بهترین ها

هنگ درام چیست ؟ آشنایی با 8 تفاوت هنگ درام و تانگ درام

پیش از هر چیز لازم است بدانید ساز هنگ درام چیست ؟! تفاوت هنگ درام و تانگ درام در چیست و از کجا و کی پا به عرصه موسیقی گذاشته‌اند. در ادامه مقاله شما را بیشتر با این سازهای خوش‌نوا آشنا می‌کنیم.از سازهای جدیدی که این روزها توانسته طرفداران زیادی برای خود پیدا کند، ساز هنگ درام و تانگ درام است. صدا و شکلی جذاب و جدید که بی‌اغراق گوش هر شنونده‌ای مجذوب نوای آن می‌شود. اما تانگ درام چیست؟

سازی که چند سالی می‌شود در بین افراد مختلف در سرتاسر دنیا طرفداران خاصی داشته و حسابی غوغا به پا کرده است. شکل و ظاهر متفاوت این ساز و نوای ملکوتی و آرام‌بخش آن برای هرکسی جذابیت دارد. علاوه بر اینکه شنیدنش حال خوب به همراه دارد، عده زیادی به دنبال نواختن آن هستند تا این حال خوب را دو چندان تجربه کنند.

مطالعه بیشتر : چنانچه قصد تهیه بهترین گیتار الکتریک را دارید، مطالعه این مقاله را از دست ندهید!

هنگ درام چیست؟

ساز کوبه ای هنگ از دو قسمت فلزی تشکیل شده است. یک قوس بالایی که به آن “دینگ ساید” گفته می‌شود و نت‌ها بر روی آن قرار گرفته و طرف دیگر که به “گو ساید” معروف بوده و در مرکز آن یک دایره بزرگ تعبیه شده است. این قوس یا به صورت بیضی یا به صورت دایره است که تجربه نشان داده شکل بیضی آن از نظر حجم و کیفیت صدا بسیار بهتر از نوع دایره‌ای آن است.

وسیله موسیقی هنگ درام دارای یک فضای مشخصی است که نت‌ها در آن قرار گرفته و Tone Field نامیده می‌شود.نت های هنگ درام اصلی این ساز در واقع همان نت های هنگ درام دینگ است که با حرف D به صورت مجزا از سایر نت‌ها نشان داده می‌شود.شاید هنگ درام شکل و ظاهری ساده داشته و برای ساخت آن خیلی نیاز به فرایندهای پیچیده‌ای نباشد اما در واقع این ظاهر قضیه است.

و اصلی‌ترین و پیچیده‌ترین پروسه و فرایند، متعلق به کوک کردن نت‌ها در هنگ درام است. در ساز موسیقی هنگ درام  باید به این نکته اشاره کنیم که تعداد نت‌های این ساز هفت نت و یک نت دینگ است. اما با پیشرفت کار، سازندگان چند نت دیگر هم به آن اضافه کرده و برخی از انواع این ساز دارای ۱۳ نت هستند.درست است که هر چه تعداد نت‌ها بیشتر باشد به نفع نوازندگان است .اما باید محدودیت‌های این ساز را نیز مد نظر قرار داد. همچنین توجه داشته باشید که روی قوس بالایی، فضای چندانی برای اضافه کردن نت مهیا نیست.

تاریخچه ساز هنگ درام

اگر بخواهیم به تاریخچه هنگ درام اشاره کنیم، باید بگوئیم که هنگ درام یک ساز کوبه ای جدید فلزی است که در بازار موجود بوده و با شروع قرن جدید میلادی و وارد شدن به قرن بیست و یکم متولد شد. فلیکس رونر و سابینا شرر برای اولین بار این ساز را در شهر برن سوئیس ساختند. سازندگان ترجیح می‌دهند که سازشان “هنگ” نامیده شود .

 اسم هنگ درام خیلی به مذاقشان خوش نمی‌آید. گفته می‌شود ساز هنگ درام هزاران سال قبل، از یک ساز کوبه ای در قبایل آفریقایی الهام گرفته شده است.به هر حال این ساز در سال ۲۰۰۰ میلادی به بازار عرضه شد , و حتما معایب هنگ درام هم بدون چشم پوشی نیست ولی  علاقه مندان خود را داردو تا به امروز انواع آن به دست علاقه‌مندان می‌رسد.

مطالعه بیشتر : چنانجه قصد تهیه سه تار را دارید، مطالعه راهنمای خرید سه تار را از دست ندهید!

تانگ درام چیست؟

تانگ درام که به آن هپی درام نیز گفته می‌شود، یکی از ساز درام های کوبه‌ای است که به دلیل ظاهر عجیب و در عین حال زیبای خود، توجه افراد زیادی را به خود جلب کرده است. پیدایش این ساز به سال ۲۰۰۷ باز می‌گردد؛ زمانی که دنیس هاولنا این ساز را با الهام از قسمت بالایی یک کپسول گاز طراحی کرد. دنیس هاولنا می‌گوید که یکی از انگیزه‌های اصلی او برای طراحی ساز تانگ درام، علاقه زیاد او به نواختن هنگ درام بوده است.

ولی قیمت بسیار بالای هنگ درام مانع از آن میشد که او قادر به یادگیری آن باشد.امروزه ساز تانگ درام به کمک دستگاه‌های پیشرفته صنعتی و یا دست ساخته می‌شود. افراد بسیاری معتقدند که برای حفظ صدای راز آلود  این ساز درام ، باید از نوع برش و جوشکاری در ساخت آن خودداری کرد.از شما دعوت می‌کنیم تا اجرای زیبای آهنگ Carrying You را تماشا کنید و با صدای ساز تانگ درام بیشتر آشنا شوید.

مطالعه بیشتر : چنانچه قصد یادگیری پیانو را دارید، با راهنما خرید پیانو بیشتر آشنا شوید!

تفاوت هنگ درام و تانگ درام

در ادامه مبحث ساز هنگ درام، ممکن است برخی هنگ درام را با تانگ درام مقایسه کنند و تمایل داشته باشند، بدانند که فرق هنگ درام و تانگ درام چیست تا بتوانند تصمیم بهتری برای انتخاب ساز بگیرند. از جمله تفاوت‌های این دو ساز درام می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱) شکل ظاهری

از لحاظ ظاهری معمولاً به راحتی توان تشخیص این دو ساز از یکدیگر را خواهید داشت. زیرا سازهای هنگ درام دستساز هستند ولی در ساخت تانگ درام از ماشین آلات و ابزارهای بسیار پیشرفته کمک گرفته می‌شود.

۲) اندازه

حجم و سایز این دو ساز نیز با یکدیگر متفاوت است. قطر هنگ درام چیزی بین ۵۲ تا ۵۴ سانتی متر و با ۲۴ سانت ارتفاع است اما اندازه تانگ درام نصف این ساز بوده و حدود ۲۵ تا ۳۰ سانتی متر قطر دارد.

۳) نت ها

تفاوت دیگر در تعداد نت‌ها دیده می‌شود. تعداد نت‌های هنگ درام با توجه به میزان تخصص نوازنده و حرفه‌ای بودن وی گاه تا ۱۵ نت هم می‌رسد اما تانگ درام در این زمینه با محدودیت روبه‌رو است و نهایت هفت یا هشت نت داشته باشد.

مطالعه بیشتر : برای آشنایی با اینکه ساز مناسب کودکان ، مطالعه این مقاله را به شما پیشنهاد می‌کنیم!

۴) صدای ساز

صدایی که تانگ درام تولید می‌کند، سطحی و با کشش بیشتر و صدای هنگ درام عمقی و با کششی کوتاه است. همچنین تانگ درام برای نواختن آهنگ‌های شاد بسیار مناسب‌تر از هنگ درام است و با هنگ درام بهتر است مدیتیشن کرده و به یک آرامش عمیق فرو روید.

۵) اسکیل (گام) ساز

اسکیل و گام در هر دو ساز از نظر نت بندی متفاوت است اما همان نت‌ها و گام‌هایی که در هنگ درام وجود دارد، در تانگ درام نیز پیدا می‌شود.

برای معرفی بهترین مارک ویولن با ما همراه باشید و مقالها اش را مطالعه کنید.

هنگ درام قابلیت کوک ندارد و گام مشخصی را از اول داراست. پیشنهاد می‌کنیم پیش از خرید گام، اسکیل یا ملودینگ مورد نظر خود را انتخاب کنید.

۶) شیوه نواختن ساز

هنگ درام تنها توسط انگشتان دست نواخته می‌شود اما تانگ درام را با ابزاری به نام Percussion Mellet نیز می‌نوازند.

۷) روش صحیح نگهداری و کوک کردن ساز

هنگ درام معمولاً پس از ۲ تا ۳ سال از کوک خارج می‌شود و نیاز به تیون کردن و کوک دارد اما تانگ درام به چنین چیزی احتیاج ندارد و از این نظر، از مشکلات و دردسرهایی که متوجه کوک هنگ درام است، رها می‌شود.

۸) قیمت

قیمت یکی از تفاوت‌های مهم این دو ساز با یکدیگر است. قیمت هنگ درام حدودا دو برابر تانگ درام است. قیمت تانگ درام بین ۲۰۰ تا ۷۰۰ دلار است در حالی که هنگ درام به طور معمول بین ۲۰۰۰ تا ۳۵۰۰ دلار است. به همین دلیل اگر به صدای این سازها علاقمند هستید و تمایل به صرف هزینه مناسب‌تری دارید، ما خرید تانگ درام را به شما پیشنهاد می‌کنیم. البته شما میتوانید مطالب مرتبط با  انتخاب ساز بر اساس شخصیت را در وب سایت نیز مطالعه کنید .

علت گرانی هنگ درام و برند های معتبر آن

در ادامه مبحث ساز هنگ درام باید اشاره‌ای هم به قیمت این ساز کنیم. یکی از سوالات متداول علاقمندان به یادگیری هندپن این است که علت گرانی هنگ درام چیست؟ ساز هنگ درام از سازهای گران قیمت به حساب می‌آید. تقاضا برای این ساز بسیار زیاد است اما شاید تعداد سازنده‌های آن در سرتاسر جهان به ۲۰۰ نفر هم نرسد. علت آن هم پروسه سخت و دشوار ساخت این ساز است. در تولید هنگ درام هیچ ماشینی دخالت ندارد و کاملاً توسط دست ساخته می‌شود.

انتخاب فلز و آلیاژ مخصوص و روزهای بسیاری که صرف ساخت این ساز و کوک کردن آن شده، دلیلی برای طولانی شدن مراحل ساخت است. همین موضوع سبب شده که انواع هنگ درام دارای قیمت بالایی باشند. در ایران قیمت این ساز از حدود ۹ میلیون تا نزدیک ۳۰ میلیون تومان هم قیمت گذاری شده است. البته افرادی که بودجه لازم برای خرید ساز نو را ندارند، امکان خرید ساز دست دوم برای آن‌ها فراهم است. پیشنهاد می‌کنیم پیش از خرید، از سلامت سازی که خریداری می‌کنید مطمئن شوید.

مطالعه بیشتر : اگر می‌خواهید با بهترین مارک سنتور موجود در بازار آشنا شوید، این مقاله را حتما مطالعه کنید!

بهترین برند هنگ درام در ایران

اگر بخوایم مطالب مربوط به راهنمای خرید هنگ درام را در اختیار شما قرار بدهیم باید بگوییم ، ساز هندپن یا هنگ درام در ایران نیز ساخته می‌شود و بهترین مارک هنگ درام در ایران شامل برندهایی چون هنگ درام یوناپن، کیتادرام، آرشاپنتام، ایران هنگ درام، هما، پنرشیا، وندا و… می‌شود. از برندهای خارجی نیز می‌توان به اومانا، یشاما و مراکی اشاره کرد. بنابراین اگر به دنبال خرید بهترین هنگ درام هستید، می‌توانید از بین این مارک‌ها انتخاب کنید.

برای خرید ساز جدید هنگ درام و شروع یادگیری آن حتماً با افراد خبره در این زمینه مشورت کنید. حتی اگر شده است به فروشگاه مراجعه کرده و این ساز را از نزدیک ببینید. داشتن انگیزه و پشتکار برای ادامه راهتان بسیار حیاتی است. برای آشنایی با انواع ساز های کوبه ای  دیگر میتوانید از مطالب تخصصی وب سایت در این زمینه هم استفاده کنید .

بهترین نوازنده هنگ درام

از بهترین نوازندگان هنگ درام در جهان می‌توان به دنیل ویپلس اشاره کرد. او موسیقی را با نواختن سازهای کوبه ای کوچک، گیتار الکتریک آغاز کرد و در سال ۲۰۰۶ با هنگ درام آشنا شد. او از آن پس قطعه‌های موسیقی بی‌نظیری را برای این ساز ساخته است و کنسرت‌های متعددی را برگزار کرده است.

 یادگیری هنگ درام

ساز هندپن به طور معمول در دسته سازهای دشوار برای یادگیری قرار نمی‌گیرد. مدت زمان یادگیری هنگ درام عموما در حدود چند ترم است و هنرجو پس از گذراندن دو ترم اول، با اصول اولیه نواختن این ساز به طور کامل آشنا می‌شود. همچنین پس از گذشت حدودا سه ترم دیگر، قادر به نواختن چندین قطعه موسیقی با ساز خود می‌باشد و در حقیقت مهارت نوازندگی را تا حد قابل قبولی کسب کرده است.

جنس هنگ درام

می توان گفت این ساز محبوب شرایط نگهداری کمی دشواری دارد. زیرا که یکی از دغدغه های افرادی که هنگ درام دارند این است که در هوای مرطوب و شرجی ساز حالت زنگ خوردگی پیدا نکند. البته که این ساز یکسری روغن نگهداریدارد ولی با این حساب باز هم این دغدغه در دراندگان این ساز وجود دارد.

مطالعه بیشتر : چنانچه قصد یادگیری و آموزش سه تار مبتدی را دارید، مشاهده این مجموعه ویدئوی آموزشی را از دست ندهید!

ساز هنگ درام از دو بخش فلزی تشکیل شده است. جنس فلز به کار رفته در این ساز عموما هنگ درام استیل ضد زنگ و هنگ درام استیلو یا فولاد نیتراید است که هر کدام از آن‌ها مزایا و معایب خود را دارند. اما به طور کلی می‌توان گفت که هندپن ساخته شده از فولاد ضد زنگ (استیل) در برابر شرایط آب و هوایی مقاومت بالاتری دارد. همچنین در صورت ایجاد هر نوع خراش روی سطح ساز، از بروز زنگ زدگی جلوگیری می‌شود.

حال که می دانیم هنگ درام از دو نوع جنس ساخته می شود می خواهیم دقیق تر به این موضوع بپردازیم که فولاد ضد زنگ چیست؟  فولاد نیتراد چیست؟

فولاد ضد زنگ چیست و چه ویژگی دارد؟

ما شاید بیش از ۱۰۰ نوع آلیاژ مختلف فولاد ضد زنگ یا همان استیل ضد زنگ داریم. این جنس دقیقا آلیاژی است که مانع زنگ زدگی و یا خوردگی در ساز می شود. درواقع در اکثر آلیاژ های ضد زنگ عنصر کروم با آهن ترکیب شده و در طی عملیاتی تبدیل به استیل می شود.
حال برایتان سوال پیش می آید که چه چیز باعث جلوگیری از خوردگی ساز می شود؟ در واقع عنصر کروم این مسئولیت را انجام می دهد. زیرا ویژگی مهم عنصر کروم جلوگیری از خوردگی و زنگ زدگی است.

(چنانچه قصد نواختن ویولا را دارید، مطالعه مقاله  ساز ویولا چیست را به شما پیشنهاد می‌کنیم!)

فولاد نیتراید چیست؟

یک نوع فولاد وجود دارد به اسم نیتراتاسیون که در یک فرایند شیمیایی تولید می شود. در واقع نیتروژن در دمای بین ۳۵۰ تا ۵۰۰ درجه سانتی گراد به مدا حدودا ۱۰ الی ۲۰ یا گاهی ۲۵ ساعت با عنصر هایی که در سطح قطعه وجود دارند تماس پیدا می کنند و تیترید های پایدار را تشکیل می دهند.

ویژگی اصلی نیتراید سختی بسیار بالای آن است. این عنصر علاوه بر اینکه در برابر خودرگی مقاوم است ، بلکه در برابر سایش هم مقاوم بوده به همین دلیل است که از این عنصر برای ساز هنگ درام استفاده می کنند.

تفاوت هنگ درام فولاد نیتراید و هنگ درام استیل ضد زنگ چیست؟

اگر بخواهیم از نظر کارشناسی درباره هنگ درام بگوییم ، فولاد نیتراید و فولاد ضد زنگ بسیار با هم تفاوت دارند. از نظر زنگ زدگی فولاد ضد زنگ بهتر است. یعنی دیرتر زنگ میزند. از طرف دیگر فولاد ضد زنگ یک مزیت دیگر نسبت به نیتراید دارد که آن هم این است که هر خراش سطحی که روی ساز بوجود بیاید را در معرض زمگ زدگی قرار نمی دهد.

به این معناست که فولاد ضد زنگ مثل نیتراید  فقط سطح را نمی پوشاند.وقتی به خصوصیات دو ماده می نگریم در میابیم که هر کدام مزایا و معایبی دارند و همچنین ساز با هرکدام از جنس ها ساخته شود قیمت آن متفاوت خواهد بود. بهرحال سازنده ها بر اساس یکسری آیتم ها هنگ درام از از این دو جنس می سازند.

سخن پایانی

 ساز هنگ یکی از سازهای جدید و محبوب میان جوانان می‌باشد که با صدای دلنشین خود توانسته طرفداران زیادی برای خود پیدا کند. در این مقاله، شما را با اینکه هندپن چیست و نکات مهمی که هنگام خرید ساز  باید به آن‌ها توجه کنید، آشنا کردیم. همچنین توضیح دادیم که تانگ درام چیست و فرق تانگ درام و هنگ درام در چه مواردی است. امیدواریم بتوانید با بهره‌گیری از نکات این مقاله، انتخاب مناسبی داشته باشید.

سولات متداول

۱٫ علت گرانی هنگ درام چیست؟

 تقاضا برای این ساز بسیار زیاد است اما شاید تعداد سازنده‌های آن در سرتاسر جهان به ۲۰۰ نفر هم نرسد. علت آن هم پروسه سخت و دشوار ساخت این ساز است. در تولید هنگ درام هیچ ماشینی دخالت ندارد و کاملاً توسط دست ساخته می‌شود.

۲٫ بهترین مارک هنگ درام در ایران چیست؟

بهترین مارک هنگ درام در ایران شامل برندهایی چون کیتادرام، آرشاپنتام، یوناپن، ایران هنگ درام، هما، پنرشیا، وندا و… می‌شود. از برندهای خارجی نیز می‌توان به اومانا، یشاما و مراکی اشاره کرد.

نوشته های اخیر

بهترین تشک طبی + 11 مدل پرطرفدار ایرانی و خارجی

هر انسان به طور معمول نزدیک به یک سوم عمر خود را در خواب سپری…

2 ماه پیش

تلویزیون هوشمند چیست + تفاوت تلویزیون اسمارت با معمولی

یکی از متداول ترین کالاهای دیجیتال تلویزیون می باشد. این صفحه جادویی از همان ابتدای…

2 ماه پیش

بهترین مارک کولر آبی چیست + 6 مدل مارک کولر آبی 1403

هر چقدر که به فصل تابستان و گرما نزدیک‌ تر می‌شوید، دغدغه داشتن یک سیستم…

2 ماه پیش

معرفی برند ال جی – LG Brand

آن هایی که اهل دنیای دیجیتال و تازه های این جهان جذاب الکترونیکی هستند خوب…

2 ماه پیش

ظروفی که هرگز نباید در ماشین ظرفشویی قرار دهید + 18 ظروف ممنوعه در ماشین ظرفشویی

ماشین ظرفشویی های اتوماتیک دستگاههای کاربردی در آشپزخانه هستند، اما آیا همه ظروف را میتوان…

2 ماه پیش

راهنمای خرید قهوه ساز + بهترین قهوه ساز در بازار 2024

در مقاله راهنمای خرید قهوه ساز و معرفی بهترین قهوه ساز سعی داریم که شما…

2 ماه پیش