معرفی و راهنمای خرید

راهنمای خرید غذاساز چند کاره + نکات اصلی

درست است که به اعتقاد بسیاری آشپزی از لذت بخش ترین کارهای دنیاست اما حتماً قبول دارید که جزئیات زیاد و خسته کننده مثل رنده کردن، پوره کردن و له کردن سبزیجات و به طور کلی مواد غذایی آنقدرها هم لذت بخش نیست. گذشته از آن دستی انجام دادن کارها هم وقت زیادی از شما می گیرد و هم خطر آسیب رساندن به خود وجود دارد. به همین دلیل است که خرید انواع غذاسازها چه انواع دستی و چه برقی بسیار مورد توجه افراد به خصوص خانم های خانه دار قرار می گیرد. هومیاتو در مقاله مقایسه و راهنمای خرید غذاساز چند کاره موجود در بازار ایران قصد دارد با ارائه نکات طلایی در مورد انتخاب غذا ساز، شما را در انتخاب این کالای برقی راهنمایی نماید.

با استفاده از لوازم خانگی جدید و امکاناتی که پیشرفت تکنولوژی در اختیار ما گذاشته است می توانیم با آشپزی های طولانی مدت و خسته کننده خداحافظی کنیم و با حفظ کیفیت مواد غذایی و طعم آن ها پروسه پخت غذا را کوتاه تر کرده و در وقت و انرژی خود صرفه جویی کنیم.

در بازار انواع و اقسام خاصی از مدل های لوازم خانگی با قیمت ها و عملکردهای متفاوت وجود دارد که در صورت عدم توجه به نکات مفید جهت انتخاب و خریداری آن ها با مشکل مواجه خواهید شد. فرقی ندارد که یک آشپز حرفه ای باشید یا کسی که به تازگی شروع به یادگیری آشپزی کرده است، به هرحال غذاساز از ابزاری است که حسابی به کارتان خواهد آمد.

دستگاه غذا ساز توانایی خرد کردن، قطعه قطعه کردن مواد غذایی به قطعات بسیار ریز، رنده کردن، کوبیدن، مخلوط کردن، هم زدن و … را دارد.

درواقع با استفاده از غذاساز چندین ابزار مختلف را تنها بر روی یک موتور و یک دستگاه در دسترس دارید. در مقاله راهنمای خرید غذاساز شما را با انواع غذاساز، کارایی غذا ساز و نکات مهمی که پیش از خرید باید مد نظر قرار دهید، آشنا خواهیم کرد.

مقایسه دستگاه غذا ساز با خرد کن

در ابتدای مبحث راهنمای خرید غذاساز مقایسه ای بین دستگاه خردکن و غذاساز خواهیم داشت. بین غذا ساز و خردکن چند تفاوت اصلی وجود دارد و از نظر ظرفیت، قدرت و عملکرد دارای تفاوت هایی هستند. خردکن هایی با قیمت پایین توانایی خرد کردن مواد غذایی کم و ساده را داشته و همچنین تیغه جداگانه جهت بریدن و تکه کردن مواد غذایی را ندارند.خردکن های کوچک یا مینی چاپرها معمولاً مقرون به صرفه ترند و جای کمتری گرفته و هزینه کمتری نیز نسبت به غذاساز دارند. گنجایش و فضای داخلی این خردکن ها کم و کوچک است. خردکن ها برای خرد کردن مواد غذایی چون پیاز و جعفری کارآمد است.

همچنین تمیز کردن آن ها به راحتی صورت می پذیرد. شما از دستگاه خردکن فقط می توانید جهت خرد کردن مواد غذایی استفاده کنید درصورتی که غذا ساز آپشن های بیشتری در اختیار شما قرار می دهد. اگر بر سر دوراهی انتخاب بین خردکن متوسط و یک غذاساز فول سایز مانده اید بهتر است به فاکتورهای مختلفی از قبیل ظرفیت، قیمت دستگاه و هدف استفاده از آن توجه کنید. در راهنمای خرید غذا ساز بهتر است بدانید که غذا ساز همه کاره یک وسیله ضروری در هر آشپزخانه ای است و کارآمدی آن بسیار زیاد می باشد. مسلماً پس از خرید این دستگاه از انتخاب خود راضی خواهید بود.

می توان گفت غذاساز درواقع نقش یک کمک سرآشپز را دارد که در کارهای مختلف خسته کننده و وقت گیر همچون خرد کردن، پوره کردن، ورز دادن و … به شما کمک می کند و هر یک از این عملیات را در فرصت کمی برایتان انجام می دهد.

از دستگاه غذاساز همه کاره می توان برای خرد کردن پنیر، تهیه مواد سس، خرد کردن سبزیجات، غذای کودک، درست کردن مواد بیسکوئیت و … استفاده کرد.

راهنمای خرید غذا ساز

هر غذاساز از بخش های مختلفی تشکیل شده است که هنگام خرید باید آن را کنترل کرده و جداگانه بررسی کنید. این دستگاه از یک ظرف که مواد غذایی را داخل خود جای می دهد (کاسه) به همراه درب، یک تیغه فلزی S شکل، در برخی مدل ها یک تیغه صاف جهت ورز دادن خمیر، یک عدد پوشر پلاستیکی جهت هل دادن مواد غذایی به داخل ظرف از طریق لوله غذاساز، قفل ایمنی، موتور و لوله خوراک تشکیل شده است.

وجود لوله خوراک به این دلیل است که از برخورد و تماس دست و انگشتان شما با تیغه جلوگیری کند و علاوه بر محلی جهت اضافه کردن مواد غذایی به داخل کاسه نقش یک محافظ ایمنی را نیز بازی می کند. هزینه ای که شما صرف خرید غذاساز می کنید به عوامل مختلفی بستگی دارد از جمله سایز، ظرفیت، برند تولیدکننده، کارایی، قدرت موتور، رنگ و طراحی، لوازم جانبی، تعداد عملیاتی که دستگاه انجام می دهد و …

به طورکلی غذا سازها در سه سایز فول سایز یا بزرگ، متوسط یا کامپکت و مینی یا کوچک به بازار عرضه می شوند.

اگر می‌خواهید آبمیوه گیری خوبی بخرید، قبل از اقدام مقاله  بهترین مارک آبمیوه گیری را مطالعه نمایید.

غذاسازهای فول سایز دارای خردکن بزرگ توانایی خرد کردن، تکه تکه کردن و ورز دادن خمیر را دارند. درنظرداشته باشید که غذاسازهای فول سایز جای بیشتری در آشپزخانه اشغال خواهند کرد، پیش از خرید جای آن ها را مشخص کنید. علاوه بر این به دلیل ابزار و قطعات مختلف زمان بیشتری برای شست وشو طلب می کنند. غذا سازهای متوسط برای خرد کردن قطعات کوچک تر همانند آجیل یا موسیر مناسب هستند.

ظرفیت غذاسازها متفاوت است و برحسب لیتر اندازه گیری می شود. برای انتخاب مناسب بهتر است به تعداد افراد خانواده و حجم وعده غذایی که تهیه می کنید دقت داشته باشید.

اگر از خانواده پرجمعیتی هستید غذا ساز ۱۱ تا ۱۶ لیتری برای شما مناسب است. در نظر داشته باشید که این نوع غذاساز هزینه بیشتر و وزن بیشتری هم دارد. معمولاً ظرفیت برابر با ۷ فنجان برای ظرف غذاساز ظرفیت مناسبی برای انواع فعالیت هاست.

به طورکلی ظرفیت کاسه غذا ساز از سه فنجان برای خانواده کم جمعیت تا حتی بیست فنجان جهت استفاده در آشپزخانه رستوران ها متغیر است. هرچه کاسه غذاساز بزرگ تر باشد شست وشوی آن بخصوص توسط ماشین ظرف شویی سخت تر می شود. در برخی مدل ها علاوه بر کاسه بزرگ، کاسه کوچک تر برای انجام کار با مواد غذایی کمتر نیز ارائه می شود.

ظرفیت کاسه ۲٫۶ لیتری برای یک خانواده سه نفره، ۳ لیتری برای یک خانواده چهارنفری و ظرفیت ۳٫۶ لیتری و بیشتر برای خانواده های پنج نفره و بیشتر کفایت می کند.

اطلاع از میزان کارایی دستگاه، راهنمای خرید غذاساز شماست. کارایی غذا ساز به تعداد عملیات آن بستگی دارد که معمولاً از تک کاره تا ۳۴ کاره دسته بندی می شوند. مدل های کم هزینه تر توانایی انجام عملیات کمتری را دارند. در معرفی و راهنمای خرید غذا ساز در مورد موتور آن باید گفت معمولاً قدرت موتورهای دستگاه در برندهای مختلف یکسان است و تفاوت خیلی زیادی با یکدیگر ندارند. قدرت موتور غذاساز از ۴۰۰ تا ۱۱۰۰ وات است. هر چه تعداد عملیات دستگاه بیشتر باشد درنتیجه قدرت موتور آن نیز بیشتر است.

در انتهای این بخش باید اشاره کنیم دستگاه غذاساز شامل تیغه ها و رنده های مختلف برای انجام فعالیت ها و مواد غذایی مختلف نیز هست. با استفاده از تیغه های مختلف می توانید مواد غذایی نرم یا سخت را به راحتی خردکنید. علاوه بر آن با توجه به اینکه غذاساز تک کاره است یا چندکاره اتصالات و ابزار مختلفی را همراه با آن خریداری خواهید کرد. پیش از خرید حتماً تک تک ابزاری که روی جعبه یا بروشور دستگاه ذکرشده است را با داخل جعبه تطابق دهید.

اگر از خرید غذا ساز مطمئن شدید، مقاله بهترین غذا ساز به ادامه کار شما برای خرید کمک میکند.

نکات خرید و انتخاب غذاساز

  • غذاسازها معمولاً از آن دسته از لوازم خانگی هستند که صدای آنها زیاد است اما ازآنجایی که در هر بار مصرف برای طولانی مدت از آن استفاده نمی کنید درنتیجه خیلی آزاردهنده نیستند ولی بهترین برندهای لوازم خانگی مختلف در تولیدات جدید خود سعی در کاهش میزان صدای دستگاه داشته و دارند.
  • در مقاله راهنمای خرید غذاساز تک کاره و چند کاره نیاز به یادآوری است، مدل هایی که عملیات ورز دادن خمیر را انجام می دهند از قیمت بیشتری برخوردار هستند. به طورکلی هر چه تعداد عملیات دستگاه بیشتر باشد بالطبع قیمت آن نیز بالاتر می رود. برخی مدل های گران تر مخلوط کن، آسیاب و آب مرکبات گیری را نیز در اختیار شما قرار می دهند که همه آن ها تنها با سوارشدن بر روی موتور آماده انجام کار هستند.
  • اندازه و وزن غذاسازها بسیار متنوع است. ارتفاع کابینت ها را برای قرار دادن غذاساز با توجه به لوله آن محاسبه کنید.
  • برخی از دستگاه های غذا ساز بسیار سنگین هستند و وزنی حدود یازده کیلوگرم دارند بنابراین سعی کنید آن ها را در مکانی قرار دهید که نیاز به جابجایی زیاد نداشته باشد.
  • به لوله تغذیه دستگاه توجه کنید بعضی از آن ها قطر بیشتری دارند و بنابراین نیاز به خرد کردن برخی مواد غذایی پیش از قرار دادن در لوله خوراک را ندارید.
  • دستورالعمل جهت شست وشوی ابزار توسط ماشین ظرف شویی را پیش از خرید بخوانید و حتماً مدلی را خریداری کنید که قابلیت شست وشو در ماشین ظرف شویی را داشته باشد. دستورالعمل را خوب مطالعه کنید و از دمای مناسب آب ماشین ظرف شویی برای شست وشوی آن مطمئن شوید برخی از آن ها نباید در دمای بیش از چهل درجه قرار بگیرند.
  • پیش از خرید دستگاه را به خوبی بررسی کنید تا دکمه پالس داشته باشد. این دکمه به شما امکان خرد کردن و یا چرخش ضربه ای می دهد و معمولاً فشار کمتری دارد. سرعت پالس کنترل شما بر حرکت تیغه را بیشتر می کند. البته ممکن است برخی دستگاه ها تنظیمات بیشتری برای حرکت و سرعت تیغه ها داشته باشند.
  • برخی از غذا سازهای موجود دارای صفحه کنترل لمسی و برخی دیگر دارای صفحه کنترل دکمه ای هستند. این تفاوت در عملکرد دستگاه تأثیری ندارد و فقط ازنظر طراحی و قیمت غذاسازها را از هم متمایز می سازد. قدرت موتور را در نظر بگیرید هر قدرت موتوری برای انجام کارهای مشخصی طراحی شده است در صورت افزایش بار کاسه یا خرد کردن موادی که دستگاه برای آن طراحی نشده است به موتور فشار اضافه واردشده و ممکن است بسوزد و دیگر کارایی نداشته باشد.  به عنوان مثال برای یک خردکن و غذاساز فول سایز (۹ فنجان یا بیشتر) قدرت موتور باید حداقل ۶۰۰ وات باشد.

  • سعی کنید محصولات خود را از برندهایی انتخاب کنید که پیش تر آزمایش شده و امتحان خود را پس داده اند. برندهای ثانویه شاید طراحی های فانتزی تر یا لوازم جانبی بیشتری به شما ارائه بدهند ولی قدرت موتور مطلوبی ندارند و این امر ممکن است از عمر دستگاه شما کم کند.
  • راهنمای خرید غذاساز به شما پیشنهاد می کند دستگاهی را انتخاب کنید که دارای کاسه شیشه ای باشد زیرا ظروف پلاستیکی پس از مدتی دچار آسیب می شوند و از طرفی ظروف شیشه ای سلامت مواد را نیز تهدید نمی کنند.
  • ازآنجایی که از تیغه غذاساز برای انجام کارهای مختلف و مواد مختلف غذایی استفاده می کنید مقاومت و جنس آن ها اهمیت بسیاری پیدا می کند. این تیغه ها باید فولادی و ضدزنگ باشند. هر چه جنس تیغه بهتر باشد احتمال آسیب یا شکستن آن کم تر است.
  • درصورتی که دستگاه شما دارای آبمیوه گیری است توجه کنید که دارای توری استیل باشد نه پلاستیکی، زیرا دوام و کیفیت جنس استیل بسیار بهتر است.
  • میکروسوئیچ بودن دستگاه به این معناست که تا اتصالات دستگاه همچون پارچ، آبمیوه گیری، همزن و … روی موتور به خوبی قفل یا چفت نشود دستگاه تحت هیچ شرایطی روشن نمی شود. این آپشن از آسیب دستگاه هنگام انجام عملیات جلوگیری می کند.

برخی سوالات رایج

۱٫در راهنمای خرید غذاساز باید به چه مواردی توجه کرد؟

ظرفیت و گنجایش – توان و نیرو – کیفیت تیغه – دارا بودن نمایشگر لمسی – گارانتی و خدمات پس از فروش

۲٫انتخاب گنجایش غذاساز بر حسب تعداد نفرات چگونه است؟

بزرگ (۳ لیتری): ۱۰ تا ۱۳ نفر- متوسط (۲ لیتری): ۷ نفر- کوچک (۱ لیتری): ۵ نفر

 

نوشته های اخیر

بهترین تشک طبی + 11 مدل پرطرفدار ایرانی و خارجی

هر انسان به طور معمول نزدیک به یک سوم عمر خود را در خواب سپری…

2 ماه پیش

تلویزیون هوشمند چیست + تفاوت تلویزیون اسمارت با معمولی

یکی از متداول ترین کالاهای دیجیتال تلویزیون می باشد. این صفحه جادویی از همان ابتدای…

2 ماه پیش

بهترین مارک کولر آبی چیست + 6 مدل مارک کولر آبی 1403

هر چقدر که به فصل تابستان و گرما نزدیک‌ تر می‌شوید، دغدغه داشتن یک سیستم…

2 ماه پیش

معرفی برند ال جی – LG Brand

آن هایی که اهل دنیای دیجیتال و تازه های این جهان جذاب الکترونیکی هستند خوب…

2 ماه پیش

ظروفی که هرگز نباید در ماشین ظرفشویی قرار دهید + 18 ظروف ممنوعه در ماشین ظرفشویی

ماشین ظرفشویی های اتوماتیک دستگاههای کاربردی در آشپزخانه هستند، اما آیا همه ظروف را میتوان…

2 ماه پیش

راهنمای خرید قهوه ساز + بهترین قهوه ساز در بازار 2024

در مقاله راهنمای خرید قهوه ساز و معرفی بهترین قهوه ساز سعی داریم که شما…

2 ماه پیش