معرفی و راهنمای خرید

راهنمای خرید گیتار الکتریک + نکات خرید بهترین گیتار الکتریک برای شروع

در راهنمای خرید گیتار الکتریک باید به ابعاد مختلفی توجه کرد. مخصوصا اگر شما تازه کار باشید و یک گیتار الکتریک برای شروع میخواهید. از جمله نکات بهترین گیتار الکتریک برای شروع که باید به آنها توجه کنید صدا، کیفیت، قیمت و شکل ظاهری سازاست؛ به همین دلیل بهتر است مجموعه‌ای از ویژگی‌ها را مد نظر قرار دهید، سپس تصمیم به خرید این وسیله بگیرید. در این مقاله هر آنچه برای خرید گیتار الکتریک حرفه‌ای یا خرید گیتار الکتریک مبتدی نیاز دارید را به شما عرضه می‌کنیم.

گیتار الکتریک چیست؟

ساز انواع مختلفی دارد و هر فردی بنا بر سلیقه و استعدادش سازی را انتخاب کرده و به فراگیری آن می‌پردازد. ساز گیتار نیز یکی از نام آشناترین سازهایی است که در دنیا وجود دارد و تقریباً می‌توان گفت در هر فرهنگ و ملتی دارای جایگاه ویژه‌ای است. گیتار، ساز زهی است که هنوز به طور کامل مشخص نشده به کجا تعلق دارد. برخی خاستگاه و محل تولد آن را ایران، برخی یونان و برخی دیگر اسپانیا می‌دانند. به هر حال متعلق به هر منطقه‌ای که باشد فرقی ندارد و افراد مختلفی دست به این ساز داشته و هنرنمایی می‌کنند.

با ساز هنگ درام آشنایی دارید؟ تفاوت آن با تانگ درام را می‌دانید؟ مقاله فرق هنگ درام و تانگ درام به شما اطلاعات خوبی راجع به این ساز می‌دهد.

بیشتر ما با شکل و صدای گیتار کلاسیک آشنایی داریم و شاید در زمینه موسیقیایی با سلیقه ما بیشتر جور دربیاید. اما گیتار الکتریک نیز نسلی دیگر از این ساز است که در سبک‌های مختلف موسیقی مورد استفاده قرار گرفته و طرفداران بی‌شماری به ویژه از قشر جوان دارد. البته باید بگوییم که گیتار الکتریک ساز چندان تازه و جدیدی نیست و بی‌شک چندین گروه موسیقی غربی را می‌شناسید که متعلق به چندین دهه پیش هستند و گیتار الکتریک از جمله سازهایی است که در دستانشان می‌درخشد.

سابقه گیتار الکتریک به اوایل دهه ۳۰ میلادی برمی‌گردد که اولین سازهای این سبکی برای گروه‌های جز jazz ساخته شد و به مرور زمان و با توجه به باگ‌هایی که در ساخت اولیه وجود داشت، به سازی کامل بدل شد که امروزه می‌بینیم و البته همچنان روند تکاملی آن ادامه دارد.

ممکن است بپرسید یادگیری این ساز چقدر طول می‌کشد؟ یادگیری گیتار برقی نیز همانند هر ساز دیگری نیازمند تمرین منظم است. به طور کلی اگر هنرجو به طور منظم به تمرین و تکرار بپردازد، پس از گذشت حدودا ۲ ماه قادر به نواختن آهنگ‌های ساده‌ای است که نیاز به تغییر سیم چندانی ندارند. پس از گذشت ۶ ماه هنرجو با تکنیک‌های نوازندگی همانند Hammer on و Pull off آشنا شده است. پس از یک سال از آغاز یادگیری، شما در اجرای آکوردهای باره دار مهارت کسب کرده‌اید و قادر هستید تا برخی از آهنگ‌های محبوب را بنوازید. و در نهایت با گذشت ۲ تا ۳ سال شما تئوری موسیقی را به طور کامل فرا گرفته‌اید و قادر به بداهه نوازی هستید.

در مقاله بهترین برند سه تار با این ساز بیشتر آشنا شوید.

انواع گیتار الکتریک

یکی از سوالات رایج هنرجویان این است که گیتار الکتریک چگونه کار میکند؟ گیتار الکتریک یا گیتار برقی، به این دلیل به این نام شهرت دارد زیرا سازی است که برای تولید صدا به آمپلی فایر نیاز دارد و با استفاده از انرژی الکتریکی، صدایی که از طریق سیم‌ها تولید می‌شود به گوش شنونده می‌رسد. گیتار الکتریک با توجه به جنس بدنه به دو دسته تقسیم می‌شود:

  1. گیتار الکتریک تو پر (Solid Body) 
  2. گیتار الکتریک توخالی (Hollow body)

برخی گیتارها نیز ترکیبی از این دو مدل هستند به نام Semi Hollow. کیفیت صدا در هر یک از این گیتارها متفاوت است و بستگی به این دارد که شما چه سبک صدایی را بیشتر می‌پسندید و چه نوع صدایی با سبک نوازندگی شما سازگارتر است. گیتارهای تو پر برای تقویت صدای بلند و پر قدرت، گیتارهای توخالی مناسب تولید صدای آکوستیک و گیتارهایی با بدنه نیمه‌پر نیز برای سبک صدای آکوستیک بیشتر کاربردی هستند.

اگر به دنبال آموزشگاه موسیقی می‌گردید مقاله بهترین آموزشگاه موسیقی کودکان در تهران به شما کمک می‌کند.

(چنانچه قصد نواختن پیانو را دارید، مطالعه مقاله راهنمای خرید پیانو مبتدی را از دست ندهید!)

انواع استایل گیتار الکتریک

در ادامه راهنمای خرید گیتار الکتریک، خوب است بدانید که این ساز دارای انواع استایل زیر است:

  1. استایل Stratocaster: مناسب برای سبک‌های راک و بلوز. معروف‌ترین گیتار الکتریکی که در جهان وجود دارد و به دلیل دارا بودن ۳ پیکاپ سینگل کویل برای نوازندگان مبتدی نیز انتخاب خوبی به حساب می‌آید.
  2. استایل جز: علاوه بر سبک جز برای انواع سبک‌های ایندی و بلوز هم مناسب هستند. گیتاری با بدنه توخالی و سایزی تقریباً بزرگ که صدای نیمه آکوستیک دارد.
  3. استایل SG: این گیتار هم برای افراد مبتدی و هم حرفه‌ای انتخاب مناسبی است و در سبک‌های راک و بلوز مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  4. استایل Les Paul: این گیتار دارای صدای گرم‌تر با حجم بیشتر است و برای نوازندگانی که به سبک‌های قوی‌تر علاقه دارند پیشنهاد می‌شود. راک، بلوز و متال از سبک‌هایی است که برای این استایل در نظر گرفته شده است.
  5. استایل Telecaster: این گیتار صدایی شفاف دارد و برای سبک‌های کانتری و ایندی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  6. استایل Metal: این استایل بسیار مناسب سبک‌های سنگین‌تری همچون متال و پانک است و سرعت نواختن و حجم صدای بالایی را در اختیار نوازنده قرار می‌دهد.

(چنانچه قصد یادگیری و آموزش آنلاین سه تار را دارید، مشاهده این مجموعه ویدئوی آموزشی را از دست ندهید!)

نکات مهم در راهنمای خرید گیتار الکتریک

در راهنمای خرید گیتار الکتریک مناسب برای شروع، دانستن نکات زیر لازم و ضروری خواهد بود:

  • همانطور که می‌دانید، اگر قرار است قدم در راه موسیقی بگذارید باید پیش از هر اقدامی سبک خود را مشخص کنید. اینکه از همان اول راه، مسیرتان روشن باشد به نفع خودتان است به خصوص اگر قرار باشد گیتار الکتریک بخرید؛ زیرا این ساز برای هر سبکی مناسب نیست.
  • پیش از پا گذاشتن به فروشگاه نگاهی به جیبتان بیندازید. خیلی مهم است بودجه مناسبی برای خرید گیتار در نظر بگیرید. پیشنهاد می‌کنیم نسبت به بودجه‌ای که دارید بهترین ساز را انتخاب کنید.

اگر به دنبال خرید یک گیتار خوب هستید، مقاله راهنمای خرید گیتار و چه نوع گیتاری بخریم را از دست ندهید.

 

  • سطحی که کار می‌کنید اهمیت دارد. یک مبتدی تازه‌کار هستید که تازه برای اولین بار دستتان به ساز می‌خورد یا اینکه در سطح متوسط و حرفه‌ای ساز می‌زنید؟ معمولاً کمپانی‌های سازنده ساز برای سطوح مختلف سازهای متناسب همان سطح را تولید می‌کنند. اگر مبتدی هستید خرید یک گیتار الکتریک حرفه‌ای فقط صرف بودجه اضافی است و امکاناتی که در آن قرار داده شده خیلی به کارتان نمی‌آید. خرید یک گیتار الکتریک گران قیمت را بگذارید برای زمانی که مهارت نواختن را به صورت حرفه‌ای فرا گرفتید.
  • اگر مبتدی هستید و از دنیای گیتارها بی‌اطلاعید، از یک راهنمای خرید گیتار الکتریک برای شروع کمک بگیرید. این راهنما با مطالعه و بررسی دقیق انواع گیتارها است یا اینکه از یک استاد و نوازنده حرفه‌ای مشورت گرفته و حتی می‌توانید برای خرید به آن مراجعه کنید. به هرحال در بازار اجناسی پیدا می‌شوند که به اسم برند خوب فروخته شده اما کیفیت پایینی دارند. در چنین شرایطی خرید یک جنس نامرغوب موجب کاهش انگیزه‌هایتان در همان ابتدا می‌شود.
  • در راهنمای خرید گیتار الکتریک این نکته مهم است که از چه برندی قصد تهیه سازتان را دارید. قطعاً برندهای شناخته شده‌ای وجود دارد که کارشان ساخت و تولید گیتار برقی است و به همین خاطر خرید از این کمپانی‌ها مطمئن‌تر است و خیالتان را راحت خواهد کرد. البته پولی هم که بابت آن می‌پردازید قابل توجه بوده و اگر قرار است نوازندگی حرفه‌تان باشد نه یک سرگرمی زودگذر، هزینه کردن در این زمینه به ضررتان تمام نخواهد شد.
  • اجزای سازنده گیتار الکتریک از جنس چوب بدنه گرفته تا شکل و اندازه دسته‌های گیتار، جنس سیم و… همگی در کیفیت صدای ایجاد شده تأثیرگذار هستند. همه این موارد را هنگام خرید مد نظر قرار دهید.
  • گیتار برقی مارک خوب که متعلق به برندهای نام آشنا باشد در بازار کم نیست و با کمی مطالعه و مشورت می‌توانید بهترین گیتار الکتریک را انتخاب کرده و خریداری کنید.

(چنانچه قصد آشنایی با بهترین برند گیتار کلاسیک را دارید، این مقاله می‌تواند شما را راهنمایی کند!)

معرفی بهترین برند گیتار الکتریک

در ادامه شما را با برخی از نمونه‌های بهترین مارک گیتار الکتریک برای شروع آشنا می‌کنیم تا بتوانید هنگام خرید آن‌‌ها را در نظر داشته باشید:

  • گیتار الکتریک یاماها مدل Pacifica 012 سایز ۴/۴: از جنس چوب صنوبر و ماهون. دارای ۲۲ فرت.

اگر نمی‌دانید کدام مارک ویولن را انتخاب کنید، مقاله بهترین مارک ویولن برای شما نوشته شده است.

 

 

  • گیتار الکتریک شکتر مدل Jerry Horton Tempest – ۲۵۶: از جنس چوب ماهون دارای ۲۴ فرت از جنس فلز.

  • گیتار الکتریک آیبانز مدل EGE N8-PLB: 24 فرت

 

سازهای کوبه ای انواع مختلفی دارند. برای آشنایی با آنها مقاله انواع ساز کوبه ای را مطالعه کنید.

  • گیتار الکتریک کورت مدل Aero Custom: از جنس چوب افرا و ماهون. دارای ۲۲ فرت فلزی.

 

  • گیتار الکتریک آیبانز مدل PM2AA: دارای روکش طلای لوکس. جنس سدل از استخوان.

 

اگر قصد خرید پیانو را دارید بهتر است قبل از این کار مقاله بهترین پیانو آکوستیک را بخوانید.

  • گیتار الکتریک یاماها کد ۱: از جنس چوب افرا و ماهون. دارای ۲۴ فرت.

 

  • گیتار الکتریک فندر مدل Squier Bullet Strat with Tremolo Brown Sunburst: جنس صنوبر و ماهون با ۲۱ فرت.

 

 

  • گیتار الکتریک کورت x100 opbk: از چوب مرانتی با ۲۴ فرت.

 

 

 

سنتور خوب چه مشخصاتی دارد؟ مقاله ویژگی های سنتور خوب ، پاسخ شما را می‌دهد.

  • پکیج گیتار الکتریک یاماها مدل ERG121GP: چوب افرا و صنوبر دارای ۲۲ فرت.

 

  • گیتار الکتریک PRS SE Mark Tremonti Custom Gray Black: از جنس چوب ماهون دارای ۲۲ فرت.

 

 

سخن پایانی

 در این مقاله از راهنمای خرید گیتار الکتریک برای شما سخن گفتیم و روش انتخاب گیتار الکتریک برای شروع را برای شما توضیح دادیم و از نکاتی که خرید گیتار الکتریک لازم دارد برای شما صحبت کردیم. گیتار برقی یکی از سازهای نسبتا جدید و پرطرفدار است که توانسته با صدای دلنشین خود، افراد زیادی را به نواختن خود جذب کند. در این مقاله سعی کردیم تا شما را با این ساز بیشتر آشنا کنیم تا بتوانید گیتار الکتریک خوب برای شروع را با سهولت بیشتری انتخاب نمائید. امیدواریم بتوانید با در نظر گرفتن نکات اشاره شده در این مطلب،‌ انتخاب مناسب‌تری برای خرید بهترین گیتار الکتریک برای شروع داشته باشید.

برخی سوالات متداول:

در راهنمای خرید گیتار الکتریک، چند نوع گیتار الکتریک داریم؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که گیتار برقی دارای ۳ نوع محبوب است؛ گیتار توپر، توخالی و گیتار الکتریک ترکیبی (semi hollow) که هر کدام از آن‌ها بیشتر برای سبک خاصی از موسیقی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

آیا سطح نوازندگی به عنوان یک نکته در راهنمای خرید گیتار الکتریک اهمیت دارد؟

بله سطحی که کار می‌کنید اهمیت دارد. معمولاً کمپانی‌های سازنده ساز برای سطوح مختلف سازهای متناسب همان سطح را تولید می‌کنند. اگر مبتدی هستید خرید یک گیتار الکتریک حرفه‌ای فقط صرف بودجه اضافی است و امکاناتی که در آن قرار داده شده خیلی به کارتان نمی‌آید. خرید یک گیتار الکتریک گران قیمت را بگذارید برای زمانی که مهارت نواختن را به صورت حرفه‌ای فرا گرفتید.

 

نوشته های اخیر

بهترین تشک طبی + 11 مدل پرطرفدار ایرانی و خارجی

هر انسان به طور معمول نزدیک به یک سوم عمر خود را در خواب سپری…

2 ماه پیش

تلویزیون هوشمند چیست + تفاوت تلویزیون اسمارت با معمولی

یکی از متداول ترین کالاهای دیجیتال تلویزیون می باشد. این صفحه جادویی از همان ابتدای…

2 ماه پیش

بهترین مارک کولر آبی چیست + 6 مدل مارک کولر آبی 1403

هر چقدر که به فصل تابستان و گرما نزدیک‌ تر می‌شوید، دغدغه داشتن یک سیستم…

2 ماه پیش

معرفی برند ال جی – LG Brand

آن هایی که اهل دنیای دیجیتال و تازه های این جهان جذاب الکترونیکی هستند خوب…

2 ماه پیش

ظروفی که هرگز نباید در ماشین ظرفشویی قرار دهید + 18 ظروف ممنوعه در ماشین ظرفشویی

ماشین ظرفشویی های اتوماتیک دستگاههای کاربردی در آشپزخانه هستند، اما آیا همه ظروف را میتوان…

2 ماه پیش

راهنمای خرید قهوه ساز + بهترین قهوه ساز در بازار 2024

در مقاله راهنمای خرید قهوه ساز و معرفی بهترین قهوه ساز سعی داریم که شما…

3 ماه پیش