دسته بندی ها معرفی و راهنمای خرید

راهنمای خرید ارگ آموزشی + مشاوره برای خرید ارگ مبتدی و حرفه ای

نخستین نسل کیبوردهای موسیقی الکترونیکی، سینتی سایزر ماژولار بود که توسط رابرت موگ در سال ۱۹۶۴ اختراع شد و به دنبال آن در سال ۱۹۷۰ اولین مدل عملکردی این محصول ارائه شد. به دلیل پیشرفت‌های الکترونیکی در طول دهه‌های گذشته، اکنون کیبوردهای دیجیتال در اندازه‌ها و شکل‌های متنوعی ارائه شدند که با توجه به نیاز نوازندگان مبتدی و حرفه‌ای، انواع مختلفی دارد. در این راهنمای خرید ارگ مناسب برای آموزش، شما را با نکاتی آشنا می‌کنیم که می‌توانند در انتخاب مناسب‌ترین نوع ارگ کمک شایانی کنند.

۱۲ نکته مهم راهنمای خرید ارگ و کیبورد که باید به خاطر بسپارید:

۱) استفاده خود از کیبورد را مشخص کنید

اگر قصد خرید و یادگیری نواختن این ساز را دارید، و یا اگر قصد دنبال کردن نوازندگی به صورت حرفه‌ای را ندارید، کیبوردهای نسبتا ارزان قیمت می‌توانند به خوبی خواسته شما را برآورده کنند. اما اگر یک نوازنده حرفه‌ای هستید که هدفتان داشتن اجراهای زنده است، بهتر است به سراغ کیبوردهای حرفه‌ای‌تر و البته گران قیمت‌تر بروید. این نوع سازها به واسطه داشتن ویژگی‌ها و امکانات تخصصی‌‌تر می‌توانند به زیباتر شدن اجراهای شما کمک شایانی کنند. 

برای پی بردن به این ویژگی‌ها، در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با نکات راهنمای خرید ارگ خوب  یا همان راهنمای خرید کیبورد موسیقی بیشتر آشنا کنیم.

(چنانچه قصد نواختن سنتور را دارید، برای مشاهده و مقایسه قیمت ساز سنتور مبتدی مطالعه این مقاله را به شما پیشنهاد می‌دهیم)

۲) انواع کیبوردهای موجود را بشناسید

علاوه بر موگ، کیبوردهای دیجیتالی دیگری نیز توسط سایر افراد تولید شده است؛ مانند آلسیس، کاسیو، کرگ، رولند و یاماها. از آنجایی‌که که کیبوردها چندین مشخصه را ارائه می‌دهند، همان‌طور که در زیر آمده است، به دسته‌های متفاوت تقسیم می‌شوند:

برای خرید یک پیانوی با کیفیت، قبل از خرید مقاله بهترین برندهای پیانو را مطالعه نمایید.

 

 

  • سیتی سایزر

سینتی سایزرها می‌توانند به‌صورت الکترونیکی صدای بسیاری از سازهای مختلف را تقلید کنند، همچنین می‌توانند صداهای الکترونیکی تولید کنند که سایر سازها قادر به تکرار آن‌ها نیستند. مدل‌های پیشرفته‌تر این ساز، این امکان را فراهم می‌کنند که بتوانید صدای خودتان را پروگرام کنید. از طریق درگاه دیجیتال (MIDI) Musical Instrument Digital Interface  یا Universal Serial Bus (USB)  به کامپیوتر وصل شوید. رابط‌های MIDI همچنین به ۲ کیبورد اجازه می‌دهند به یکدیگر متصل شوند و شمارا قادر به ساختن صداهای لایه‌ای می‌کند.

(چنانچه قصد تهیه بهترین ویولن برای شروع را دارید، مطالعه این مقاله را به شما پیشنهاد می‌کنیم)

  • ورک استیشن

ورک استیشن‌ها که به آن‌ها کیبورد ارنجر هم گفته می‌شود، سینتی سایزرهای پیشرفته‌تری هستند که به جز امکانات کیبوردهای معمولی، مجهز به صداهای سینت (Synth) ، افکت‌ها و امکانات مختلف برای ساخت موسیقی از جمله پچ ادیتینگ پیشرفته و توانایی ساخت و اجرای سکوئنس (Sequene) هستند. اگر قصد خرید این ساز برای استودیوهای موسیقی دیجیتال را دارید، ورک استیشن ها گزینه های مناسبی هستند.

(چنانچه قصد تهیه فلوت را دارید، مطالعه مقاله معرفی انواع فلوت را به شما پیشنهاد می‌کنیم)

 

  • پیانو دیجیتال

یک پیانو دیجیتال مانند پیانوهای دیواری آکوستیک، دارای ۸۸ کلید است، اما از چکش، سیم و بسیاری از اجزای متحرک که در پیانوهای آکوستیک یافت می‌شود، خبری نیست و این قطعات جای خود را به رشته‌های دیجیتال داده‌اند. هنگامی‌که یک کلید را فشار می‌دهیم؛ باعث می‌شود یک چکش کوچک در داخل پیانو به یک سیم وصل شود. هر کلید به چکش مخصوص خود متصل است که به یک سیم خاص یا تعدادی سیم ضربه می‌زند. وقتی چکش به یک سیم برخورد می‌کند، سیم دچار لرزش می‌شود و صدایی را تولید می‌کند که با یک نت خاص تنظیم می‌شود.

در نهایت لرزش سیم به صفحه صوتی قرار گرفته در زیر سیم‌ها منتقل شده و موجب لرزش و طنین انداز شدن صدای نوت در محیط پیرامون می‌شود.همچنین یک آمپلی فایر جایگزین صفحه‌ی صدا شده است که باعث می‌شود که رشته‌های پیانوی آکوستیک، طنین انداز شود و صفحه‌ی پیانوهای دیجیتال فشرده‌تر از نوع آکوستیک باشد. مدل‌های کنسول، اسپیکرهای داخلی دارند، در حالی که پیانوهای دیجیتال برای مناسب بودن برای اجرا روی صحنه، به گونه‌ای طراحی‌شده‌اند که به اسپیکرهای خارجی متصل شوند.

(اگر قصد تهیه ویولن را دارید، مطالعه مقاله راهنمای خرید ویولن را از دست ندهید!)

 

 

۳) دانش موسیقی فعلی‌ تان را در نظر بگیرید

نکته‌ی دیگری که می‌تواند راهنمای خرید ارگ مناسب برای آموزش باشد، توجه به سطح دانش خود در زمینه موسیقی است. برخی از انواع کیبورد موسیقی که برای مصارف خانگی طراحی شده‌اند، دارای سیستم‌های دستور عمل داخلی و همچنین دارای نرم‌افزارها و کتاب‌های راهنما هستند.

این سیستم‌های داخلی شامل درس‌هایی است که چگونگی قرار دادن انگشتان روی کلیدها هنگام نواختن را به شما یاد می‌دهد و همچنین  دارای آهنگ‌های از پیش ضبط شده است که هنگام مشخص کردن کلیدهایی که با نت‌های آهنگ هماهنگ است، پخش می‌شود. دریافت مشاوره برای خرید ارگ از افراد حرفه‌ای در این زمینه می‌تواند به شما در انتخاب مناسب‌ترین مدل کیبورد کمک بسیار زیادی کند.

(برای آشنایی با اپلیکیشن آموزش موسیقی مطالعه این مقاله را به شما پیشنهاد می‌کنیم)

اگر مایل به تمرین کردن مقابل دیگران نیستید، به دنبال کیبوردهایی باشید که دارای هدفون باشد؛ بدین ترتیب هنگام تمرین نوازندگی فقط خودتان می‌توانید صدای موسیقی را بشنوید.

۴) به تعداد کلیدهای موجود در کیبورد توجه کنید

نکته‌ی دیگری که می‌تواند در راهنمای خرید کیبورد موسیقی مهم باشد، توجه به تعداد کلیدها است. تعداد کلیدهای کیبورد دیجیتال معمولا بین ۲۵ تا ۸۸ است و مدل‌هایی که دارای ۸۸ کلید کامل هستند، طبق استاندارد صفحه پیانو طراحی شده‌اند. اکثر کیبوردهای ورک استیشن دارای حداقل ۶۱ کلید و سینتی سایزرهای رده پایین‌تر عموما دارای حداقل ۲۵ کلید هستند، اگرچه بیشتر کیبوردهای مدل خانگی دارای ۴۹، ۶۱ و یا ۷۶ کلید می‌باشند.

هر چه تعداد کلیدهای ساز شما بیشتر باشد، دامنه‌ی آن وسیع‌تر می‌شود؛ یک کیبورد ۲۵ کلیدی تنها دارای دامنه‌ی ۲ اکتاو است؛ در حالی که کیبوردی با ۴۹ کلیدی، محدوده‌ی ۴ اکتاو دارد؛ کیبورد ۶۱ کلیدی محدوده‌ی ۵، کیبورد با ۷۶ کلید ۶ اکتاو را پوشش می‌دهد و در نهایت کیبورد ۸۸ کلیدی دارای محدوده‌ی ۷ اکتاو است (هر اکتاو شامل ۷ کلید سفید و ۵ کلید سیاه یا ۱۲ صدای کروماتیک است).

به طور کلی، هرچه ساز بزرگ‌تر باشد، برای سایر ویژگی‌ها فضای بیشتری وجود دارد و در عین حال، حمل کردن آن نیز سخت‌تر می‌شود؛ ممکن است مجبور شوید از کیبورد ۸۸ کلیدی با محدوده‌ی ۷ اکتاو به دلیل سهولت حمل یک کیبورد کوچک‌تر که به راحتی قابل حمل باشد، چشم‌پوشی کنید.

(اگر می‌خواهید بدانید تفاوت ویولن و ویولا در چیست، این مقاله را حتما مطالعه کنید!)

۵) کیبورد با کلیدهایی انتخاب کنید که نواختنش آسان باشد

علاوه بر دقت به تعداد کلیدها، دقت کنید کلیدها به‌گونه‌ای طراحی شده باشند که پس از نواختن، دچار درد انگشت یا سندروم تونل کارپ (نشانگان مجرای مچ دستی) نشوید. دو ویژگی مهمی که هنگام انتخاب ارگ و کیبورد باید به آن توجه کنید، حساسیت لمسی (تاچ) و کلیدهای سنگین است:

  • حساسیت لمسی یا تاچ بدان معنی است که قدرت صدا به این بستگی دارد که چقدر کلیدها را محکم فشار می‌دهید. در کیبوردهای حساس به لمس، اگر کلیدها را به‌آرامی فشار دهید، صدایی ملایم تولید می‌شود؛ و اگر کلیدها را با قدرت بیشتری فشار دهید، صدای قوی‌تری را خواهید شنید. حساسیت لمسی معمولاً جزء ویژگی‌های کیبوردهای رده پایین نیست.
  • کلیدهای سنگین، نیروی بیشتری از شما می‌گیرند تا آن‌ها را به پایین فشار دهید، اما سریع‌تر از کلیدهای سبک به بالا باز می‌گردند. وزن بیشتر کلید می‌تواند ساز شما را سنگین‌تر، گران‌تر و غیرقابل‌حمل‌تر کند، اما اگر قصد دارید هر بار به مدت طولانی ساز بزنید، راحتی انگشتانتان با کلیدهای سنگین بیشتر است.

(چنانچه قصد آشنایی با بهترین ساز موسیقی برای کودکان را دارید، مطالعه این مقاله می‌تواند به شما بسیار کمک کند!)

۶) قابلیت صدا را ارزیابی کنید

هنگام خرید ارگ و کیبورد موسیقی باید به ۲ قابلیت صدای اصلی دستگاه توجه کنید: پولیفونی وMultitimbrality. پولیفونی بیشترین تعداد نت‌هایی است که می‌توانند هم زمان با یکدیگر به صدا درآیند که معمولا این عدد بین ۳۲، ۶۴، ۱۲۸ و ۲۵۶ نت متغیر است. عموما ارگ‌های با بیش از ۳۲ نت پلیفونی برای آغاز یادگیری مناسب هستند و می‌توانند برای مدتی پاسخگوی نیاز شما باشند (توجه داشته باشید که اگر از کیبورد موسیقی خود به عنوان سکوئنسر (Sequencer) استفاده می‌کنید، به حداقل ۶۴ نت پلیفونی نیاز خواهید داشت).

این نکته را در نظر داشته باشید که هنگامی که مهارت نوازندگی شما افزایش پیدا می‌کند، نیاز به کیبوردی با تعداد نت پلیفونی بیشتر خواهید داشت. به همین دلیل ارگ‌های با ۶۴ تا ۱۲۸ نت پلیفونی می‌توانند گزینه‌های بسیار بهتر و در عین حال مقرون به صرفه‌ای باشند. این مدل‌ها جزو سازهای میان رده طبقه بندی می‌شوند و به همین دلیل مجبور به پرداخت قیمت بسیار زیادی برای خرید آن‌ها نیستید. اما اگر نوازنده‌ای بسیار حرفه‌ای هستید، بهتر است به سراغ مدل‌های با ۲۵۶ نت پلیفونی بروید تا بتوانید بهترین بهره را از ساز خود ببرید.

از سوی دیگر، Multitimbrality به توانایی کیبورد برای پخش صداهای مختلف به صورت هم زمان (مثل طبل، فلوت، پیانو، سازهای زهی و …) گفته می‌شود. هنگام انتخاب ارگ مناسب برای آموزش، این نکات را نیز در نظر داشته باشید:

  • کیبوردهای سطح پایین می‌توانند هم زمان ۱۶ صدا تولید کنند، در حالی‌که سینتی سایزرها و ورک استیشن‌ها قادر به نواختن بیشتر از ۱۲۸ صدا در یک زمان هستند.
  • اگر می‌خواهید به وسیله‌ی کیبورد، آهنگ بسازید، Multitimbrality  به کارتان می‌آید که برای لایه‌بندی چندین صدا در ضبط مفید است.

چنانچه قصد تهیه پیانو را دارید، مطالعه مقاله راهنمای خرید پیانو را به شما پیشنهاد می‌کنیم

۷) به دنبال سهولت استفاده باشید

یکی دیگر از نکاتی که می‌تواند راهنمای خرید ارگ آموزشی باشد این است که تنظیمات اولیه برای استفاده از ساز باید آسان بوده و صداها باید به صورت منطقی گروه‌بندی شوند تا یافتن و به خاطر سپردن آن‌ها ساده باشد. همچنین خواندن نمایشگر کریستال مایع یا همان ال سی دی باید آسان باشد.

۸) اتصال به کامپیوتر را در نظر بگیرید

اکثر مدل‌های امروزی کیبورد به روش‌های مختلفی می‌توانند به کامپیوتر وصل شوند؛ از جمله USB، FireWire، S/PDIF، MIDI، mLAN و سایر رابط‌های واسط خارجی یا داخلی کیبورد. بیشتر کیبوردهای دیجیتال نیز شامل پورت USB یا MIDI برای سهولت در اتصال هستند.جالب است بدانید که برخی کیبوردها قابلیت IOS را ارائه می‌دهند که به شما امکان اجرا، تمرین و ضبط برنامه و همچنین دسترسی به فضای ذخیره سازی و همکاری موزیکال با استفاده از تبلت یا گوشی موبایل را می‌دهد. پس قابلیت اتصال هم یکی دیگر از نکاتی است که در راهنمای خرید ارگ برای یادگیری باید مدنظر قرار دهید.

۹) نیاز خود به سمپلر را در نظر بگیرید

یکی از مواردی که می‌تواند در انتخاب ارگ مبتدی به شما کمک کند، مجهز بودن آن به سمپلر است. سمپلر ابزاری است که به نوازنده این امکان را می‌دهد تا از صدای سازهای دیگر همانند دف و تمبک نمونه ضبط کند و از آن در ساخت ریتم‌های جدید خود بهره بگیرد. اگر می‌خواهید در موزیک خود، قطعه‌های صوتی خارجی بگنجانید، مطمئناً هنگام خرید ارگ باید به دنبال نوعی باشید که قابلیت سمپلینگ داخلی داشته باشد.

کیبوردهای سمپل خوان، کار نوازنده را به هنگام ساخت ریتم‌های گوناگون آسان‌تر می‌کنند؛ زیرا این امکان را به او می‌دهند تا بتواند از سازهای دیگر همانند تمبک، دف و… نمونه گرفته و آن‌ها را در ریتم‌های خود به کار بگیرد. این امر باعث می‌شود تا بتواند ریتم‌های بسیار زیبا و بدیعی را خلق کند. اما اگر کیبورد سمپل‌خوان نباشد، نوازنده ناچار خواهد بود تا تنها از سمپل‌هایی که کارخانه روی دستگاه قرار داده است، در ریتم سازی خود کمک بگیرد. در نتیجه ریتم‌هایی که ساخته می‌شوند کمتر از حالت قبل حرفه‌ای خواهند بود.

اگر قصد خرید ارگ را دارید به مقاله  بهترین ارگ  مراجعه نمایید.

۱۰) ورودی/ خروجی ارگ یا کیبورد را بررسی کنید

پورت‌های ورودی و خروجی نکته‌ای است که پیش از خرید ارگ حتماً باید در نظر بگیرید. اگر قصد دارید از کیبوردتان به‌عنوان ورک استیشن صوتی دیجیتال استفاده کنید، داشتن گیرنده‌های ورودی و خروجی می‌تواند شما را از خرید یک رابط جداگانه بی‌نیاز کند. همچنین اگر قصد اجرای زنده را دارید، پیشنهاد می‌کنیم به سراغ مدل‌هایی از ساز بروید که دارای پورت‌های لازم برای اتصال به میکسر، بلندگو و آمپلی فایرهای خارجی هستند.

۱۱) به کنترلرها دقت کنید

مقدار کنترلی که یک کیبورد ارائه می‌دهد، به میزان زیادی بستگی به فعالیتی دارد که با آن انجام می‌دهید. برای سینتی سایزرها، شما به حداقل زیر و بمی صدا و چرخ‌های مدولاسیون نیاز دارید. هنگامی‌که با MIDI کار می‌کنید، ممکن است به نوسان‌ساز (اسلایدر) و کنترلر صدا هم نیاز داشته باشید، به خصوص اگر قصد خرید کنترلر MIDI را دارید. بسیاری از کیبوردها، نمایشگرهای دیداری ارائه می‌دهند، و برخی از آن‌ها دارای قابلیت تاچ هستند تا کنترل بیشتر و سهولت استفاده را برای شما به ارمغان بیاورند. پس هنگام خرید ارگ به این ویژگی نیز دقت داشته باشید.

اگر قصد خرید سه تار را دارید به مقاله بهترین سه تار برای شروع مراجعه نمایید.

۱۲) نوع اکشن کیبورد را در نظر بگیرید

یکی از نکات مهمی که در راهنمای خرید ارگ آموزشی یا همان راهنمای خرید کیبورد موسیقی باید به آن توجه کنید، اکشن کیبورد است؛ به این معنی که با فشردن هر کدام از کلاویه‌ها به هنگام نواختن، چه عکس العملی را مشاهده خواهید کرد. انتخاب نوع اکشن کیبورد تا حد زیادی بستگی به مهارت شما در نوازندگی دارد. همچنین با توجه به نوه موسیقی که قصد نواختن آن را دارید، نیاز به نوع متفاوتی از اکشن کیبورد خواهید داشت. در ادامه شما را با سه نوع اصلی اکشن کیبورد و نکاتی آشنا خواهیم کرد که به کمک آن می‌توانید مناسب‌ترین گزینه را با توجه به سطح مهارت خود انتخاب کنید:

الف) اکشن سبک (Synth Action)

کلاویه‌های Synth بسیار سبک بوده و پس از فشردن آن‌ها، به سرعت به سمت بالا بازمی‌گردند و به همین دلیل حسی مشابه با کلاویه‌های ارگ را تداعی خواهند کرد. اگر قصد نواختن قطعات موسیقی سرعتی را دارید، پیشنهاد می‌کنیم به سراغ این نوع اکشن کیبورد بروید. همچنین این ویژگی برای افرادی که نوازنده پیانو نیستند، بسیار مناسب است؛ همانند نوازندگان گیتاری که می‌خواهند از امکانات میدی (MIDI) و صدای سازهای مجازی در اجرای خود بهره بگیرند. در نهایت پیشنهاد می‌کنیم اگر به دنبال یک کنترلر قابل حمل هستید، به سراغ مدل‌هایی بروید که این اکشن را دارند.

ب) اکشن نیمه سنگین (Semi-Weighted)

یکی از پرطرفدارترین انواع اکشن کیبورد میان نوازنده‌ها، اکشن نیمه سنگین است؛ زیرا به هنگام نواختن، احساسی تا حدودی مشابه با نواختن پیانو را تداعی می‌کند. اگر قصد خرید سازی با اکشنی، میان اکشن سینت (Synth) و پیانو را دارید، این گزینه می‌تواند به خوبی پاسخگوی نیاز شما باشد.

 چنانچه قصد تهیه گیتار را دارید، مطالعه مقاله راهنمای خرید گیتار را به شما پیشنهاد می‌کنیم)

ج) اکشن سنگین چکشی (Weighted Hammer)

اگر یک نوازنده پیانوی حرفه‌ای هستید و یا قصد ساخت قطعات موسیقی بر پایه پیانو را دارید، بهترین گزینه برای شما کنترلری است که دارای اکشن کیبورد سنگین چکشی باشد. اکشن کلاویه‌های این ساز به گونه‌ای سنگین شده است که می‌تواند حس و حال نواختن پیان را بازسازی کند.

برخی سوالات رایج:

۱- آیا برای نواختن کیبورد موسیقی، به آمپلی فایر نیاز داریم؟

اگر نوازنده‌ای مبتدی هستید که به تازگی شروع به نواختن کیبورد کرده‌اید، خیر، خرید آمپلی فایر ضرورت چندانی ندارد. بسیاری از مدل‌های ارگ مناسب برای مبتدی ها، دارای اسپیکرهای داخلی هستند و برای ابتدای یادگیری، نیاز شما را به خوبی پاسخ می‌دهند. اما اگر نوازنده‌ای حرفه‌ای هستید، خرید آمپلی فایر می‌تواند هیجان اجراهای زنده شما را دو چندان کند.

۲- برای یک نوازنده مبتدی، کیبورد با چند کلاویه (کلید) مناسب است؟

چنانچه قصد دارید که در آینده نزدیک، پیانوی آکوستیک نیز بنوازید، پیشنهاد می‌کنیم به سراغ کیبوردهای موسیقی با ۸۸ کلاویه بروید. اما اگر می‌خواهید در هزینه‌های خود کمی صرفه‌جویی کنید، کیبوردهای با ۶۱ کلاویه نیز می‌توانند به خوبی پاسخگوی نیاز شما باشند.

نوشته های اخیر

بهترین تشک طبی + 11 مدل پرطرفدار ایرانی و خارجی

هر انسان به طور معمول نزدیک به یک سوم عمر خود را در خواب سپری…

2 ماه پیش

تلویزیون هوشمند چیست + تفاوت تلویزیون اسمارت با معمولی

یکی از متداول ترین کالاهای دیجیتال تلویزیون می باشد. این صفحه جادویی از همان ابتدای…

2 ماه پیش

بهترین مارک کولر آبی چیست + 6 مدل مارک کولر آبی 1403

هر چقدر که به فصل تابستان و گرما نزدیک‌ تر می‌شوید، دغدغه داشتن یک سیستم…

2 ماه پیش

معرفی برند ال جی – LG Brand

آن هایی که اهل دنیای دیجیتال و تازه های این جهان جذاب الکترونیکی هستند خوب…

2 ماه پیش

ظروفی که هرگز نباید در ماشین ظرفشویی قرار دهید + 18 ظروف ممنوعه در ماشین ظرفشویی

ماشین ظرفشویی های اتوماتیک دستگاههای کاربردی در آشپزخانه هستند، اما آیا همه ظروف را میتوان…

2 ماه پیش

راهنمای خرید قهوه ساز + بهترین قهوه ساز در بازار 2024

در مقاله راهنمای خرید قهوه ساز و معرفی بهترین قهوه ساز سعی داریم که شما…

2 ماه پیش