معرفی و راهنمای خرید

راهنمای خرید کولر آبی برای تابستان سال 1403

این روزها به دلیل افزایش بیش از حد دمای کره زمین و به دنبال گسترش فعالیت های صنعتی و همچنین سوراخ شدن لایه ازون دمای هوا به مراتب بیش از سال های گذشته است؛ به همین دلیل نمی توان روزهای گرم تابستان را بدون استفاده از انواع کولرها گذراند. کولرها انواع گوناگونی دارند که با توجه به شرایط جغرافیایی، رطوبت هوا، میزان تهویه هوای و همچنین ابعاد فضا انتخاب می شوند.

اگر آب و هوای منطقه شما مثل تهران گرم و خشک است شاید کولرهای آبی ایده آل ترین انتخاب باشند. اما خرید آنها بدون شناخت ویژگی ها و کارکردهای کلیدی کولر آبی میسر نیست. به همین دلیل هومیاتو در مقاله راهنمای خرید کولر آبی قصد دارد با معرفی انواع کولر آبی و نکات طلایی انتخاب کولر آبی شما را راهنمایی کند تا با صرف هزینه کمتر یک سیستم خنک کننده با بالاترین عملکرد داشته باشید.

کولر آبی چیست؟

یکی از ابزارهای  خنک  کننده که در کشور ما از سال های بسیار دور رواج داشته کولر است. کولر آبی برای مناطقی که به ویژه دارای آب  و هوای گرم و خشک هستند بسیار مناسب است. با افزایش تکنولوژی در ساختار و عملکرد این نوع از وسایل سرمایشی نیز تغییراتی به وجود آمد که باعث شده همچنان مردم آن ها را به چیلرها و سایر لوازم سرمایشی ترجیح بدهند. اما برای خرید یک کولر آبی مناسب باید به چه نکاتی توجه کرد؟ این سوالی ست که قرار است در ادامه به آن بپردازیم پس با ما همراه باشید.

تاریخچه کولر آبی

کولر آبی نوعی وسیله خنک  کننده است که با استفاده از برق و آب به  صورت همزمان باد خنک ایجاد می کند. هرچه آبی که در کولر جریان دارد بیشتر باشد خنکی هوای تولیدشده بیشتر است. اولین نمونه های کولر آبی با این فرم و شکلی که امروز می بینیم در آمریکا و اوایل قرن بیست تولید شد و ازآنجا به مناطق دیگر گسترش پیدا کرد؛ اما پیش از آن در نقاشی هایی که از مصر باستان به روی دیوارها کشف  شده اند می توان تصاویری از فنجان های ساخته شده از خاک رس که از آب پرشده اند را مشاهده کرد.

این شاید اولین مدل از کولرهای آبی بوده است و یا اینکه رومیان باستان به ویژه ثروتمندان، آبشارهایی را از دیوارهای خانه هایشان عبور می دادند تا موجب خنک شدن هوای منازلشان شود. لئوناردو داوینچی که نقاشی معروف است، تأثیر بسیار زیادی در توسعه خنک  کننده  های تبخیری داشته است. در واقع او به عنوان یکی از بزرگ ترین ذهن های انقلابی، مفهوم سیستم  های خنک کننده تبخیری را از طریق طرح های خود از آب و انرژی ارائه داد و سبب شد که طراحان زیادی از او برای ساخت کولر الهام بگیرند.

یکی از راهکارهایی که به منظور مطبوع سازی هوا استفاده می شود استفاده از دستگاه تصفیه هوا می باشد که می توانید در مقاله بهترین دستگاه تصفیه هوا برای منزل با بهترین انواع آن آشنا شوید.

همچنین می توان گفت یکی از قدیمی  ترین کولرهای دنیا در ایران و در شهر یزد ساخته شد که به بادگیر معروف هستند. بادگیرها هوای خارج از خانه را درون خود جمع می کردند و با استفاده از تشت های آبی که در آن ها تعبیه شده بود فضا را خنک و مطبوع می ساختند. در اوایل قرن نوزده تولیدکنندگان انگلیسی در کارخانه های نساجی خود در فصل تابستان از خنک  کننده های تبخیری استفاده می کردند. گفته می شود مهاجران آمریکایی نیز در دهه های بیست و سی میلادی این روش را استفاده می کردند.

در ادامه مبحث راهنمای خرید کولر آبی شاره می کنیم که به طورکلی کولرها در دو نوع معمولی (کولرآبی پوشالی) یا کولرآبی سلولزی به بازار ارائه می شوند.

اگر برای سرویس کولر آبی نیاز به کمک دارید به مقاله سرویس کولر آبی برای تابستان ما مراجعه نمایید.

معرفی انواع کولر آبی و عملکرد آن ها

کولرها با استفاده از فرآیند تبخیر آب، دست به تولید باد خنک می زنند. این سرمایش تبخیری ریشه در تمدن های ایران و مصر باستان دارد. در راهنمای خرید کولر آبی این نکته قابل  ذکر است که کولرهای آبی معمولاً در مناطقی استفاده می شوند که دارای آب وهوایی گرم و خشک است زیرا علاوه بر تولید هوای خنک، موجب ایجاد رطوبت شده و این امر به تعادل دما در منازل و حفظ اشیا از آسیب هایی نظیر ترک خوردگی، شکاف و … کمک می کند.

در سیستم هایی که سرمایش آن ها از طریق فرآیند تبخیری انجام می شود (برخلاف دستگاه های سرمایشی جدید همچون چیلر و…) از هوای تازه استفاده می شود ضمن اینکه بخشی از گردوغبار نیز شسته شده و از بین می رود. این امر سبب می شود که علاوه بر هوای خنک، هوای تازه تر و سالم تری نیز وارد منزل شود. یکی از نکاتی که راهنمای خرید کولر آبی شما است، توجه به قدرت خنک  کنندگی کولر است. کمپانی های تولیدی کولر را در اندازه های مختلف تا ظرفیت ۱۳۰۰۰ می سازند.

به  عنوان  مثال ظرفیت ۴۵۰۰ مترمکعب نشان دهنده هوادهی کولر در هر دقیقه است. در ایران بیشتر کولرهای پنج، هفت و دوازده هزار رایج هستند؛ زیرا این دستگاه ها قدرت مکندگی بیشتر هوا را دارند. هر چه این عدد بیشتر باشد قدرت تولید سرمایش نیز بیشتر است. حتماً باید بین ظرفیت کولر و متراژ محلی که قرار است در آن استفاده شود تناسب وجود داشته باشد. در غیر این صورت انرژی زیادی به هدر خواهد رفت. برای مثال یک کولر ۲۳۰۰ توان تولید سرمایش برای یک خانه صد متری آفتاب گیر را ندارد.

برای متراژ ۳۰ الی ۵۰ متر کولر ۲۳۰۰، متراژ ۵۰ تا ۶۵ متر کولر ۳۵۰۰، ۶۵ تا ۱۲۰ متر کولر ۴۹۰۰، ۱۲۰ تا ۱۸۰ متر کولر ۷۰۰۰ مناسب است. هر چه متراژ محل بالاتر برود باید کولری با ظرفیت بالاتر در نظر گرفت.

جهت انتخاب کولر مناسب با ساختمان علاوه بر متراژ باید عوامل دیگری ازجمله طبقه محل موردنظر، تعداد اتاق ها، محل جغرافیایی و شرایط آب وهوایی منطقه، میزان تابش آفتاب بر کولر، عایق بندی در و پنجره ها و … را در نظر گرفت.

  • کولر آبی پوشالی (معمولی)

کولر آبی معمولی در راهنمای خرید کولر آبی، همان گونه که از اسمش پیداست نوع و مدل رایجی است که در آن از پوشال استفاده می شود. در این مدل الکتروپمپ، آب را بر روی پوشال ها ریخته و آن ها را مادامی که کولر کار می کند خیس نگاه می دارد و از طرف دیگر با استفاده از یک فن و پروانه، هوای خنکی که از پوشال تولید می شود را با فشار به داخل دریچه  های کولر وارد کرده و این هوا از طریق دریچه کولر به داخل اتاق ها راه پیدا می کند. کولر آبی پوشالی پیامدهایی را نیز به همراه دارد. ممکن است پوشال ها به صورت یکسان خیس نشود و درنتیجه از کیفیت هوای خنک کاسته شود.

  • کولر آبی سلولزی

در کولرهای سلولزی از پوشال خبری نیست و به جای آن از یک پد سلولزی استفاده می شود. این پدها دارای ساختاری نازک و موج دار از سلولز هستند. در این مدل نیازی به تعویض سالیانه نیست و گاه تا پنج سال هم می توان از آن استفاده کرد. ازآنجایی که این پدها به صورت یکنواخت خیس می شوند درنتیجه سرمایش بیشتر و با کیفیت تری تولید می شود. از معایب این مدل کولر می توان به بوی نامطبوع آن پس از کارکردن مداوم و در طی چند ماه اشاره کرد که تولیدکنندگان سعی در برطرف کردن این مشکل دارند. ازآنجایی که کولرهای سلولزی دارای خود شویی هستند درنتیجه دیرتر رسوب می گیرند و از این جهت اهمیت بسیار بالایی دارند.

برای کسانی که دارای بیماری های ریوی و تنفسی هستند کولرهای سلولزی در راهنمای خرید کولر آبی مناسب تر است. صدای کمتری داشته و از ورود قارچ و باکتری به داخل منزل جلوگیری می کند.

علاوه بر نوع عملکرد کولر، برای ساخت کولرهای آبی نوع نیاز مشتریان را مدنظر قراردادند و بنابراین کولرها را در انواع مختلفی ازجمله، کولر پشت بامی، کولر آبی پرتابل یا متحرک، کولر بالکنی، کولر آبی سایز کوچک یا کولر آبی رومیزی تولید کردند. همان گونه که از اسم آن ها مشخص است با توجه به شرایط مختلف می توان آن را در محل های گوناگون متصل کرده و با استفاده از کانال کشی داخل فضای منزل میتوان از سیستم سرمایشی آن استفاده کرد.

 

  • کولر آبی پرتابل

کولر آبی متحرک قابلیت جابجایی دارد و مخزن آب آن را می توان یا به صورت دستی پر کرد یا به شیر آب متصل کرد و از طریق شلنگ آن را تغذیه نمود. کولر آبی پرتابل نیازی به کانال کشی ندارد و برای محیط های کاری کوچک بسیار مناسب است. این مدل به صورت کولر آبی رومیزی، پایه دار و … در بازار به مشتریان عرضه می شود. برای نصب این کولر نیاز به همکاری متخصص نیست و خود فرد به راحتی می تواند آن را نصب و راه اندازی کند. مصرف برق در کولر آبی پرتابل کم است و قابلیت تنظیم جهت وزش باد را دارد (در بعضی مدل ها به صورت خودکار) این مدل معمولاً صدای بیشتری تولید می کند و درصورتی که مخزن آن دستی پر شود مقادیری ایجاد زحمت می کند.

  • کولر آبی پشت بامی

این مدل برای نصب بر روی پشت  بام  ها طراحی شده است و میزان قدرت آن معمولاً بیشتر است و از طرف دیگر دریچه های هوای آن در طرفین و کناره های کولر تعبیه شده است زیرا امکان گردش هوای بیشتری برای آن بوجود می‌آورد. این مدل کولر از طریق کانال کشی به داخل ساختمان راه پیدا می کند و جزو پر مصرفترین نوع کولر در راهنمای خرید کولر آبی است.

  • کولرآبی بالکنی

این مدل ها در داخل بالکن نگهداری می شوند و دارای ابعاد کوچک تری هستند و هوای آنها از طریق کانال به داخل منزل راه پیدا می کنند. دریچه های هوا معمولاً در این مدل روی سقف کولر تعبیه شده است.

 اگر به دنبال تهیه کولر آبی هستید به شما پیشنهاد می کنیم قبل از خرید مقاله بهترین کولر آبی را مطالعه کنید.

امکانات یک کولر آبی پیشرفته 

کولرهایی که امروزه در بازار وجود دارند باید دارای کلید برای کنترل خاموش یا روشن شدن باشند. کولر باید در سه دور کم، متوسط و زیاد توانایی انجام عملیات داشته باشد. همچنین بسیاری از انواع کولر دارای صفحه نمایش هستند که دمای اتاق را به شما نشان می دهند. برخی دیگر دارای تایمر جهت تنظیم زمان روشن یا خاموش شدن کولر هستند.

ازجمله امکانات و ویژگی های دیگری نیز که در کولرهای پیشرفته تعبیه شده است می توان به نشانگر زمان تعویض پوشال، سیستم خاموش کن اتوماتیک و خودکار (در صورت استفاده متوالی پس از یک مدت معین کولر خودبه خود خاموش می شود) است. این گزینه مناسب زمانی است که برای سفر منزل را ترک کرده و فراموش کرده اید که کولر را خاموش کنید. همچنین ویژگی بعدی کلید حفاظت از جان است که خطر برق گرفتگی را تا حد زیادی کاهش می دهد. امروزه در ساخت کولرها از دکمه حالت اقتصادی استفاده می شود. در این گزینه زمانی که کولر را روشن می کنیم در همان ابتدا خنکی بیشتری تولید می شود و در طی زمان از میزان آن کاسته می شود که این امر در صرفه جویی انرژی نقش مهمی ایفا می کند.

 

 

نکاتی طلایی به عنوان راهنمای خرید کولر آبی مناسب محل کار و زندگی شما

  • پیش از خرید کولر موردنظر، مقاله های راهنمای خرید کولر آبی را مطالعه فرمایید، به سایت های فروش سرزده و نظر کاربران را نیز با دقت بخوانید. درصورتی که قصد خرید آنلاین دارید از شرایط گارانتی، مرجوعی و تعویض کالا مطمئن شوید.
  • در صورت خرید کولر معمولی باید هزینه هرساله تعویض پوشال را در نظر بگیرید زیرا در غیر این صورت گرد وغبار و ذرات ریزی از طریق همین پوشال های آلوده به داخل اتاق ها راه پیداکرده و موجب بروز قارچ و میکروب می شود که برای سلامتی انسان زیان بار است.
  • پدهای سلولزی قیمت بیشتری نسبت به پوشال داشته ولی چون نیاز به تعویض سالیانه ندارند مقرون به صرفه هستند.
  • به این خاطر که کولر هم زمان از دو انرژی آب و برق استفاده می کند جهت صرفه جویی در مصرف کولرهایی را خریداری کنید که دارای رده انرژی B به بالا باشد.
  • کانال خروجی کولر بین دریچه هوا و برزنت قرارگرفته است. در فصول گرما سعی کنید با کمک سایه بان مانع تابش آفتاب به این قسمت شوید. با پوشاندن این بخش عملکرد دستگاه بدون استفاده از انرژی بیشتر، بهتر خواهد شد. کانال داخلی در داخل دستگاه کولر و در مقابل پروانه قرارگرفته است.
  • جهت افزایش عمر و پاکیزگی کولر خود تمام درزهای ورودی هوا را با پوشال مسدود کنید و برای استفاده جدید پوشال ها را شسته و یا تعویض کنید.
  • معمولاً کولرها را در پشت بام یا بالکن نگهداری می کنند. این موضوع سبب می شود که بیشتر در معرض نور آفتاب یا باد و باران باشد و احتمال پوسیدگی و آسیب دیدگی آن بیشتر شود؛ بنابراین بهتر است پیش از خرید تمام زوایای بیرونی کولر را بررسی کرده و از جنس و ضخامت مناسب کف و دیواره های آن مطمئن شوید.
  • برای کولر باید رنگی استفاده شده باشد که دارای پوشش مقاوم در برابر اشعه UV باشد (الکترواستاتیک)
  • ازآنجایی که کولر در دو فصل بهار و تابستان استفاده می شود درنتیجه جهت تهیه آن باقیمت مناسب، خرید خود را به فصل پاییز یا زمستان موکول کنید که تقاضا کمتر است.
  • جهت نصب و راه اندازی کولر حتماً از افراد متخصص کمک بگیرید معمولاً نمایندگی های فروش، خود افراد متخصص را به شما معرفی خواهند کرد.
  • در راهنمای خرید کولر آبی پوشالی به این نکته توجه کنید که کولرآبی پوشالی معمولاً نسبت به مدل های کولرگازی و سایر مدل ها قیمت مناسب تری دارد. همچنین هزینه تعمیرات آن بسیار کمتر از سایر کولرها است.

برخی سوالات رایج

۱٫در هنگام انتخاب کولر باید در مورد چه آپشن هایی سوال کرد؟

نشانگر زمان تعویض پوشال – سیستم خاموش کن اتوماتیک و خودکار- کلید حفاظت از جان – کلید کنترل دما

۲٫در راهنمای خرید کولر آبی به چه نکاتی باید توجه کرد؟

بررسی نظر مصرف کنندگان – خرید کولر آبی در فصل مناسب – دارا بودن پوشش رنگ مقاوم در برابر اشعه UV – دارا بودن رده انرژی B به بالا

 

نوشته های اخیر

بهترین تشک طبی + 11 مدل پرطرفدار ایرانی و خارجی

هر انسان به طور معمول نزدیک به یک سوم عمر خود را در خواب سپری…

2 ماه پیش

تلویزیون هوشمند چیست + تفاوت تلویزیون اسمارت با معمولی

یکی از متداول ترین کالاهای دیجیتال تلویزیون می باشد. این صفحه جادویی از همان ابتدای…

2 ماه پیش

بهترین مارک کولر آبی چیست + 6 مدل مارک کولر آبی 1403

هر چقدر که به فصل تابستان و گرما نزدیک‌ تر می‌شوید، دغدغه داشتن یک سیستم…

2 ماه پیش

معرفی برند ال جی – LG Brand

آن هایی که اهل دنیای دیجیتال و تازه های این جهان جذاب الکترونیکی هستند خوب…

2 ماه پیش

ظروفی که هرگز نباید در ماشین ظرفشویی قرار دهید + 18 ظروف ممنوعه در ماشین ظرفشویی

ماشین ظرفشویی های اتوماتیک دستگاههای کاربردی در آشپزخانه هستند، اما آیا همه ظروف را میتوان…

2 ماه پیش

راهنمای خرید قهوه ساز + بهترین قهوه ساز در بازار 2024

در مقاله راهنمای خرید قهوه ساز و معرفی بهترین قهوه ساز سعی داریم که شما…

2 ماه پیش