بهترین ها

ساز مناسب کودکان + معرفی بهترین ساز برای شروع موسیقی کودکان

بهترین ساز برای شروع موسیقی کودکان کدام است؟ توانایی نواختن سازهای موسیقی می‌تواند یکی از عجیب‌ترین و بهترین تجربیات در زندگی هر انسانی باشد. معمولاً کودکان به طور طبیعی بسیار کنجکاو و خیالباف هستند و همین ویژگی‌ها به آن‌ها در یادگیری سریع موسیقی کمک بسیاری می‌کند. توانایی نواختن و خواندن نت‌های موسیقی می‌تواند در آینده بر زندگی کودکانتان تأثیر بسزایی بگذارد و می‌تواند بعدها به آن‌ها کمک کند. این پرسش برای هر پدر و مادری که به دنبال یادگیری موسیقی توسط فرزندشان هستند پیش می‌آید که چه سازی برای کودکان مناسب است؟

برای یافتن ساز مناسب برای کودکان (ساز مناسب کودکان)، خواندن این مقاله جذاب را به شما پیشنهاد می‌کنیم. در انتخاب ساز برای کودکان خود، فاکتورهای مختلفی همچون سن، علاقه، شخصیت کودک و… وجود دارد که با توجه به آن‌ها باید بهترین گزینه را انتخاب کنید. با ما همراه باشید تا شما را در این مسیر یاری دهیم.

 

تحقیقات نشان داده‌اند که نواختن ساز موسیقی موجب پیشرفت مهارت‌های آکادمیک، پرورش مهارت‌های اجتماعی و حتی تقویت مهارت‌های فیزیکی می‌شود.

 

 

چه نوع موسیقی برای کودکان مناسب است؟

یکی از مهم‌ترین نکاتی که هنگام انتخاب وسیله موسیقی کودکان (سازهای مناسب کودکان) باید به آن توجه داشته باشید، نوع سبک موسیقی است که کودک شما به آن علاقه دارد. برای دریافتن این موضوع، بهتر است سبک‌های متنوع موسیقی را برای فرزند خود پخش نمائید و نوع حرکات و رفتار او را مورد بررسی قرار دهید. پس از مدتی متوجه خواهید شد که کودک شما کدام نوع آهنگ‌ها را بیشتر زمزمه می‌کند و یا با کدام نوع موسیقی ارتباط بهتری برقرار می‌کند. البته به طور کلی بهتر است هنگام استراحت کودک، آهنگ‌های آرام و کلاسیک و به هنگام بازی، آهنگ‌های با ریتم تند و شادتر را پخش نمائید.

جالب است بدانید که کودکان در سنین بالاتر بیشتر به آهنگ‌هایی علاقمند هستند که به صورت داستانی باشند. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم بیشتر به سراغ موسیقی سبک کلاسیک بروید و از پخش آهنگ‌های راک و رپ خودداری کنید. البته بهتر است که سبک موسیقی را هر چند وقت یکبار تغییر دهید تا برای کودک شما خسته‌کننده نشود.

(چنانچه قصد یافتن پاسخ پرسش هنگ درام چیست را دارید، مطالعه این مقاله را به شما پیشنهاد می‌کنیم)

بهترین ساز برای شروع موسیقی کودکان، چه سازی برای کودکان مناسب است؟

هنگام خرید و انتخاب بهترین ساز برای یادگیری نوجوانان و کودکان، نکات متعددی وجود دارد که می‌توانید با در نظر گرفتن ساز بسیار مناسب‌تری را انتخاب کنید تا فرزند شما از نواختن احساس لذت بیشتری نماید. در ادامه شما را با برخی از مهم‌ترین این موارد آشنا می‌کنیم:

۱- فاکتور سن: بیشتر از شش سال، کمتر از شش سال

عامل سن را همیشه مدنظر قرار دهید. هنگام انتخاب ساز مناسب برای کودکان بالای شش سال، شما با طیف وسیعی از انواع ساز برای کودکان روبه‌رو هستید. اما برای کودکان زیر شش سال کار کمی مشکل‌تر است و باید ببینید که کودک شما از لحاظ فیزیکی، توانایی نواختن چه نوع سازی را دارد. بهترین ساز برای شروع موسیقی کودکان کوچک‌تر از شش سال، پیانو و ویولن است؛ زیرا کودکان به راحتی قادر به کنترل کردن ساز به هنگام نواختن هستند.پیانو گزینه بسیار مناسبی برای ورود به دنیای موسیقی است؛ زیرا این ساز موجب رشد مهارت‌های بنیادی در فرد می‌شود.

اگر می‌خواهید کودک شما با سنتور ساز زدن را شروع کند، سنتور خوب برای شروع را مطالعه کنید.

کودکان توسط پیانو می‌توانند موسیقی را بهتر درک کنند و از آنجایی که این ساز یک مثال تصویری از موسیقی است، در کمک به فهم نظریه موسیقی کمک شایانی می‌کند. ویولن نیز از جمله سازهای موسیقی کودک است، به خصوص از این نظر که این ساز در سایزهای مخصوص کودکان نیز تولید می‌شود. این ساز به کودک می‌آموزد که چگونه ساز را تنظیم کند که همین امر عامل مهمی در رشد مهارت‌های موسیقیایی اوست. برای اینکه بدانید چه ویولونی بخریم که مناسب فرزندمان باشد، می توانید مقاله راهنمای خرید ویولن را مطالعه کنید.

 

۲- نوع و ترکیب بدنی فرزند خود را ارزیابی کنید

برخی از کودکان ترکیب بدنی خاصی دارند که آن‌ها را به سمت سازهای خاصی مایل می‌کند؛ به عنوان مثال قد یکی از فاکتورهای بسیار مهم برای انتخاب ساز کودکان است. کودکانی که قد کوتاهی دارند، نمی‌توانند سازهای بزرگ‌تر از جثه خودشان همانند ساز باسون (فاگوت) را بنوازند.برای انتخاب سازهای بادی که نیاز به دمیدن هوا توسط دهان در ساز را دارند، به سایز لب‌های فرزند خود دقت کنید. لب‌های کوچک‌تر عموما برای سازهای بادی چون ترومپت مناسب‌تر هستند در حالی که لب‌های بزرگ‌تر با این نوع سازها تناسبی ندارند. یا در مثالی دیگر، اگر ساز پیانو را برای کودک خود انتخاب می‌کنید، به سایز انگشتان او دقت کنید. انگشتان بلند و باریک برای نواختن پیانو مناسب‌تر هستند.

(چنانچه قصد تهیه بهترین مارک سنتور را دارید، مطالعه این مقاله را به شما پیشنهاد می‌کنیم)

 

۳- انتخاب ساز مناسب برای کودکان با سیم‌ های دندان مخصوص ارتودنسی

اگر کودک شما از بریس استفاده می‌کند و یا به زودی قصد ارتودنسی دندان‌هایش را دارید، باید به این نکته توجه کنید که این امر تأثیر زیادی بر انتخاب نوع ساز می‌گذارد. بریس مانعی برای نواختن سازهای کلارینت و ساکسیفون در کودکان شما نمی‌شود؛ برای مثال سازهایی همچون فلوت، باسون و… می‌توانند با بریس نیز نواخته شوند. از سوی دیگر، سازهایی همچون هورن فرانسوی، ترومپت و یا توبا برای نواختن با بریس مناسب نیستند.

برای انتخاب بهترین ارگ برای مجلس مطالعه این مقاله را به شما پیشنهاد می‌دهیم.

۴- به میزان تمرین منظم کودک خود توجه کنید

کودک برای پیشرفت در زمینه موسیقی نیاز دارد که روزانه حدود بیست الی سی دقیقه تمرین کند؛ بنابراین شما باید مدلی از ساز مخصوص کودکان را انتخاب کنید که به طور مرتب در منزل یا مدرسه بتوان نواخت و تمرین کرد.

در صورتی که در منزل خود فضای زیادی ندارید، خرید ساز پیانو و درام شما را دچار محدودیت خواهد کرد. همچنین به صدای ساز نیز توجه کنید. اگر در محله و یا آپارتمانی آرام زندگی می‌کنید ممکن است همسایه‌ها از صدای بلند درامی که فرزند شما می‌نوازد، شکایت کنند.

امروزه یک پیانوی خوب و یا بهترین ساز کوبه ای این امکان را برای شما فراهم می‌کنند که با صدای کمتر بدون ایجاد مزاحمت برای کسی نواخته شوند.

البته لزوماً به دلیل عدم وجود مکان مناسب برای قرار دادن ساز، دست رد به سینه سازهایی که به آن علاقه‌مند هستید نزنید. با مدرسه یا مکان آموزش موسیقی در نزدیکی محل زندگی خود هماهنگ کنید که کودکتان در ساعات غیر از مدرسه بتواند برای تمرین به آنجا مراجعه کند.

۵- به میزان مهارت هماهنگی کودک خود توجه کنید

برخی از سازها مانند وودوارد و پرکاشن نیاز به مهارت هماهنگی بیشتری دارند. اگر فرزند شما در این زمینه ضعیف است، از انتخاب چنین سازهایی خودداری کنید مگر اینکه کودک شما بسیار زیاد به یادگیری این ساز علاقه‌مند باشد. اگر کودکی واقعاً می‌خواهد که مثلاً درام یاد بگیرد، این فرصت را به او بدهید زیرا ممکن است در طول زمان به مهارت هماهنگی نیز دست پیدا کند.

چنانچه قصد یادگیری و آموزش سه تار مبتدی را دارید، برای تماشای مجموعه‌ ویدیوهای آموزشی آنلاین کلیک کنید!

۶- به میزان اجتماعی بودن فرزندتان دقت کنید

شخصیت کودک در انتخاب ساز، یکی دیگر از فاکتورهایی است که باید به آن توجه کنید. کودکانی که دوست دارند در مرکز توجه قرار بگیرند معمولاً جذب سازهایی می‌شوند که نمایش بیشتری را ارائه می‌دهند. پیش از انتخاب ساز کودکان به این ویژگی شخصیتی آن‌ها توجه کنید. فلوت از نوع سازهایی است که باید برای اجرای آن در گروه جلوتر از بقیه ایستاد. سازهای ساکسیفون و ترومپت نیز برای کودکان اجتماعی مناسب است. برخی از کودکان نیز به دلیل خجالتی بودن ممکن است تمایلی به نواختن سازهای زهی نداشته باشند.

(برای آشنایی با بهترین آموزشگاه موسیقی تهران، مطالعه این مقاله را به شما پیشنهاد می‌کنیم)

۷- ارتباط خود با معلم موسیقی فرزندتان را حفظ کنید

اگر فرزند شما در آموزشگاه یا مدرسه موسیقی به یادگیری مشغول است، حتماً به طور مرتب با معلم او در تماس و گفت‌وگو باشید؛ زیرا برخی از بچه‌ها شخصیت و عملکرد متفاوتی از خود در آموزشگاه نسبت به آنچه در منزل می‌بینید، نشان می‌دهند. با معلم فرزندتان صحبت کنید که فرزندتان در گروه بیشتر به چه سازی علاقه نشان می‌دهد؟ معلم موسیقی حتماً به شما خواهد گفت که چه سازی برای فرزندتان مناسب‌تر است.

(چنانچه قصد آشنایی با انواع فلوت چوبی را دارید، مطالعه این مقاله می‌تواند شما را راهنمایی کند!)

۸- نوع تفکر کودک تان را مد نظر قرار دهید

کودکانی با پایه تفکرات تحلیلی و کنجکاو برای نواختن سازهایی همچون پیانو گزینه بهتری هستند و از طرف دیگر کودکانی با ویژگی‌های اجتماعی، با انتخاب سازهایی همچون فلوت و ترومپت می‌توانند موفق‌تر باشند.

۹- توجه داشته باشید کدام قسمت آهنگ کودک شما را بیشتر جذب می‌ کند

اجازه بدهید کودکتان همراه شما به موزیک‌های مختلف گوش کند. این کار به شما کمک می‌کند تا بهتر متوجه شوید که فرزندتان به کدام یک از سازهایی که در آهنگ نواخته می‌شود، علاقه نشان می‌دهد. انواع سبک‌های مختلف موزیک، انفرادی و گروهی را به همراه فرزندتان گوش کنید و از او بخواهید که خوب گوش کند و صدای سازهای مختلف را در آن تشخیص بدهد. بعد از مدتی فرزند شما علاقه‌مندی خود به ساز موردنظرش را نشان خواهد داد. با انجام این کار می‌توانید بهترین ساز برای کودکان را انتخاب نمائید.

(برای آشنایی با انتخاب ساز بر اساس شخصیت ، می‌توانید این مقاله را نیز مطالعه کنید)

۱۰- شرایط تست یک ساز را برای فرزندتان مهیا کنید

انتخاب آلات موسیقی برای کودکان (بهترین موسیقی برای کودکان) همیشه کار سختی بوده و هست. به خصوص اگر کودک شما به شدت مشتاق یادگیری ساز و موسیقی باشد. پیش از خرید ساز برای کودکتان، او را در معرض سازهای مختلف قرار بدهید و اجازه بدهید چند ساز را از نزدیک ببیند، لمس کند و آن را بنوازد. این کار انتخاب بهترین ساز برای شروع موسیقی کودکان را راحت‌تر می‌کند.

۱۱- به کودک تان فرصت کاوش در دنیای موسیقی را بدهید

فرزند خود را به موزه‌های موسیقی و یا محل‌هایی که موسیقی در آن اجرا می‌شود ببرید. این امر به او اجازه می‌دهد تا ساز مورد علاقه خود را پیدا کند. از تغییر سبک‌های موسیقی توسط فرزندتان نهراسید؛ کودکان می‌توانند به همان خوبی که نوازنده بزرگ بتهوون می‌نوازند، قطعه‌ای از بیتل‌ها را نیز اجرا کنند.

(برای آشنایی با نرم افزار آموزش نت خوانی مطالعه این مقاله را به شما پیشنهاد می‌کنیم)

معرفی بهترین ساز برای کودکان

بهترین ساز برای کودکان سازی است که لحظات خوب و خوشی را برای کودک رقم می زند همچنین روح او را پرورش داده و ذهن او را باز می کند. ما می خواهیم در ادامه برخی از سازهایی که مناسب کودکان است را به شما معرفی کنیم. با ما همراه باشید.

  • پیانو

پیانو یک ساز پایه محسوب می شود. به این معناست که در این ساز تمامی ریتم و هارمونی و ملودی کاملا رعایت می شود. علاوه بر این کودک شما می تواند تنها با فشار دادن یکی از دکمه های پیانو صدای آن را در بیاورد . پیانو را می توان یکی از بهترین ساز های مناسب کودکان دانست زیرا که می توانند به راحتی آن را از کودکی بیاموزند. اگر خواستید برای کودک خود پیانو خریداری کنید بهتر است برای ابتدای کار برای او پیانو آکوستیک تهیه کنید.

  • گیتار

گیتار هم مانند پیانو یکی دیگر از ساز های پایه به شمار می رود. کودکان زمانی به گیتار علاقه مند می شوند که خواننده مورد علاقه شان را در حال گیتار زدن می بینند. آن زمان است که می خواهند آنها هم این ساز را یاد بگیرند. گیتار ساز خوبی برای شروع می تواند باشد زیرا هم کودک را برای آموزش سازهای دیگر آماده می کند و هم اصول را به او آموزش می دهد.

  • کاخن

کاخن یکی از بهترین سازها برای کودکان به شمار می رود. این ساز بسیار سرگرم کننده و جذاب است . البته که به دلیل وزن کمی هم که دارد به راحتی می توان آن را حمل کرد. و همچنین هر مانی که دیگر کارتان با آن تمام شد می توانید یک گوشه ای از خانه آن را بگذارید.
کاخن به نسبت سازهای دیگر قیمت مناسب تر و ارزان تری دارد. علاوه بر این این ساز را به دو روش می توان نواخت هم با دست و هم با چوب. البته که اگر بخواهید صدا های متفاوت تری را از این ساز بشنوید می بایست جای ضربه را عوض کرده و صدای دیگری بشنوید.

  • تنبک

تنبک یکی از پر طرفدار ترین ساز های ایرانی است این ساز جزء سازهای کوبه ای محسوب می شود . این ساز برای کودکان خیلی مناسب است زیرا هم سایز های متفاوت دارد و هم کودکان به راحتی می توانند این ساز را بیاموزند. به همین دلیل برای کودکان زیر ۶ سال هم این ساز معرفی می شود. البته که این موضوع را باید یادآور شویم که برای یادگیری این ساز حتما می بایست هنرجو تمرین روزانه داشته باشد از طرفی چون کودکان زود خسته می شوند و ساز را کنار میگذارند برای اینکه از ساز خسته نشند می توانید مدت زمان تمرین را کاهش دهید تا این جذابیت برای کودک از بین نرود.
علاوه بر ویژگی های فوق، این ساز قیمت مناسبی دارد.

  • سه تار

این ساز جزء سازهای زهی به شمار می رود. در واقع می توان گفت این ساز در خانواده سازهای دوتار و تنور به حساب می آید. نوع نواختن این ساز با ناخن انگشت اشاره دست است. سه تار یار و همراه و همدم لحظات تنهایی آدم هاست زیرا که ارتباط مستقیم با اعصاب و روان دارد. شاید در ابتدا برای کودکان کمی دشوار باشد ولی به شدت علاقه مند می شوند.

  • سنتور

سنتور یکی از سازهای زهی به شمار می رود. این ساز به نسبت راحت است و دوره آموزش آن بسته به میزان تمرین کودک بین ۸ الی ۹ ماه به طول می انجامد. صدای زیبایی دارد و کودک با مضراب به راحتی می تواند صداهای مختلفی از ساز در بیاورد. 

سخن پایانی

یکی از سوالاتی که می‌تواند برای والدین چالش برانگیز باشد، آن است که “چه سازی برای کودکان مناسب است؟“. در این مقاله سعی کردیم تا شما را با نکات متنوعی آشنا کنیم که می‌توانید با در نظر گرفتن آن‌ها، گزینه مناسب‌تری را برای فرزند خود را انتخاب کنید، از جمله سن، ویژگی‌های شخصیتی، قد، علاقه او به یک سبک موسیقی خاص و… امیدواریم بتوانید با مطالعه این مقاله، بهترین گزینه را از میان انواع سازهای کودکانه انتخاب کنید!

 

سوالات متداول درباره بهترین ساز برای شروع موسیقی کودکان

 

۱- نام ساز هایی که نواختنش برای کودکان دشوار است؟

انتخاب سازهای مخصوص کودکان باید با توجه به سن، ویژگی‌های جسمانی و علاقه کودک شما انجام شود. برای مثال نواختن سازهایی همانند ترومپت که نگه داشتن آن به هنگام نواختن نیاز به نیروی زیادی از سوی دست دارد، می‌تواند برای فرزند شما دشوار باشد. همچنین پیانو یکی از سازهایی است که یادگیری و کسب مهارت در آن ممکن برای برخی از کودکان دشوار باشد زیرا پیانو از جمله سازهایی است که نیاز به درک هارمونی، ریتم، ملودی و حرکت‌ها به صورت همزمان دارد.

 

۲- بهترین ساز برای کودکان چیست؟

اگر قصد تهیه بهترین ساز موسیقی برای کودکان کوچک‌تر از ۶ سال را دارید، مناسب‌ترین انتخاب پیانو و یا ویولن است؛ زیرا کنترل کردن آن‌ها به هنگام نواختن، کار چندان دشواری نیست. اما اگر فرزند شما بیشـتر از ۶ سال سن دارد و می‌خواهید بدانید که چه سازی برای نوجوانان مناسب است، بهتر است بدانید که می‌توانید به سراغ طیف گسترده‌‌تری از سازها بروید.

نوشته های اخیر

بهترین تشک طبی + 11 مدل پرطرفدار ایرانی و خارجی

هر انسان به طور معمول نزدیک به یک سوم عمر خود را در خواب سپری…

2 ماه پیش

تلویزیون هوشمند چیست + تفاوت تلویزیون اسمارت با معمولی

یکی از متداول ترین کالاهای دیجیتال تلویزیون می باشد. این صفحه جادویی از همان ابتدای…

2 ماه پیش

بهترین مارک کولر آبی چیست + 6 مدل مارک کولر آبی 1403

هر چقدر که به فصل تابستان و گرما نزدیک‌ تر می‌شوید، دغدغه داشتن یک سیستم…

2 ماه پیش

معرفی برند ال جی – LG Brand

آن هایی که اهل دنیای دیجیتال و تازه های این جهان جذاب الکترونیکی هستند خوب…

2 ماه پیش

ظروفی که هرگز نباید در ماشین ظرفشویی قرار دهید + 18 ظروف ممنوعه در ماشین ظرفشویی

ماشین ظرفشویی های اتوماتیک دستگاههای کاربردی در آشپزخانه هستند، اما آیا همه ظروف را میتوان…

2 ماه پیش

راهنمای خرید قهوه ساز + بهترین قهوه ساز در بازار 2024

در مقاله راهنمای خرید قهوه ساز و معرفی بهترین قهوه ساز سعی داریم که شما…

2 ماه پیش