنید یک اتاق مجزا برای خودتان در نظر بگیرید تا صدای سازتان مزاحم اوقات دیگران نشود. در اوایل کار تمرین کردن برایتان سخت و حتی دردناک خواهد بود اما پس از گذشت زمان به تمرین کردن عادت خواهید کرد. حتی به نحوه تمرین ویولن دقت کنید. ببینید در چه ساعاتی از شبانه‌روز، در چه شرایط و با چه شیوه‌ای بهتر تمرین می‌کنید.

(برای آشنایی با بهترین ساز برای شروع موسیقی کودکان ، می‌توانید این مقاله را نیز مطالعه کنید)

۱۰ – خودتان را تشویق کنید

برای کوچک‌ترین پیشرفتی خودتان را در آغوش بکشید. شاید برای خیلی از افراد این سؤال پیش بیاید که چگونه یک ویولنیست حرفه‌ای بشویم؟ پاسخ‌های زیادی برای این پرسش وجود دارد اما یکی از حیاتی‌ترین این سؤالات حفظ انگیزه است.

تحت هیچ شرایطی انگیزه خود را از دست ندهید و نگذارید سختی‌های راه شمارا از هدفتان دور کنید. از اشتباهاتتان بگذرید و برای کوچک‌ترین پیشرفتتان خود را لایق بزرگ‌ترین تشویق‌ها از جانب خودتان بدانید.

۱۱ – زحمتتان را به رخ همه بکشید

از تلاشتان به دیگران بگویید. تمرین‌های سخت و طاقت‌فرسایتان را به همه بگویید. این کار خودبه‌خود در شما نیرو و انرژی تولید می‌کند. به‌عنوان‌مثال اگر برای صرف قهوه، چایی یا هر وعده غذایی از اتاقتان خارج می‌شوید ابراز کنید که سخت مشغول تمرین هستید. بگذارید دیگران هم به این باور برسند که شما تمام عزمتان را جزم کرده‌اید تا یک ویولنیست حرفه‌ای شوید.

اگر انتخاب شما ساز سنتور است، قبل از خرید حتما در مورد سنتور خوب بخوانید تا بیشتر با این ساز آشنا شوید.

۱۲ – تمرین رکن اصلی زندگی هنری شماست

بیشتر و بیشتر تمرین کنید. تمرین هیچ‌گاه تمامی ندارد. حتی اگر حرفه‌ای هم شوید باز باید تمرین کنید. برای بهتر شدن تا آخرین روز زندگی خود فرصت دارید و از هیچ لحظه‌ای نباید به‌سادگی بگذرید حتی اگر روزی در نواختن ویولن هم بهترین بودید.

برای اینکه انتخاب ساز خوبی را انجام دهید مقاله انتخاب ساز بر اساس شخصیت را مطالعه نمایید.

۱۳ – مطالعه کنید

درست است که تمرین رکن اصلی یادگیری است ولی قرار نیست بدون مطالعه پیش بروید. در زمینه‌ساز و یا حتی زندگینامه بزرگان نواختن ویولن مطالعه کنید. این کار به شما انگیزه و الگو می‌دهد. (برای آشنایی با بهترین کتاب های تئوری موسیقی حتما این مقاله را مطالعه کنید!)

۱۴ – از سازتان همچون بدنتان مراقبت کنید

اهمیت دادن به‌سلامتی، ورزش و تغذیه سالم به شما حتماً کمک خواهد کرد اما باید هوای سازتان را هم داشته باشید. آن را از محیط‌های مرطوب یا خیلی خشک دور نگاه‌دارید، مراقب باشید ضربه نخورد و در بهترین شرایط نگهداری شود.

اگر میخواهید با  برند های موسیقی آشنا شوید برند استگ را مطالعه نمایید.

۱۵ – ارتباط با متخصص را فراموش نکنید

در زمینه تعمیرات، نگهداری و ترمیم ساز همیشه و همیشه با یک متخصص حاذق در ارتباط باشید. ساز خود را به دست هرکسی نسپارید.

۱۶ – به تنوع ایمان بیاورید

حتی اگر بر روی یک سبک خاص در نواختن ویولن معتقد هستید سعی کنید سبک‌های دیگر را هم بشنوید و چه‌بسا گاهی تمرینی هم در آن زمینه داشته باشید. به یک زمینه خاص بسنده نکنید و ویولن را از جنبه‌های مختلف بیاموزید و انواع سبک های ویولن را یاد یک بار هم شده امتحان کنید.

۱۷ – خودتان باشید

این به این معنیست که تقلید ممنوع. داشتن الگو هیچ ایرادی ندارد اما تقلید پر از اشکال است. برای نواختن ویولن باید خود منحصربه‌فردتان باشید.

۱۸ – خودتان را لایق بهترین آموزش بدانید

هرگاه پیشرفتی را در کار خود مشاهده کردید و احساس کردید که استادتان نکته جدیدتری برای آموزش به شما ندارد یک فرد ماهرتر و نوازنده متخصص‌تری را جایگزین کنید. نکته مهم در ویولنیست شدن حرفه‌ای، آموزش همیشگی است. فرصت آموختن از بهترین‌ها را از خود دریغ نکنید.

۱۹ – حافظه‌تان را تقویت کنید

شما در هنر خود نیازمند به خاطر سپردن نت‌ها و ملودی‌ها هستید. سعی کنید تا جایی که می‌توانید، با تمرین‌های مختلف حافظه خود را تقویت کنید. فراموشی می‌تواند مانع بزرگی بر سر راه نواختن ویولن باشد. با توجه به نکاتی که در این مقاله ذکر شد می‌توانید فرصت تبدیل‌شدن به یک ستاره در هنر نواختن ویولون را به دست آورید. البته نکات بسیاری دیگری هم وجود دارند که مجال اشاره به آن‌ها نبود. با مطالعه سایر مقالات و کتاب‌ها می‌توانید تمام راه‌هایی که حرفه‌ای‌ها طی کرده‌اند را بخوانید و آن‌ها سرمنشأ عمل خود قرار دهید.

 

برخی سوالات متداول:

ساز ویولن چه خصوصیاتی دارد؟

ویولن ، سازیست که میتواند از فشار روحی بکاهد و به ما نشاط ببخشد، چون که میتواند شیوهای از درمان با موسیقی را بوجود آورد که قدرت ارتباط با روح و روان را دارد.

برای یادگیری ساز ویولن چقدر باید تمرین کرد؟

بیشتر و بیشتر تمرین کنید. تمرین هیچ‌گاه تمامی ندارد. حتی اگر حرفه‌ای هم شوید باز باید تمرین کنید. برای بهتر شدن تا آخرین روز زندگی خود فرصت دارید و از هیچ لحظه‌ای نباید به‌سادگی بگذرید حتی اگر روزی در نواختن ویولن هم بهترین بودید.

نوشته های اخیر

بهترین تشک طبی + 11 مدل پرطرفدار ایرانی و خارجی

هر انسان به طور معمول نزدیک به یک سوم عمر خود را در خواب سپری…

2 ماه پیش

تلویزیون هوشمند چیست + تفاوت تلویزیون اسمارت با معمولی

یکی از متداول ترین کالاهای دیجیتال تلویزیون می باشد. این صفحه جادویی از همان ابتدای…

2 ماه پیش

بهترین مارک کولر آبی چیست + 6 مدل مارک کولر آبی 1403

هر چقدر که به فصل تابستان و گرما نزدیک‌ تر می‌شوید، دغدغه داشتن یک سیستم…

2 ماه پیش

معرفی برند ال جی – LG Brand

آن هایی که اهل دنیای دیجیتال و تازه های این جهان جذاب الکترونیکی هستند خوب…

2 ماه پیش

ظروفی که هرگز نباید در ماشین ظرفشویی قرار دهید + 18 ظروف ممنوعه در ماشین ظرفشویی

ماشین ظرفشویی های اتوماتیک دستگاههای کاربردی در آشپزخانه هستند، اما آیا همه ظروف را میتوان…

2 ماه پیش

راهنمای خرید قهوه ساز + بهترین قهوه ساز در بازار 2024

در مقاله راهنمای خرید قهوه ساز و معرفی بهترین قهوه ساز سعی داریم که شما…

2 ماه پیش