دسته بندی ها مقالات

آموزش سه تار زدن مبتدی تا حرفه ای گام به گام (با استاد مهرداد نیستانی)

 آموزش سه تار در اصل آموزش یکی از سازهای خوش‌نوا در رده سازهای سنتی است که افراد بسیاری علاقه‌مند به یادگیری و نواختن آن هستند. همانطور که حتماً می‌دانید، برای آموزش هر ساز موسیقی باید مدت زمانی را صرف یادگیری، کلاس، استاد و درس کرده و همچنین زمانی را به تمرین اختصاص دهید.

در واقع تمرین و تکرار مکمل فرآیند یادگیری است؛ اما سؤالی که ممکن است پیش بیاید این است که با این ‌همه مشغله که این روزها گریبان زندگیمان را گرفته و یا هزینه‌های سرسام‌آوری که در زمینه‌های مختلف پرداخت می‌کنیم، آیا امکان آموزش زدن سه تار مبتدی به صورت آنلاین، با صرف پول و زمان کم‌تر وجود دارد؟ پاسخ به این سؤال بله است. شما میتوانید از آموزش سه تاراستاد مهرداد نیستانی بهره ببرید.

  اگر به ساز هنگ درام علاقه دارید مقاله هنگ درام چیست اطلاعات خوبی به شما می‌دهد.

هر چه سرمان با زندگی شلوغ‌تر می‌شود، تکنولوژی خدمات سودمندی در اختیارمان می‌گذارد که خودمان و علاقه‌مندی‌هایمان یادمان نرود. یکی از این موارد نو، آموزش سه تار از راه دور و به صورت آنلاین است. در واقع با استفاده از اپلیکیشن های آموزش سه تار، سی دی و دی‌ وی‌ دی آموزشی و یا با استفاده از ویدیوهایی که می‌توان آن‌ها را از اینترنت دانلود کرد، با صرف هزینه کمتری می‌توانید فراگیری نواختن این ساز را آغاز نمائید.

البته نباید فراموش کرد این مدل از آموزش زدن سه تار (آموزش سه تار نوازی) نیز دارای کیفیت‌های متفاوتی است. به همین دلیل بهتر است سعی کنید از آموزش نواختن آنلاینی استفاده کنید که آموزش سه تار از مبتدی تا حرفه ای (آموزش صفر تا صد سه تار) را در اختیار شما قرار دهد. آموزش مقدماتی سه تار برای شما که تازه کار هستید کارایی بیشتری دارد. در این مقاله، اصولی که برای فراگیری نواختن سه تار به صورت آنلاین نیاز دارید، در اختیارتان می‌گذاریم و به سوال چگونه سه تار بزنیم پاسخ خواهیم داد.

آموزش سه تار مبتدی به صورت گام به گام

در این بخش، ویدیوهای آموزش سه تار به زبان ساده و سه تار نوازی را که توسط استاد مهرداد نیستانی تدریس شده‌ است، برای شما گردآوری کرده‌ایم تا بتوانید به کمک آن‌ها، آموزش سه تار گام به گام را به آسانی دنبال نمائید. آموزش سه تار مو به مو با استاد مهرداد نیستانی:

جلسه اول: معرفی ساز سه تار و روش صحیح در دست گرفتن آن

 

 

جلسه دوم: آموزش نت‌ های اصلی و روش صحیح مضراب زدن

 

جلسه سوم: ادامه آموزش روش صحیح مضراب زدن

جلسه چهارم: آموزش الگو های مضراب

 

جلسه پنجم: آموزش هماهنگی دست راست و چپ

 

جلسه ششم: آموزش حرکت انگشتان روی سیم سُل

آموزش سه تار آنلاین مناسب چه افرادی است؟

افراد ممکن است به دلایل مختلفی از آموزش مجازی سه تار استقبال کنند. برخی به علت مشغله‌های کاری امکان خالی کردن زمان برای رفت و آمد به کلاس را ندارند. برخی از افراد توانایی پرداخت هزینه‌های کلاس و همچنین هزینه مسیر را نیز ندارند. افراد دیگری ممکن است هم هزینه و هم وقت را داشته باشند اما در مکانی زندگی می‌کنند که تا نزدیک‌ترین کلاس موسیقی کیلومترها فاصله است. برخی از افراد هم ممکن است به علت محدودیت‌های جسمانی امکان حضور در کلاس را نداشته باشند.

به همین دلیل این افراد ترجیح می‌دهند که به جای کنار گذاشتن یادگیری نواختن سه تار، از تکنولوژی استفاده کرده و از آموزش مبتدی سه تار به صورت آنلاین بهره ببرند. همچنین در صورتی که هیچ یک از این محدودیت‌های ذکر شده را ندارید اما به خوبی می‌توانید خودآموز باشید و خودتان در منزل مطالب مختلف را یاد بگیرید، این مدل آموزش برای شما نیز مفید خواهد بود.

اگر نمی‌دانید چه سازی مناسب شماست، مقاله انتخاب ساز بر اساس شخصیت به شما کمک می‌کند ساز مناسبی انتخاب کنید.

اگر از آن دسته افرادی هستید که برای یادگیری نیاز به معلم دارید و یک زور و اجباری باید پشت سرتان باشد و شما را به جلو هل بدهد،یادگیری سه تار در خانه گزینه چندان مناسبی برای شما نیست.

چگونه سه تار یاد بگیریم؟

یکی از سوالات رایج هنرجویان این است که چگونه سه تار تمرین کنیم؟ ونحوه نواختن سه تار چگونه است؟ در نظر داشته باشید که در آموزش سه تار آنلاین، شما نکته‌های متفاوتی را که برای نواختن این ساز ضروری است خواهید آموخت. برای مثال چگونگی تنظیم و کوک سیم‌ها، تنظیم هر یک از سیم‌ها بر نت خاص، نواختن سه تار و حتی در برخی موارد به شما آموزش تعویض سیم هم داده می‌شود.

در آموزش آنلاین در واقع شما این امکان را دارید که استاد را به خانه خود آورده و ساعت‌های کلاس و مدت زمان جلساتتان را خودتان تعیین کنید. مدیریت کلاس آموزشی به دست شما است و هیچ محدودیتی برای شما وجود ندارد؛ اما ممکن است این سؤال برای هنرجو پیش بیاید که از کجا شروع کنم؟ ابتدا به سراغ چه درس‌هایی بروم؟ در این بخش به شما راهکارهای خوبی ارائه خواهیم داد.

نرم افزارها هم می‌توانند مکمل خوبی برای یادگیری ساز باشند. مقاله  نرم افزار آموزش موسیقی این نرم افزارها را به شما معرفی می‌کند.

  • کتاب

برای آموزش سه تار باید از کتاب‌هایی که توسط اساتید برجسته این حوزه چاپ شده و حاصل سالیان سال تجربه و هنر آنان است، استفاده کنید. کتاب‌های مختلفی در این زمینه وجود دارد که می‌توانید با مراجعه به کتاب‌فروشی‌ها به صورت حضوری و یا حتی به‌ صورت الکترونیک از طریق سایت‌های فروش کتاب آنها را خریداری کنید. برای یادگیری‌های اولیه باید به سراغ آموزش سه تار دوره مقدماتی بروید و مطالب آن را با دقت بخوانید.

اگر هنوز برای خودتان ساز نخریدید مقاله راهنمای خرید تار می‌تواند برای خرید تار به شما کمک کند.

یکی از بهترین کتاب‌هایی که ما در این مقاله به شما معرفی می‌کنیم، کتاب آموزش سه تار زدن مبتدی استاد جلال ذوالفنون است. ایشان در کتاب خود از مبانی تئوری موسیقی و ساز سه تار شروع کرده‌اند و انواع تکنیک‌ها را با زبانی ساده به خواننده می‌آموزند. در صورتی که در درک و دریافت برخی مفاهیم دچار مشکل بودید، پیشنهاد می‌کنیم همان موضوع را در اینترنت سرچ کنید و از زبان استادهای دیگر با روش‌های مختلف نیز مطالعه کنید تا مبحث برایتان روشن‌تر شود.

 

برای آموزش هر علم، تکنیک یا هنری باید در آن زمینه مطالعه کنید. بدون مطالعه کافی موفقیتی به دست نخواهید آورد.

  • چگونگی نشستن و به دست گرفتن ساز

روی یک صندلی با ارتفاع مناسب بنشینید، نه زیاد به جلو خم شده و نه خیلی به آن تکیه دهید. کمر خود را در حالت قائم نگه دارید. از آنجایی‌که کاسه سه تار روی ران پای راست قرار می‌گیرد، بهتر است پای راست خود را کمی بالاتر از پای چپ قرار دهید. نت خود را حتماً روی یک پایه قابل تنظیم قرار دهید که برای خواندن آن مجبور نباشید خیلی خم شوید. گام بعدی، یادگیری روش صحیح قرار دادن دست راست و چپ روی ساز است.

اگر راست دست هستید، بدانید که این دست در سه تار اهمیت ویژه‌ای دارد. یادگیری روش صحیح قرار دادن دست راست روی کاسه، نگهداری مشت، لمس و ضربه زدن انگشت اشاره به سیم‌ها بسیار مهم است. در نظر داشته باشید که حرکت انگشت اشاره باید از کنار انگشت وسط باشد نه انگشت شست. انگشت حلقه و انگشت کوچک باید روی کاسه قرار بگیرند.

اما در مورد دست چپ، دسته ساز را باید بین انگشت اشاره و کف دست چپ قرار داده و در این حالت انگشت شست پشت چوب را لمس کند. بر خلاف تار، در سه تار حفظ تعادل ساز بر عهده دست چپ است. انگشتان دست چپ بین پرده‌ها حرکت می‌کنند و روی سیم‌های مختلف قرار می‌گیرند. سعی کنید انگشتتان را خیلی بی‌رمق و شل روی سیم‌ها نگذارید، زیرا این کار باعث به وجود آمدن صدای ناخوشایندی می‌شود.

ما در مقاله  انواع ساز های کوبه ای شما را با سازهای کوبه ای بیشتر آشنا می‌کنیم. خواندن آن را از دست ندهید.

  • نواختن ساز

در آموزش سه تار از صفر تا صد ، پس از مطالعه مبانی موسیقی و ساز سه تار و آشنایی کامل با ساز و قسمت‌های مختلف آن و حتی چگونگی در دست گرفتن آن، حالا به مرحله اصلی انگشت گذاشتن روی سیم وارد می‌شوید. تا سیم‌ها به لرزش درآورده نشوند، نمی‌توانند صدا و نوایی تولید کنند. این گام، آغاز آموزش نواختن سه تار است.

آموزش‌ها معمولاً در دستگاه‌های مختلفی همچون، شور، ماهور و دشتی و… ادامه پیدا می‌کند. بهتر است ابتدا از دستگاه ماهور شروع کنید. تمامی مطالب مربوط به چگونگی نواختن در این دستگاه، تنظیم سیم روی نت خاص و… را دنبال کنید. پس از اینکه روی یک دستگاه مهارت کافی را به دست آوردید، به سراغ درس‌های دستگاه بعدی بروید.

می‌خواهید برای خودتان کیبورد بخرید اما نمی‌دانید چه مارکی بهتر است؟ مقاله بهترین کیبورد موسیقی به شما کمک می‌کند انتخاب خوبی داشته باشید.

نکاتی که برای آموزش سه تار زدن مبتدی باید بدانید !

  • اولین گام برای آغاز یادگیری سه تار (آموزش قدم به قدم سه تار)، مسلماً خرید یک ساز با کیفیت است. شما حتی برای شروع یادگیری نیاز به سازی دارید که از کیفیت صدای مناسبی برخوردار باشد؛ زیرا یک ساز بی کیفیت می‌تواند حتی ماهرترین نوازندگان را نیز دلسرد کند. پیشنهاد می‌کنیم پیش از خرید این ساز، با بهترین سه تار برای شروع آشنا شوید تا بتوانید مناسب‌ترین گزینه را انتخاب کنید.
  • در یادگیری سه تار به صورت خودآموز، تمامی درس‌ها را به ترتیب و پشت سر هم ادامه دهید؛ زیرا هر درس پیش نیاز یادگیری درس بعدی است.
  • شما در آموزش آنلاین سه تار یا هر نوع ساز دیگر، این امکان را دارید که هر درس را بارها و بارها تکرار کنید و حتی چندین بار ویدیو را ببینید. امکانی که به دلیل محدودیت زمانی در کلاس برای شما فراهم نیست.
  • از آنجایی که در آموزش مجازی از حضور استاد خبری نیست، پس تکلیف هم نخواهید داشت و این موضوع ممکن است باعث شود خیلی تمرین‌های خود را جدی نگیرید. برای پیشرفت و تمرین مداوم برای خودتان برنامه‌ریزی کنید و در برنامه روزانه خود حتما مدت زمانی را برای تمرین اختصاص دهید.
  • برای یادگیری آنلاین باید ابتدا ویدیو را با دقت کامل تماشا کنید. سعی نکنید در همان بار اول تمامی مطالب ویدیو را روی سازتان پیاده کنید. پس ابتدا به خوبی گوش کنید سپس آن را اجرا کنید.
  • به این نکته توجه داشته باشید که هر نت و تن در دستگاه‌های مختلف، متفاوت است و با تغییر آن‌ها لحن و حالت صدای ساز نیز تغییر می‌کند؛ بنابراین سعی کنید که تمام نکات مربوط به تنظیمات سه تار در دستگاه‌های مختلف را بیاموزید.
  • در نظر داشته باشید که ممکن است در آموزش مجازی کمی با کندی پیش روید. از این بابت احساس نگرانی نکرده و دلسرد نشوید. سرعت یادگیری در افراد مختلف متفاوت است. مهم‌ترین نکته، یادگیری صحیح اصول و کسب توانایی در نواختن است. اگر متوجه شدید که روندتان خیلی کند پیش می‌رود و پیشرفتی هم حاصل نشده، حتماً در روش‌هایی که برای تمرین و یادگیری انتخاب کرده‌اید، تجدید نظر کنید.
  • بهتر است که فیلم‌های آموزشی را در تلویزیون ببینید، زیرا با کمک تصاویر بزرگ‌تر دقت بیشتری هم به خصوص در زمینه انگشت گذاری روی سیم و مضراب‌ها خواهید داشت.

تار و سه تار دو ساز سنتی ایران هستند که به نظر میاید بسیار شبیه هم باشند. اما این دو ساز تفاوت هایی دارند که در مقاله تار بهتر است یا سه تار به آنها اشاره شده است.

  • یکی از بزرگ‌ترین مزایای خودآموز سه تار این است که هنرجو وابستگی به استاد ندارد و به صورت کاملاً مستقل شروع به یادگیری می‌کند.
  • در صورتی که از نوع تمرین و قطعه‌ای که می‌نوازید خیلی مطمئن نیستید و با وجود تمرین‌های مکرر هنوز هم گوشتان در برخی جاها صدای دلنوازی نمی‌شنود، می‌توانید هر یک ماه یا بیشتر از یک استاد وقت بگیرید و تنها در یک جلسه رفع اشکال کنید. این جلسات هزینه زیادی برایتان به‌جا نمی‌گذارد چون دائمی نیست.
  • در یادگیری روش به دست گرفتن ساز، نشستن و جایگاه قرارگیری دستان و انگشتان خود بسیار دقت کنید؛ زیرا می‌تواند منجر به مشکلات جسمانی و درد در نواحی کمر و مچ و ساعد نوازنده شود.

اگر میخواهید درباره سرویس کولر آبی بدون تعمیر کار بدانید مقاله صفر تا صد سرویس کولر آبی را مطالعه نمایید.

آموزش تنظیم سیم‌ های سه تار در دستگاه‌ های مختلف

برای کوک سیم‌ها از دو روش تیونر و گوشی می‌توان استفاده کرد. معمولاً مبتدی‌ها روش تیونر را ترجیح می‌دهند زیرا به کمک این دستگاه، کار بسیار راحت می‌شود. در روش گوشی، به کمک گوش‌هایتان ساز را تنظیم می‌کنید و باید با صدای نت‌ها آشنایی کافی داشته باشید. به طورکلی کوک اصلی سه تار به‌ صورت دو (سیم اول)، سل، دو، دو است.

  • دستگاه ماهور: تنظیمات بر اساس کوک پایه تنظیم می‌شود یعنی دو (سیم اول)، سل، دو، دو
  • دستگاه شور: دو (سیم اول)، سل، دو، فا
  • دستگاه بیات ترک: دو (سیم اول)، سل، سی بمل، فا
  • دستگاه سه‌گاه: دو (سیم اول)، سل، لا کرن، فا
  • دستگاه همایون، نوا و اصفهان: دو (سیم اول)، سل، ر، ر
  • دستگاه راست‌پنج‌گاه: دو (سیم اول)، فا، دو، دو

سخن پایانی

یکی از سوالات بسیار متداول هنرجویان این است که چطور سه تار یاد بگیریم؟ امروزه با پیشرفت شبکه‌های اجتماعی و دسترسی آسان‌تر به اطلاعات، می‌توان از منابع بسیار متنوع و با کیفیتی برای آموزش حرفه ای سه تار استفاده کرد. از جمله این روش‌ها، یادگیری سه تار به صورت خودآموز است.

شما می‌توانید از آموزش ابتدایی سه تار شروع کنید و در این روش هر ساعت از روز که می‌توانید به یادگیری بپردازید. جلسات آموزشی را هر چند بار که بخواهید می‌توانید تماشا کنید و از سوی دیگر هزینه این روش آموزش بسیار مقرون به صرفه است. با تماشای ویدیوهای آموزشی گردآوری شده در این مقاله می‌توانید به آسانی مهارت نوازندگی خود را تقویت نمائید!

سوالات متداول

۱ – چگونه آموزش سه تاررا بدون رفتن به کلاس یاد بگیرم؟

یکی از روش‌های بسیار کاربردی برای آموزش ساز سه تار مقدماتی و حرفه‌ای، استفاده از آموزش‌های آنلاین است. ویدیوهای آموزشی بسیار زیادی وجود دارد که توسط اساتید حرفه ای این حوزه گردآوری شده‌اند و شما می‌توانید با تماشای آن‌ها و تمرین مداوم، مهارت نوازندگی خود را تقویت کنید. همچنین کتاب‌ها و فایل‌های PDF از دیگر منابع خوب و با هزینه مناسب برای یادگیری سه تار بدون استاد هستند.

۲ – مدت زمان یادگیری سه تار چقدر است؟

مدت زمان آموزش کامل سه تار برای هر هنرجو با توجه به مهارت و میزان تمرین او متفاوت خواهد بود. اما به طور کلی، برای یادگیری اصول اولیه موسیقی و نواختن برخی آهنگ‌ها حدودا ۶ ماه زمان نیاز است. برای تبدیل شدن به یک نوازنده حرفه‌ای و اجرای آهنگ‌های پیچیده‌تر نیز به تمرین و تکرار بیشتری است.

 

نوشته های اخیر

بهترین تشک طبی + 11 مدل پرطرفدار ایرانی و خارجی

هر انسان به طور معمول نزدیک به یک سوم عمر خود را در خواب سپری…

2 ماه پیش

تلویزیون هوشمند چیست + تفاوت تلویزیون اسمارت با معمولی

یکی از متداول ترین کالاهای دیجیتال تلویزیون می باشد. این صفحه جادویی از همان ابتدای…

2 ماه پیش

بهترین مارک کولر آبی چیست + 6 مدل مارک کولر آبی 1403

هر چقدر که به فصل تابستان و گرما نزدیک‌ تر می‌شوید، دغدغه داشتن یک سیستم…

2 ماه پیش

معرفی برند ال جی – LG Brand

آن هایی که اهل دنیای دیجیتال و تازه های این جهان جذاب الکترونیکی هستند خوب…

2 ماه پیش

ظروفی که هرگز نباید در ماشین ظرفشویی قرار دهید + 18 ظروف ممنوعه در ماشین ظرفشویی

ماشین ظرفشویی های اتوماتیک دستگاههای کاربردی در آشپزخانه هستند، اما آیا همه ظروف را میتوان…

2 ماه پیش

راهنمای خرید قهوه ساز + بهترین قهوه ساز در بازار 2024

در مقاله راهنمای خرید قهوه ساز و معرفی بهترین قهوه ساز سعی داریم که شما…

2 ماه پیش