دسته بندی ها معرفی و راهنمای خرید

راهنمای خرید ویولن + 13 نکته قبل خرید

در راهنمای خرید ویولن ، با انواع ویولن برای مبتدی، مشخصات ویولن خوب، سایز ویولن، ویولن مناسب برای شروع آشنا می شوید تا بتوانید با تجربه ای که بدست میآورید انتخاب بهتری داشته باشید. ویولن (Violin) کوچک‌ترین ساز زهی- آرشه‌ای است که به عنوان یک ساز ایتالیایی شناخته می‌شود و شامل سه نوع ساز ویولن، ویولا و ویولن سل می‌باشد. ویولن به عنوان یک ساز سولو (مناسب برای تکنوازی)، طرفداران بسیار زیادی در بین سنین مختلف دارد.

هنرجویان ویولن قبل از اینکه بخواهند ویولن را آموزش ببینند می بایست یک ساز داشته باشند. حال این ساز می تواند مناسب مبتدی یا حرفه ای باشد. این ساز برای افرادی که تازه می خواهند شروع کنند ممکن است کمی سخت و پیچیده باشد چرا که ساز را نمی شناسند و نمی توانند تفاوت یک ساز خوب با بد را تشخیص دهند. کسانی که می خواهند ساز ویولن را که یکی از سخت ترین ساز دنیا است، بیاموزند باید ابتدا اجزای ویولن را شناخته و ویژگی هایی که یک ویولن خوب دارد را بدانند تا با آگاهی ساز خوبی انتخاب کنند. ما در این مقاله ابتدا اجزای ویولن را برای شما گفته ایم و در ادامه مقاله راهنمای خرید ساز برای مبتدی ها و حرفه ای ها را به طور کامل توضیح داده ایم.

انتخاب ویولن مناسب با توجه به سطح مهارت‌ها، سبک موسیقی و اندازه آن، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، علاوه بر اینکه قیمت ویولن مبتدی باید معقولانه انتخاب شود. ساز با کیفیت می‌تواند انگیزه یادگیری و مهارت‌های شما را افزایش دهد؛ به همین دلیل پیش از خرید ساز اطمینان حاصل کنید که ویولن با کیفیت و جنس مرغوب را خریداری می‌کنید. اگر به تازگی قصد یادگیری این ساز را دارید، به شما خواندن این راهنمای خرید ویولن را پیشنهاد می‌کنیم.

در انتهای مقاله نیز قیمت ویولن مبتدی و مشخصات ویولن خوب از چند برند محبوب را با یکدیگر مقایسه می‌کنیم تا بتوانید انتخاب بهتری داشته باشید.

اگر می‌خواهید قبل از خرید ساز با نکات نوازندگی ویولن آشنا شوید، حتما مقاله آن را مطالعه کنید.

اجزای ویولن

  • جعبه رزونانس
  • آرشه (ویولن با آرشه که معمولاً از موی اسب ساخته شده، نواخته می‌شود)
  • دسته یا گردن
  • گریف یا فینگر بورد
  • گوشی
  • خرک یا پل
  • سیم گیر
  • سیم (معمولاً از روده گوسفند در ساخت آن استفاده می‌شود اما امروزه روی روده را با سیم فلزی می‌پوشانند)
  • کلوفون یا رزین برای زبر کردن آرشه و جلوگیری از لغزندگی آن استفاده می‌شود.

برای شروع یادگیری موسیقی با هر سازی بهتر است از آموزشگاه شروع کنید تا اصولی یاد بگیرید. ما در یک مقاله آموزشگاه موسیقی خوب در تهران را معرفی کردیم. آن را از دست ندهید.

 

انواع سبک های ویولن

همانطور که ویولن یک ساز بسیار خاص در ارکستر سمفونیک‌ها محسوب می‌شود، می‌تواند نشانی از موسیقی کلاسیک، یک ساز کاربردی در موسیقی فولک، سازی پرقدرت برای سبک راک‌اند رول و… باشد. در حقیقت ویولن، تقریباً در تمام ژانر و سبک‌های مختلف موسیقی جای دارد و سالیان سال است که الهام‌بخش موزیسین‌هاست. نوع ساز شما کاملاً به سبک موسیقی مورد علاقه‌تان بستگی دارد، پس حتماً هنگام خرید ویولن، به این نکته توجه ویژه‌ای داشته باشید. در ادامه شما را با دو دسته اصلی این ساز بیشتر آشنا می‌کنیم:

ویولن آکوستیک:

ویولن آکوستیک یکی از ساده‌ترین مدل‌های این ساز است که به دلیل طنین طبیعی که از چوب آن خارج می‌شود، صدای گرم و دل‌نشینی دارد. این ساز برای نواختن سبک‌های فولک و کلاسیک بهترین انتخاب است. اگر به دنبال خرید ویولن برای مبتدی هستید، پیشنهاد می‌کنیم که به سراغ مدل‌های ویولن کلاسیک بروید. همچنین در صورتی که نیاز به آمپلی فایر دارید، ویولن آکوستیک این امکان را برای شما فراهم می‌کند که آن را به ساز متصل کنید.

اگر ساز مورد علاقه شما گیتار است و می خواهید آن را بخرید مقاله راهنمای خرید گیتار را مطالعه کنید .

ویولن الکتریک:

طراحی ویولن الکتریک در مقایسه با نوع آکوستیک آن کمی متفاوت است. به عنوان مثال بدنه این نوع ویولن برخلاف ویولن آکوستیک، از جنس فلز است؛ به همین دلیل وزن آن کمتر خواهد بود. صدای این نوع ویولن شفاف‌تر است. همچنین امکان دارد تعداد سیم‌های این ساز در مقایسه با ویولن آکوستیک بیشتر باشد. اگر به نواختن موسیقی‌های سبک موزیک جاز و راک علاقمند هستید، نواختن ویولن الکتریک می‌تواند بهترین گزینه برای شما باشد.

اغلب مدل‌های این نوع ساز دارای پیکاپ هستند و به شما این امکان را می‌دهند تا آن‌ها را به آمپلی فایر متصل کرده و صدایی متفاوت از ویولن آکوستیک را تجربه کنید!

اگر قصد خرید سه تار را دارید به مقاله راهنمای خرید سه تار مراجعه نمایید.

مشخصات ویولن خوب؛ برای شروع چه ویولنی بخریم؟

برای اینکه بدانیم برای شروع چه ویولنی بخریم ومشخصات ویولن خوب چیست باید به نکاتی دقت کنیم. هنگام خرید ویولن، علاوه بر توجه به سطح دانش موسیقی و مهارت‌های خود، نکاتی وجود دارد که می‌توانید با در نظر گرفتن آن‌ها، مناسب‌ترین گزینه را انتخاب کنید. توجه داشته باشید که صرف نظر از بودجه‌ای که برای خرید ساز در نظر گرفته‌اید، باید برای پاسخ به سوال  برای شروع چه ویولنی بخریم به سراغ سازهایی بروید که به صورت استاندارد طراحی شده‌اند.

این امر باعث می‌شود تا کیفیت صدایی که به هنگام نواختن از ساز به گوش می‌رسد، بالاتر باشد و بدین ترتیب تجربه‌ای دلنشین‌تر را برایتان ایجاد کند. در ادامه شما را با برخی از نکات مهم در خرید ویولن آشنا می‌کنیم:

۱) ویولن‌ های متفاوت را امتحان کنید

پیش از خرید ویولن حتماً آن را بنوازید. بیشتر فروشگاه‌ها اتاقی جداگانه برای نواختن و امتحان کردن ساز دارند. ویولن‌های متفاوت را بنوازید تا دریابید که چه حسی به ساز و صدای آن دارید. همچنین اگر خودتان توانایی نواختن ساز را ندارید، بهتر است با یکی از دوستان خود که آشنا به نواختن ویولن است، برای خرید بروید تا او بتواند ساز را برای شما بنوازد و شما به صدای آن گوش دهید. پیشنهاد می‌کنیم که هنگام خرید حتماً با یک نوازنده حرفه‌ای یا استاد خود همراه باشید.

آن‌ها می‌توانند صدای شنیده شده از ساز را تحلیل کنند و با نواختن آن متوجه شوند که آیا ساز مورد نظر، کیفیت لازم را دارد یا خیر.

 

۲) سلامت بدنه ساز

بدنه و چوب ساز را به‌خوبی بررسی کنید تا ترک و شکستگی در آن وجود نداشته باشد. تعمیر ترک یا هرگونه آسیبی در ساز می‌تواند پرهزینه باشد. همچنین این‌گونه آسیب‌ها در عملکرد ساز هم تأثیر می‌گذارند و کیفیت صدای آن را به هنگام نواختن پایین می‌آورند. اگر که رنگ ساز مورد پسند شما تیره تر بود می بایست دقت بیشتری به خرج دهید و بهتر ساز را از نظر شکستگی و ترک بررسی کنید. زیرا که ممکن است بدنه ساز ترک های کوچکی داشته باشد و با مواد مخصوص پر شده باشد به همین دلیل باید با دقت ساز را مورد بررسی قرار دهید. در صورتی که قصد خرید ویولن دست دوم را دارید، با دقت هر چه بیشتر به بررسی آن بپردازید.

۳) صفحه انگشت گذاری

یکی از نکات مهم در راهنمای خرید ویولن مناسب برای شروع، توجه به صاف بودن فینگر بورد آن است. هنگام خرید توجه کنید که صفحه انگشت گذاری باید بدون خراش و کاملا صاف باشد. در غیر این صورت ممکن است هنگام نواختن ساز، صداهای اضافی و یا وز وز به گوش برسد.

۴) سلامت دنده‌ ها

دنده‌های ساز را به خوبی چک کنید تا مبادا دارای شکستگی باشند. دنده‌ها نباید از لبه‌های بالا و پایین بیرون زده باشند. این مسئله یکی از نشانه‌های عدم مرغوبیت چوب ساز است. البته این موضوع در بین ویولن‌هایی که بالای پنجاه سال دارند، عادی و معمول است. پیش از خرید حتماً با یک تعمیر کار ویولن مشورت کنید.

۵) انحنای خرک

خرک یا پل‌ را چک کنید. خرک باید حالت منحنی داشته باشد تا این امکان را به نوازنده بدهد که بتواند همزمان چند سیم را با هم بنوازد. در صورتی که خرک ویولن صاف باشد، ممکن است در نواختن نت‌های تک با مشکل مواجه شوید. همچنین مقاومت خرک باید به اندازه‌ای باشد که از وارد شدن فشار بیش از حد، از سوی سیم‌های ویولن به صفحه جلوگیری کند.

۶) تنظیم ساز

ساز تنظیم شده خریداری کنید. ساز باید نسبت به سبکی که قصد نوازندگی آن را دارید تنظیم شود.

برای خرید گیتار مشکل دارید و نمی‌دانید کدام مارک بهتر است؟ مقاله بهترین مارک گیتار برای شماست.

۷) صاف بودن دسته ویولن

دسته ویولن باید صاف باشد. برای تشخیص این موضوع، ساز را خوب بررسی کنید و اطمینان حاصل کنید که گریف و خرک در یک راستا قرار گرفته باشند.

۸) سلامت گوشی‌ ها

گوشی‌های ساز که محل اتصال سیم هستند باید در جای خود قرار گرفته باشند و به راحتی در جای خود بچرخند و گیر نداشته باشد. اگر گوشی برای کوک کردن ساز بیش از حد لازم سفت باشد، بهتر است پیش از خرید از فروشنده بخواهید که آن را برای شما تعویض کند.

۹) لوازم جانبی

معمولاً به همراه ویولن تجهیزات لازم آن‌هم به شما ارائه می‌دهند همانند آرشه، کلوفون، کیس و… همچنین می‌توانید تجهیزات لازم برای تمیز کردن ویولن و محافظت از آن را در برابر گرد و غبار را نیز تهیه کنید.

۱۰) خرید از فروشگاه‌ ها و مراکز معتبر

برای خرید ساز به صورت حضوری مراجعه کنید. شما نیاز دارید ساز را از نزدیک دیده، لمس کرده و بنوازید. در صورت خرید آنلاین از قوانین و شرایط مربوط به تعویض و مرجوع کردن کالا مطلع شوید تا بتوانید در صورت بروز هر نوع مشکلی، به آسانی آن را تعویض نمائید. ممکن است فروشگاهی پیدا کنید که به شما این اجازه را بدهد که ساز را به منزل برده و برای مدتی نزد خود نگاه دارید تا کیفیت آن را مورد بررسی قرار دهید. ممکن است در منزل صدای متفاوتی از ساز بشنوید. این امکان می‌تواند در تصمیم‌گیری بهتر به شما کمک کند.

در خرید ساز ویولن به دنبال ارزان بودن و یا گران بودن ساز نباشید. این موضوع به این معناست که ممکن است به یک ساز رنگ بزنند و آن را به قیمت بالاتری بفروشند. ولی دلیل نمی شود که آن ساز از کیفیت و صدای خوبی برخوردار باشد.

ساز انتخابی شما پیانو است و می‌خواهید آن را بخرید؟ قبل از خرید مقاله بهترین برند پیانو را حتما مطالعه نمایید.

۱۱) خرید ویولن آنتیک

در ادامه مبحث راهنمای خرید ویولن حرفه ای به این نکته اشاره می‌کنیم که اگر علاقه‌مند به خرید ویولن آنتیک (عتیقه) هستید همچون استرادیواریوس، از اعتبار و صحت ارزش آن مطمئن شوید. از این نوع ویولن تنها ۶۰۰ عدد در کل دنیا موجود است. اعتبار نامه کمک می‌کند که پول خود را برای یک ساز تقلبی صرف نکنید. آنتونیو استرادیواری یک سازنده ایتالیایی است که در اوایل قرن ۱۸ به عنوان استاد صنایع دستی سازی ساخت که بالاترین کیفیت را دارا بود. طراحی او در ساخت، پایه و اساس ساخت و طراحی‌های امروزه از ویولن است.

” استراویداریوس” به معنای” فرای تصور” است. در نظر داشته باشید که نام این برند لزوماً به معنای ویولن دست‌ساز خود شخص آنتونیو نیست. تخمین زده می‌شود که وی در طول عمر حرفه‌ای خود حدود ۱۰۰۰ ساز ساخته است.

۱۲) سایز ویولن

اندازه ویولن در سایزهای متنوعی طراحی و تولید می‌شود که انتخاب آن بستگی به سن هنرجو دارد. در صورتی که نوازنده بالای یازده سال سن دارد، باید ویولن فول سایز (۴/۴) خریداری کند. همچنین به منظور تعیین سایز بندی ویولن برای کودکان باید به طول بازوی آن‌ها توجه کرده و یکی از سایزهای کوچک‌تر را انتخاب کنید.

در صورتی که قصد خرید ساز برای فرزند خود را دارید، دست او را از پایین گردن تا مچ (یا کف دست) اندازه‌گیری کنید. برای اندازه‌گیری دقیق از فرزندتان بخواهید دست چپش را در امتداد بدنش به صورت مستقیم نگاه دارد. معمولاً اندازه‌گیری تا مچ دقیق‌تر از اندازه‌گیری تا کف دست است؛ زیرا اندازه تا مچ به شما سایز فیت ساز و تا کف دست سایز بزرگ‌تر را نشان می‌دهد. این کار به شما کمک می‌کند تا بهترین سایز ساز را برای فرزند خود انتخاب کنید. توجه داشته باشید که سایز کوچک‌تر یا بزرگ‌تر ساز می‌تواند نواختن آن را با مشکل مواجه کند.

پس از آن که دست فرزند خود را اندازه‌گیری کردید، می‌توانید با توجه به سایزهای متنوع ویولن که در ادامه به آن اشاره می‌شود، مناسب‌ترین اندازه ویولن را انتخاب کنید:

  • سایز ۱۶/۱: مناسب برای کودکان ۳ تا ۵ سال (با طول بازوی حدودا ۳۵٫۶ سانتی متر)
  • سایز ۱۰/۱: مناسب برای کودکان ۳ تا ۵ سال (با طول بازوی حدودا ۳۸ سانتی متر)
  • سایز ۸/۱: مناسب برای کودکان ۳ تا ۵ سال (با طول بازوی حدودا ۴۲ سانتی متر)
  • سایز ۴/۱: مناسب برای کودکان ۵ تا ۷ سال (با طول بازوی حدودا ۴۷ سانتی متر)
  • سایز ۱/۲: مناسب برای کودکان ۷ تا ۱۰ سال (با طول بازوی حدودا ۵۱ سانتی متر)
  • سایز ۴/۳: مناسب برای هنرجویان ۱۰ تا ۱۱ سال (با طول بازوی حدودا ۵۶ سانتی متر)
  • فول سایز: مناسب برای هنرجویان ۱۱ سال به بالا (با طول بازوی حدودا ۵۸٫۵ سانتی متر به بالا)

۱۳) جنس ویولن

جنس چوب استفاده شده در ساخت ویولن، یکی از عوامل بسیار مهمی است که می‌تواند باعث تفاوت در کیفیت صدای ویولن‌های مختلف شود. هنگام خرید، از فروشنده در مورد جنس چوبی که ساز از آن ساخته شده است سؤال کنید. به طور کلی هر چه چوب کهنه‌تر باشد، خشک‌تر و مقاوم‌تر است و در نهایت به این معنی است که کیفیت بهتری دارد. در ادامه به برخی از مرغوب‌ترین چوب‌هایی که در ساخت ویولن مورد استفاده قرار می‌گیرند، اشاره شده است.

  • کاج (اسپروس):

در راهنمای خرید ویولن باید بدانید که چوب اسپروس قرن‌ها بهترین چوب برای ساخت صفحه رویی ویولن بوده است؛ زیرا طبیعت متراکم و مستحکمی دارد. استحکام آن مانع تغییر شکلش می‌شود و تراکم آن رزونانس بیشتری را به ارمغان می‌آورد. بخش قابل‌توجهی از قیمت کل ویولن مربوط به چوب اسپروسی است که در قسمت‌های مختلفی از این ساز استفاده شده است.بیشتر نوازندگان ویولن، سازهای ساخته شده از چوب کاج را به سایر چوب‌ها ترجیح می‌دهند.

معمولاً چوب درختانی که در آب و هوای سرد رشد می‌کنند، متراکم‌تر و سخت‌تر هستند و می‌توانند در شرایط آب و هوایی متفاوت، ارتعاش سیم‌ها را به زیبایی منتقل کنند. چوب اسپروسی که از درختان مناطق سردسیر به دست می‌آید، باعث می‌شود تا هنگام نواختن ویولن، صدایی واضح‌تر و دلنشین‌تر از آن به گوش برسد. این نوع چوب علاوه بر کیفیت بسیار بالا، زیبایی خاصی نیز دارد که می‌تواند در زیبایی ساز تأثیر بسیاری داشته باشد.

  • آبنوس:

معمولاً از چوب آبنوس برای ساخت فینگر بورد (تخته انگشت گذاری) استفاده می‌شود. البته امکان دارد که در مدل‌های ارزان قیمت‌تر این ساز، از چوب دیگری به جز آبنوس نیز استفاده شده باشد.

اگر میخواهید بدانید که هنگ درام چیست و با آن آشنا شوید مقاله هنگ درام چیست ما را مطالعه نمایید.

  • افرا (میپل):

سازندگان مشهور ویولن در دنیا، عموما از چوب افرای پیر برای ساخت قسمت‌های دیگر ویولن به ویژه گردن، پشت و کناره‌ها استفاده می‌کنند. به طور کلی تمام چوب‌هایی که در ساخت بخش‌های مختلف ساز استفاده می‌شوند، در دوام، صدا و ارزش ویولن تأثیر بسزایی دارند. ویولن‌ها در نهایت صیقل داده شده و به بازار عرضه می‌شوند. این صیقل‌ها زیبایی چشم‌نوازی به‌ظاهر ساز می‌دهند که علاوه بر کیفیت فنی می‌تواند عامل انتخاب یک ویولن خوب باشد.

رده‌ بندی ساز ویولن

معمولاً در رده‌بندی سازها آن‌ها را به سه دسته مبتدی، متوسط و حرفه‌ای تقسیم می‌کنند. شما ممکن است ویولن‌های شخصی دیده باشید که تحت عنوان مستر یا ادونس معرفی شده باشند. در کل استاندارد خاصی برای این دسته‌بندی وجود ندارد. هر تولید کننده و سازنده‌ای استاندارد و معیار مختص به خود را دارد؛ اما طبقه‌بندی‌ها می‌تواند راهنمای کلی باشند که برای محدود کردن انتخاب‌های شما کارآمدتر است. متداول‌ترین رده بندی این ساز به صورت زیر است:

 راهنمای خرید ویولن برای مبتدی

اگر در آغاز کار هستید و قصد یادگیری این ساز را دارید، بهترین ویولن برای مبتدی ها معمولاً از چوب با کیفیت متوسط ساخته شده‌اند و بر خلاف سازهای حرفه‌ای که عموما دستساز هستند، بیشتر به صورت ماشینی طراحی می‌شوند. به همین دلیل قیمت این نوع سازها بسیار مناسب‌تر است و شما ناچار نیستید برای شروع یادگیری، هزینه زیادی را متحمل شوید. همچنین سازهای مبتدی برای آن دسته از افرادی مناسب است که قصد یادگیری دارند ولی هنوز مطمئن نیستند که آیا قرار است برای مدت طولانی به نوازندگی ادامه دهند یا خیر.

اگر می خواهید ویولن بخرید و با آن آشنایی ندارید، قبل از آن مقاله بهترین مدل ویولن را مطالعه کنید.

در ادامه برخی از بهترین نمونه‌های این ساز را به شما معرفی خواهیم کرد تا بتوانید با مقایسه قیمت و ویژگی‌های ویولون مبتدی با یکدیگر، مناسب‌ترین گزینه را انتخاب کنید:

۱) ویولن آکوستیک تی اف مدل ۱۴۲

ویولن مدل ۱۴۲ از برند محبوب TF به گونه‌ای طراحی شده است که بتواند پاسخگوی نیاز هنرجویان سطح مبتدی تا متوسط باشد. جنس صفحه رویی ساز از صنوبر بوده و به همین دلیل به شما این اطمینان را می‌هد تا هنگام نواختن، صدایی بسیار شفاف را تجربه کنید. همچنین جنس چوب پشت و دسته ساز از افرا می‌باشد. قیمت ویولن مبتدی تی اف ۱۴۲ (در آذر ماه ۱۴۰۲) در حدود ۹ میلیون تومان است.

۲) ویولن آکوستیک کارل هافنر مدل AS-045-V

هافنر یکی از محبوب‌ترین برندهای تولید کننده ساز در اروپای غربی است که در ساخت سازهای آموزشی با کیفیت شهرت فراوانی دارد. جنس صفحه رویی این ساز از صنوبر بوده و دسته، پشت و کناره‌های آن از چوب افرا ساخته شده است که از جمله مرغوب‌ترین چوب‌ها در ساخت ویولن به شمار می‌آیند. گوشی‌ها، چانه‌گاه، گریف و سیم گیر از جنس چوب آبنوس می‌باشد و به همین دلیل می‌تواند کوک را به خوبی نگه دارد. به طور کلی این ساز به دلیل کیفیت خوب قطعات سازنده، می‌تواند در صورت نگهداری صحیح از طول عمر بالایی برخوردار باشد.

قیمت ویولن هافنر as 045 (در آذر ماه ۱۴۰۲) در حدود ۱۰ میلیون و پانصد هزار تومان است.

۳) ویولن آماتی ۱۰۰

ویولن‌های آماتی ساخت کشور چین بوده و در تولید آن از متریال با کیفیت استفاده شده است و خرید آن را برای هنرجویان سطح مبتدی تا متوسط مناسب است. جنس صفحه رویی ساز از چوب کاج، صفحه پشتی و دسته آن نیز از چوب افرا می‌باشد. قیمت این ساز (در آذر ماه ۱۴۰۲) در حدود ۶ میلیون و هشتصد هزار تومان است.

۴) ویولن آکوستیک استگ مدل VN-1/2 L

این ویولن یکی از بهترین و مقرون به صرفه‌ترین ویولن‌های مناسب برای شروع یادگیری کودکان است. قیمت ویولن استگ در مقایسه با سایر برندهای موجود در بازار مناسب‎تر است اما با این حال در ساخت آن از چوب‌های مرغوب و با کیفیتی ساخته می‌شود. صفحه رویی این ساز از جنس چوب صنوبر، صفحه پشتی، دسته و کناره‌ها از جنس چوب افرا می‌باشد. گریف، سیم‌گیر، چانه‌گاه و گوشی‌ها از نوعی چوب چند لایه سخت و مستحکم ساخته شده‌اند.

با وجودی که این بخش‌های ساز از جنس آبنوس نیستند، اما با توجه به قیمت مناسب این ساز، از کیفیت قابل قبولی برخوردار هستند که می‌تواند پاسخگوی نیاز هنرجویان باشد.

 ساز ویولن سطح متوسط

ویولن متوسط می‌تواند کیفیت متوسطی را نیز به شما ارائه دهد. اگر مدتی است که ویولن می‌نوازید و می‌خواهید به کیفیت و صدای بهتری دست پیدا کنید، می‌توانید ساز خود را به ویولن سطح متوسط (نیمه‌ حرفه‌ای) ارتقا دهید. ویولن‌های متوسط، رده‌ای بین سازهای حرفه‌ای و مبتدی هستند. برخی از برندها این رده از ساز را تولید نمی‌کنند. سازهای متوسط ممکن است برای موزیسین‌هایی که نیاز به سازی بهتر از سازهای مبتدی دارند و از طرفی سرمایه لازم برای خرید ویولن حرفه‌ای را ندارند، گزینه مناسبی باشد.

یکی دیگر از سازهای خانواده ویولن ویولا است. اگر با آن آشنایی ندارید، حتما مقاله  فرق ویولن و ویولا  را بخوانید.

عمده خریداران ویولن‌های متوسط را هنرجویانی تشکیل می‌دهند که در مهارت‌های خود در حال پیشرفت هستند. البته در نظر داشته باشید که برخی برندها، ویولن متوسط تولید نمی‌کنند.

 راهنمای خرید ویولن حرفه ای

اگر نوازنده سطح پیشرفته هستید بهترین گزینه برای شما یک ساز حرفه‌ای خواهد بود. ویولن‌های حرفه‌ای با استفاده از چوب‌های درجه یک و به صورت دستساز به وسیله سازندگان بسیار ماهر ساخته می‌شوند. جالب است بدانید که هرچه چوب به کار رفته در ساخت ویولن، قدمت بیشتری داشته باشد، باعث می‌شود تا ویولن صدایی بسیار گرم‌تر و دلنشین‌تر داشته باشد. مشخص است که این سازها به دلیل کیفیت بسیار بالایی که دارند، قیمت بالایی نیز داشته و بهترین گزینه برای نوازندگان حرفه‌ای و کلکسیونرهای هنری هستند.

البته به این نکته هم توجه کنید که همیشه ویولنی را بخرید که از ظاهر و صدایش خوشتان می آید نه اینکه دوست یا همراهتان میگوید. زیرا که سازی که شما در نهایت می خرید راه ارتباطی شما با دنیای زیبای موسیقی است. پس در زمینه خرید ساز علاوه بر اینکه به نظرات توجه می کنید به احساس خود در مورد ساز هم توجه کنید.

ویولن های برند معمولا هم از کیفیت بالاتری برخوردارند و هم قیمت آنها گران تر است. ولی شما برای خرید یک ویولن حرفه ای نیازی نیست که حتما برند بخرید زیرا که این نوع ویولن ها معمولا به دلیل برند بودن گران هستند و شما ممکن است بتوانید یک ساز با صدای بهتر و حرفه ای تر و البته با قیمت مناسب تر که برند هم نباشد پیدا کنید.

آیا اجاره کردن ویولن، به صرفه است؟

بسیاری از افرادی که به تازگی قصد آموختن ویولن را دارند، ترجیح می‌دهند ویولن خود را کرایه کرده و پس از گذشت مدتی، ساز مناسب خود را خریداری کنند. نرخ اجاره ساز به قیمت اصلی و فروش آن بستگی دارد. مسلماً سازهایی که قیمت بالایی برای فروش دارند، اجاره بهای بیشتری نیز نسبت به سازهای ارزان قیمت‌تر دارند.اگر فرزند در حال رشد دارید، اجاره کردن ویولن برای شروع می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

از آنجایی که کودکان به‌سرعت در حال رشد هستند، با این کار در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کرده‌اید؛ زیرا نیاز به تعویض ویولن، خرید ساز جدید و بلااستفاده ماندن ساز قبلی نیست و در نهایت می‌توانید ویولن فول سایز را خریداری کنید.

اما در صورتی که بزرگسال هستید، پیشنهاد می‌کنیم به فکر اجاره ساز نباشید. هزینه یک سال اجاره می‌تواند به اندازه قیمت خرید آن تمام شود و منطقاً مقرون به صرفه نیست. همچنین قیمت ویولن‌های با کیفیت، با گذشت زمان بالاتر می‌رود و در آینده ناچار به پرداخت هزینه بسیار بیشتری برای خرید آن خواهید شد. همچنین سازهای اجاره‌ای ممکن است به دلیل استفاده‌های مکرر، دچار آسیب‌های زیادی شده باشد. این موضوع از کیفیت صدای ساز می‌کاهد و روی انگیزه شما برای یادگیری اثر زیادی می‌‌گذارد.

نکات مهم در نگهداری از ساز ویولن

  • توصیه می‌کنیم با توجه به میزان نواختن ویولن، سیم‌های ساز خود را هر ۶ الی ۱۲ ماه تعویض کنید.
  • ویولن در مناطق خیلی خشک ممکن است آسیب ببیند. در صورتی که در مناطق با آب و هوای خشک زندگی می‌کنید، بهتر است از ابزار مرطوب کننده استفاده کنید. همچنین در فصل تابستان، ویولن خود را در مسیر باد کولر قرار ندهید.
  • از قرار دادن ویولن در محیط‌های مرطوب خودداری کنید؛ زیرا رطوبت می‌تواند به بدنه چوبی ساز آسیب وارد کند.
  • ساز خود را پس از هر بار نواختن، در کاور مخصوص به خود نگهداری کنید. کاورهای محکم و مقاوم در برابر رطوبت، مناسب‌ترین نوع کاور برای محافظت از ساز هستند.
  • اگر برای مدتی قصد نواختن ساز خود را ندارید، پیشنهاد می‌کنیم آرشه آن را از محل پیچ‌های تعبیه شده در قسمت انتهایی شل نمائید. این کار باعث می‌شود تا پس از گذشت مدتی، آرشه تاب برنداشته و ظاهری صاف داشته باشد.

سخن پایانی

ویولن یکی از سازهای پرطرفدار میان علاقمندان به موسیقی است. در راهنمای خرید ساز ویولن، تلاش کردیم تا شما را با انواع گوناگون این ساز و اجزای تشکیل دهنده آن بیشتر آشنا کنیم. همچنین به یکی از سوالات متداول هنرجوبان (چه ویولونی بخریم) پاسخ دادیم و برخی نکاتی را مطرح کردیم که می‌توانند به شما در انتخاب مناسب‎‌ترین نوع ویولن کمک شایانی کنند؛ از قبیل روش صحیح انتخاب اندازه ویولن، ساز مناسب با توجه به سطح مهارت هنرجو و… تا بتوانید تجربه‌ای بی نظیر از نواختن این ساز را داشته باشید.

برخی سوالات متداول:

مدت زمان یادگیری ویولن چقدر است؟

ویولن یکی از سخت‌ترین سازهای جهان است و به همین دلیل زمان بیشتری نیاز است تا در نواختن آن، به مهارت کافی دست یابید. اگر به صورت منظم به تمرین بپردازید و سعی کنید مهارت‌های خود را تقویت کرده و اصول صحیح نوازندگی را بیاموزید، پس از گذشت ۱ تا ۲ سال، آرشه کشی صحیح را آموخته‌اید و می‌توانید چندین قطعه را نیز بنوازید. اما برای یادگیری تکنیک‌های مختلف و گروه نوازی، در حدود ۴ تا ۵ سال زمان نیاز است.

شروع یادگیری ویولن از چه سنی مناسب است؟

به طور کلی، کودکان از ۳ سالگی می‌توانند شروع به یادگیری ویولن کنند. هنگام تصمیم‌گیری در این باره، پیشنهاد می‌کنیم به علاقه فرزند خود توجه کنید. همچنین سایز ویولن برای کودکان را باید با توجه به سن آن‌ها انتخاب کنید که در بخش‌های پیشین درباره آن صحبت کردیم.

نوشته های اخیر

بهترین تشک طبی + 11 مدل پرطرفدار ایرانی و خارجی

هر انسان به طور معمول نزدیک به یک سوم عمر خود را در خواب سپری…

2 ماه پیش

تلویزیون هوشمند چیست + تفاوت تلویزیون اسمارت با معمولی

یکی از متداول ترین کالاهای دیجیتال تلویزیون می باشد. این صفحه جادویی از همان ابتدای…

2 ماه پیش

بهترین مارک کولر آبی چیست + 6 مدل مارک کولر آبی 1403

هر چقدر که به فصل تابستان و گرما نزدیک‌ تر می‌شوید، دغدغه داشتن یک سیستم…

2 ماه پیش

معرفی برند ال جی – LG Brand

آن هایی که اهل دنیای دیجیتال و تازه های این جهان جذاب الکترونیکی هستند خوب…

2 ماه پیش

ظروفی که هرگز نباید در ماشین ظرفشویی قرار دهید + 18 ظروف ممنوعه در ماشین ظرفشویی

ماشین ظرفشویی های اتوماتیک دستگاههای کاربردی در آشپزخانه هستند، اما آیا همه ظروف را میتوان…

2 ماه پیش

راهنمای خرید قهوه ساز + بهترین قهوه ساز در بازار 2024

در مقاله راهنمای خرید قهوه ساز و معرفی بهترین قهوه ساز سعی داریم که شما…

2 ماه پیش