آیا واقعاً دستگاه تصفیه هوا برای کرونا مؤثر است؟

هومیاتو در مقاله تاثیر دستگاه تصفیه هوا بر کرونا، قصد دارد به طور کامل و شفاف این موضوع را بررسی نماید. با شروع سال جدید میلادی همه چشم به دو بیست دوخته بودند و دلشان را به نمره بالا بودن این سال خوش کردند اما گویا این بیست از آن بیست هایی نبود که ما انتظارش را داشتیم و همه را حسابی غافلگیر کرد. با شروع سال نو چینی ویروسی به نام کرونا در ووهان چین به شدت گسترش یافت و کار مردم را به قرنطینه کشاند و جان تعدادی از مردم را نیز گرفت.

در تمام کشورها جلسه های فوق العاده برگزار شد تا برای جلوگیری از شیوع جهانی آن کاری بکنند اما درواقع کاری از کسی ساخته نبود، در کمتر از دو ماه این ویروس مهمان ناخوانده اکثر کشورها شد و حالا هم که در نزدیکی نوروز باستانی لنگرش را در ایران انداخته است.این روزها اکثر مردم در خانه ها، خود را قرنطینه کرده اند و با هر میزان امکاناتی که در اختیاردارند سعی می کنند خود و خانواده شان را از این ویروس دور نگاه دارند.

علاوه بر استفاده از مواد ضدعفونی کننده، ماسک و دستکش و … بسیاری از دستگاه های تصفیه هوا در محیط های بسته استفاده می کنند تاکمی به پاک سازی محیط داخلی خانه یا محل کارشان کمک کنند؛ اما آیا این روش واقعاً اثربخش است؟ آیا می توان شاهد تأثیر دستگاه تصفیه هوا بر کرونا بود؟ در این مقاله به شما خواهیم گفت که دستگاه تصفیه هوا در منزل برای مقابله با کرونا مناسب است یا خیر؟

ماهیت ویروس کرونا:

ویروس کرونا ازجمله ویروس های سنگینی هستند که از طریق عطسه یا سرفه فرد مبتلا وارد هوا شده و به سرعت بر روی سطوح می نشیند. علاوه بر آن بر اساس یافته های جدید این ویروس توانایی این را دارد که در محیط های بسته تا دقایقی در هوا منتشر باشد. پس علاوه بر پاکی و ضدعفونی کردن سطوح لازم است که از پاکی هوای منزل یا محیط کار خود هم مطمئن شوید. بسیاری از افراد برای پاک سازی هوای محیط از تاثیر دستگاه تصفیه هوا در منزل استفاده می کنند و معتقدند که تأثیر دستگاه تصفیه هوا بر کرونا می تواند موجب از بین رفتن آن شود.

برای دیدن بهترین دستگاه تصفیه هوا و انتخاب از بین برندهای خوب میتوانید به مقاله بهترین برند دستگاه تصفیه هوا مراجعه نمایید.

ازآنجایی که این ویروس جدید است و همچنان دانشمندان به تحقیقات در مورد چگونگی و ماهیت آن مشغول اند هنوز نظریات محکم و متقنی دراین باره وجود ندارد. با توجه به نوع کارایی دستگاه های تصفیه هوا سعی داریم آنچه را که می تواند برای شما مفید باشد را در اختیارتان بگذاریم. برای معرفی یک مدل از دستگاه تصفیه هوا می توانیم به معرفی برند ایستکول بپردازیم.

 

دستگاه تصفیه هوا مجهز به UV:

تأثیر دستگاه تصفیه هوا بر کرونا بستگی به امکاناتی دارد که دستگاه به آن مجهز است. به طورکلی  تاثیر دستگاه تصفیه هوا در منزل ضد ویروس نیستند و برای نابودی تمام ویروس ها طراحی نشده اند اما توانایی از بین بردن برخی باکتری ها یا برخی از ویروس ها را دارد. برای مثال درنتیجه تحقیقاتی که اخیراً در دانشگاه کلمبیا انجام شد، نتیجه گرفتند که اشعه ماوراءبنفش با دوز پایین (UVC) که در بیمارستان ها و درمانگاه ها کاربرد دارد می تواند برای از بین بردن ویروس آنفولانزا مؤثر باشد.

دستگاه های تصفیه هوا مجهز به لامپ UV می توانند گزینه مناسبی برای از بین بردن این ویروس در فضای اطراف باشند. البته آنچه در اینجا مطرح شد در مورد ویروس آنفولانزا بود از آنجایی که ویروس کرونا ازنظر نوع و اندازه با آنفولانزا متفاوت است ممکن است اشعه UV تأثیر بسزایی در از بین بردن ویروس کرونا نداشته باشد.

توصیه می شود از دستگاه های تولید ازن هم جهت از بین بردن ویروسی همچون ویروس کرونا استفاده نکنید. تأثیر دستگاه تصفیه هوا بر کرونا زمانی مثبت است که آلاینده های جدیدی به فضا وارد نکند زیرا ممکن است آلاینده های تولید شده با باکتری یا ویروس منتشر در هوا واکنش نشان داده و پیامدهای ناشناخته و مضری را سبب شوند.

 

دستگاه تصفیه هوا مجهز به فیلتر هپا:

از دیگر امکاناتی که می تواند تأثیر دستگاه تصفیه هوا بر کرونا را نشان بدهد وجود فیلتر هپا است. همان طور که می دانید برخی از دستگاه های تصفیه هوا از فیلتر استفاده می کنند که یکی از بهترین آن ها فیلتر هپا است. این فیلتر با عمل انتشار باعث می شود ویروس ها و باکتری ها مسیر خود را در هوا گم کرده و به دام فیلتر هپا بیفتند البته این کار بدون واردکردن آلاینده یا گاز خاصی به داخل فضا صورت می گیرد؛ اما این فیلتر هوا برای جذب ذرات محدودیت هایی دارد و در این زمینه اندازه ذرات بسیار مهم است.

این فیلتر و دستگاه تصفیه هوای خانگی که از این امکان استفاده می کند می تواند ذراتی با اندازه کمتر از یک میکرون را جذب کند. از آنجایی که اندازه ویروس کرونا چیزی برابر با ۰٫۱۲ میکرون است می تواند توسط دستگاه جذب شود. لازم است که به صورت مداوم فیلتر دستگاه خود را ضدعفونی کرده یا در فواصل زمانی کم آن را تعویض کنید.

درصورتی که ویروس روی فیلتر بماند می تواند به عنوان یک منبع پخش در نظر گرفته بشود. درصورتی که شاغل نیستید و مجبور به ترک منزل برای رفتن به محل کار خود نیستید لطفاً به هیچ عنوان از منزل خارج نشوید. با این کار احتمال حمل و ورود ویروس به داخل منزل را تا حد زیادی کاهش می دهید.

مطمئن ترین راهی که برای پاکی هوای محیط های بسته علاوه بر استفاده از تهویه هوا و دستگاه تصفیه هوا برای کرونا می توانید انجام بدهید این است که مداوم سطوح مختلف را تمیز و ضدعفونی کنید. علاوه بر آن رعایت بهداشت فردی الزامی است. مراقب باشید که هنگام عطسه یا سرفه کاملاً جلوی دهان خود را گرفته و مانع انتشار ذرات به داخل هوا شوید.

برای خرید مکمل بدنسازی شما میتوانید مقاله بهترین مکمل بدنسازی را مطالعه کنید

اگر ازدستگاه تصفیه هوا برای کرونا در محل کار خود استفاده می کنید حتماً دستگاهی را تهیه کنید که مناسب متراژ محل موردنظرتان باشد تا توانایی تصفیه هر چه بهتر محیط را داشته باشد.

دستگاه تصفیه هوای یون ساز

به دلیل ویروس کرونا دستگاه های متنوعی در بازار آمده برای اینکه تا حد امکان خانه ها از وجود این ویروس تمیز باشند.این دستگاه هم همان طور که از اسمش پیداست یون منفی می سازد و در فضا پخش می کند. با اینکار آلاینده های موجود در هوا به صورت خودکار پاکسازی می شود. درواقع این دستگاه به آلاینده ها میچسبد و آنها را سنگین می کند. با اینکار آلاینده ها به سمت سطوح فرود می آیند و دیگر در هوا معلق نخواهند بود.

اما دقیقا همین مسئله مشکل ساز و همچنین خطرساز است. زیرا وقتی آلاینده ها سنگین می شوند روی هر سطحی ممکن است بتوانند بنشینند. حتی درون بدن ما که این موضوع خطرناک است و موجب می شود سیستم ایمنی بدن کاهش بیابد.

دستگاه های ازن ساز برای از بردن ویروس

از دیگر دستگاه های تصفیه هوا می توان به دستگاه ازن ساز اشاره کرد. بسیاری از شرکت های سازنده ی دستگاه تصفیه هوا این ادعا را دارند که این دستگاه می تواند بسیاری از مشکلات را برطرف کند. یعنی می تواند خیلی از باکتری ها و ویروس ها و کپک ها را از بین ببرد.

این دستگاه ها در واقع از مولکول سوم گاز ازن استفاده شده است به این منظور که مولکول سوم ازن با ویروس ها ترکیب می شود و تلاش می کند تا آن را خنثی کند. حال سوالی که ذهن تحلیل گران را به خود مشغول کرده است : آیا میزانی که ازن تولید می شود همیشه به مقدار مجاز است؟

زیرا همانطور که اطلاع دارید گاز ازون اگر مقدار زیاد باشد برای سلامتی بسیار مضر است. حال سوال دومی که ذهن را درگیر می کند این است که آیا ترکیب گاز ازن با ویروس ها و باکتری ها همیشه به صورت کامل انجام خواهد شد ؟

زیرا اگر واکنش ها به صورت کامل انجام نشوند احتمال دارد ویروس جدیدی به وجود بیاید و تاثیر مخرب تری پیش رو داشته باشد.

 

برخی سوالات رایج :

آیا واقعاً دستگاه تصفیه هوا برای مقابله با ویروس کرونا مؤثر است؟

تأثیر دستگاه تصفیه هوا بر کرونا بستگی به امکاناتی دارد که دستگاه به آن مجهز است. به طورکلی  تاثیر دستگاه تصفیه هوا در منزل ضد ویروس نیستند و برای نابودی تمام ویروس ها طراحی نشده اند اما توانایی از بین بردن برخی باکتری ها یا برخی از ویروس ها را دارد.

دستگاه تصفیه هوا مجهز به فیلتر هپا چکار میکند؟

این فیلتر با عمل انتشار باعث می شود ویروس ها و باکتری ها مسیر خود را در هوا گم کرده و به دام فیلتر هپا بیفتند البته این کار بدون واردکردن آلاینده یا گاز خاصی به داخل فضا صورت می گیرد؛ اما این فیلتر هوا برای جذب ذرات محدودیت هایی دارد و در این زمینه اندازه ذرات بسیار مهم است.

نوشته های اخیر

بهترین تشک طبی + 11 مدل پرطرفدار ایرانی و خارجی

هر انسان به طور معمول نزدیک به یک سوم عمر خود را در خواب سپری…

2 ماه پیش

تلویزیون هوشمند چیست + تفاوت تلویزیون اسمارت با معمولی

یکی از متداول ترین کالاهای دیجیتال تلویزیون می باشد. این صفحه جادویی از همان ابتدای…

2 ماه پیش

بهترین مارک کولر آبی چیست + 6 مدل مارک کولر آبی 1403

هر چقدر که به فصل تابستان و گرما نزدیک‌ تر می‌شوید، دغدغه داشتن یک سیستم…

2 ماه پیش

معرفی برند ال جی – LG Brand

آن هایی که اهل دنیای دیجیتال و تازه های این جهان جذاب الکترونیکی هستند خوب…

2 ماه پیش

ظروفی که هرگز نباید در ماشین ظرفشویی قرار دهید + 18 ظروف ممنوعه در ماشین ظرفشویی

ماشین ظرفشویی های اتوماتیک دستگاههای کاربردی در آشپزخانه هستند، اما آیا همه ظروف را میتوان…

2 ماه پیش

راهنمای خرید قهوه ساز + بهترین قهوه ساز در بازار 2024

در مقاله راهنمای خرید قهوه ساز و معرفی بهترین قهوه ساز سعی داریم که شما…

2 ماه پیش