دسته بندی ها معرفی و راهنمای خرید

فلوت چیست + آشنایی با انواع فلوت

فلوت یکی از محبوب‌ترین و در عین حال قدیمی‌ترین سازهای جهان است که افراد زیادی به نواختن آن علاقمند هستند. این ساز قابلیت نواخته شدن به صورت سولو (تکنوازی) و همچنین به همراه سایر سازها (گروه‌نوازی) را دارد و می‌توان از آن در سبک‌های موسیقی راک، جاز، پاپ و… استفاده کرد. در صورتی که برای اولین بار پا به دنیای موسیقی، آن هم از نوع فلوت می‌گذارید، احتمالا از خود می‌پرسید فلوت چیست، فلوت جز کدام سازهاست و انتخاب نوع مناسب آن، یکی از دلهره آورترین مراحلی است که پیش روی خود خواهید داشت.

ساز فلوت مدل‌های متنوعی دارد که هر کدام از آن‌ها نیز ویژگی‌های خاص خودشان را دارند. به همین دلیل انتخاب مناسب‌ترین گزینه برای شروع می‌تواند کمی چالش برانگیز باشد. اما این کار غیر ممکن نیست و ما اینجاییم تا با مقاله معرفی انواع فلوت شما را برای یک انتخاب آگاهانه و منحصر به فرد یاری کنیم. پیش از هر چیز تکلیفتان را با میزان بودجه، نوع نیاز و خواسته‌هایی که از یک ساز فلوت (ساز فولوت) دارید، مشخص کنید. سپس با بررسی انواع مدل‌ها و ویژگی‌های آن‌ها، آنچه را که برای شما بهترین فلوت است، انتخاب کنید.

فلوت چیست؟

فلوت از انواع سازهای بادی است که نوازنده با دمیدن در سوراخی که در سر آن تعبیه شده و همزمان به کمک باز و بسته کردن حفره‌هایی که روی بدنه آن قرار دارد (با استفاده از سر انگشتان)، آن را می‌نوازد اما امروزه با تغییر شکل و جنس فلوت، این حفره‌ها با استفاده از کلیدهایی روی بدنه کنترل می‌شوند. این ساز بادی از پهلو نواخته شده و نوازنده باید آن را در کنار صورت و در راستای شانه خود قرار دهد.

چنانچه قصد خرید ارگ را دارید، مطالعه مقاله راهنمای خرید ارگ خوب را به شما پیشنهاد می‌دهیم.

می‌توان گفت خاستگاه اصلی ساز فلوت، کشور چین بوده و عمر آن در حدود چند هزار سال تخمین زده شده است. در این کشور انواع مختلفی از فلوت وجود دارد که همه آن‌ها به عنوان فلوت چینی شناخته می‌شوند. در قدیم فلوت همچون نی از چوب ساخته می‌شد ولی با گذشت زمان، جنس آن به آلیاژ و فلز تغییر پیدا کرد. امروزه شکل جدیدی از فلوت در ارکستر سمفونیک‌ها نواخته می‌شود که در واقع از اوایل قرن هجدهم در آلمان، توسط شخصی به نام بوهم پدید آمد.

تا پیش از نوآوری بوهم، نواختن فلوت اندکی دشوار بود؛ زیرا باز و بسته کردن حفره‌های روی ساز، تماما به کمک حرکت انگشتان دست انجام می‌شد که این خود نواختن ساز را بسیار دشوار می‌کرد. اما بوهم توانست تغییراتی را در نوع طراحی فلوت ایجاد کند. او با استفاده از میله‌ها، فنرها و پدهایی که در ساختار این ساز تعبیه کرد، و همچنین به کمک ایجاد برخی برش‌های جدید توانست امکان بسته شدن همزمان چند کلید متعدد را فراهم کند. بدین ترتیب نواختن فلوت برای نوازندگان بسیار آسان‌تر شد و افراد بیشتری به نواختن آن تمایل نشان دادند.

انتخاب سازی که مناسب شما باشد ممکن است سخت به نظر برسد. ما در مقاله انتخاب ساز بر اساس شخصیت به شما برای انتخاب بهتر کمک می‌کنیم.

 

ابتدایی‌ترین مدل های ساز فلوت، چوبی یا سفالی بوده است. فلوت چوبی در سرتاسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد ولی قطر آن، تعداد سوراخ‌ها، چگونگی نواختن و… در کشورهای مختلف، متفاوت است.

آشنایی با تفاوت نی و فلوت

نی بهتر است یا فلوت؟ نی یکی از قدیمی‌ترین انواع فلوت ایرانی است که از نظر شکل ظاهری و ساختار، تفاوت‌هایی با فلوت دارد. از جمله فرق نی و فلوت (تفاوت فلوت و نی) آن است که نی در موسیقی سنتی ایرانی استفاده می‌شود و قادر به نواختن ربع پرده دستگاه‌های آواز ایرانی است ولی فلوت در موسیقی کلاسیک کاربرد دارد. اما از سوی دیگر، هر دوی انواع نی و فلوت متعلق به خانواده سازهای بادی هستند و جنس صدای آن‌ها نیز شبیه یکدیگر می‌باشد.

چنانچه قصد آشنایی با ساز هنگ را دارید، مطالعه مقاله ساز هنگ درام چیست را از دست ندهید.

معرفی انواع فلوت

یکی از سوالات متداول هنرجویان این است که “چند نوع فلوت وجود دارد؟“. فلوت از جمله سازهایی است که مدل‌های متنوعی دارد و همه آن‌ها قادر به اجرای نت‌های مشترکی هستند. تفاوت فلوت‌های مختلف با یکدیگر، در نوع طراحی سر فلوت (بخش دهانی) و میزان نفس لازم برای نواختن آن‌هاست. در ادامه شما را با هر یک از انواع ساز فلوت و صدای انواع فلوت بیشتر آشنا می‌کنیم:

  • فلوت ریکوردر

 باید بدانید که این فلوت (که به آن فلوت انگلیسی نیز گفته می‌شود)، یکی از ابتدایی‌ترین مدل‌های انواع فلوت ها، این ساز است که می‌تواند برای هنرجویان مبتدی و همچنین کودکان گزینه بسیار مناسبی برای شروع یادگیری باشد. فلوت رکوردر بر خلاف سایر انواع ساز فلوت که از پهلو نواخته می‌شوند، به صورت مستقیم نواخته می‌شود و همین امر نواختن آن را آسان‌تر می‌کند. جنس بدنه این ساز عموما از فلز (استیل) است. قیمت فلوت فلزی با توجه به نوع طراحی آن کمی متفاوت است.

برای آشنایی با گیتار برقی، مطالعه راهنمای خرید گیتار الکتریک را از دست ندهید.

انواع فلوت ریکوردر عبارتند از:

  • سوپرانو: صدای بسیار زیری دارد و برای نواختن آهنگ‌های شاد مناسب است.
  • آلتو: پس از مدل سوپرانو، متداول‌ترین نوع فلوت می‌باشد. تفاوت فلوت ریکوردر آلتو و سوپرانو در این است که صدای آن در مقایسه با نوع سوپرانو اندکی بم‌تر است.
  • تنور (Tenor): از ویژگی‌های این مدل می‌توان به صدای بم و قیمت بسیار زیاد آن اشاره کرد.
  • مدل بیس: فلوت باس صدای بمی دارد و برای ملودی‌های غمگین مناسب است.

نمی‌دانید چه گیتاری را انتخاب کنید؟ مقاله راهنمای خرید گیتار را از دست ندهید.

  • فلوت کلید دار (بوهم)

انواع فلوت کلید دار که با نام‌های فلوت بوهم، کنسرتی و یا فلوت مدرن نیز شناخته می‌شوند، نسخه حرفه‌ای‌تری از فلوت رکوردر هستند و عموما برای نوازندگانی مناسب‌اند که با اصول و تکنیک‌های ابتدایی نواختن این ساز آشنا هستند. روی بدنه این فلوت کلیدهای متعددی قرار گرفته است که برای دست راست و چپ طراحی شده و با استفاده از آن می‌توان هوای دمیده شده در فلوت را به صورت نت‌های متفاوتی تولید کرد.

مدل‌هایی از این فلوت که برای افراد مبتدی طراحی شده‌اند، از جنس روی و مس با روکش نقره است و به همین دلیل وزن بسیار کمی دارد. اما مدل‌های حرفه‌ای این ساز عموما از جنس نقره طراحی می‌شوند. طول فلوت کلیدی حدود ۷۰ سانتی متر و وزن آن نیز حدود ۶۰۰ گرم است.

برای یافتن پاسخ سوال سنتور خوب چی بخرم ، مطالعه مقاله راهنمای خرید سنتور را به شما پیشنهاد می‌دهیم.

  • فلوت چوبی

فلوت چوبی ایرانی، فلوتی است که به نام فلوت عربی نیز شهرت دارد. نواختن انواع فلوت چوبی کمی دشوارتر از انواع فلوت کلید دار است و به همین دلیل برای نوازندگان حرفه‌ای‌تر مناسب می‌باشد. اگر به نواختن موسیقی‌های ایرانی، عربی، هندی و یا ترکی علاقمند هستید، پیشنهاد می‌کنیم به سراغ این نوع فلوت بروید.

 

  • پن فلوت سرخپوستی

انواع فلوت سرخپوستی از ۱۴ تا ۱۸ نی چوبی به هم چسبیده ساخته شده است که سرِ این نی‌ها از یک سو بسته بوده و از سوی دیگر باز است تا نوازنده بتواند با دمیدن هوا در آن، ساز را بنوازد. نی‌های این ساز عموما از جنس چوب و یا بامبو است. پن فلوت از جنس بامبو در مقایسه با نوع چوبی آن ظریف‌تر بوده، صدای آن به هنگام نواختن گرم‌تر است و چون نیاز به حجم هوای کمتری برای اجرای نت‌ها دارد، یادگیری آن برای هنرجویان مبتدی آسان‌تر خواهد بود.

پن فلوت ساخته شده از چوب با کیفیت بامبو ظرافت بیشتری دارد، سبک‌تر بوده و به حجم هوای کمتری برای نواختن نیاز دارد؛ به همین دلیل برای افراد مبتدی گزینه بسیار خوبی است. اما پن فلوت سرخپوستی چوبی وزن بیشتری دارد، به همین دلیل کنترل آن به هنگام نواختن دشوارتر است. همچنین نیاز به حجم هوای بیشتری برای اجرای صحیح نت‌ها دارد. بنابراین برای نوازندگان حرفه ای گزینه مناسب‌تری خواهد بود.

چنانچه قصد یادگیری سه تار را دارید مقاله آموزش سه تار را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

انواع فلوت سرخپوستی

  • پن فلوت دو ردیفه

این نوع پن فلوت عموما در آمریکای جنوبی کاربرد دارد و چیدمان نت‌ها در آن، همانند نت‌های پیانو است. از آنجایی که نواختن این ساز آسان‌تر از سایر مدل‌های آن است، به همین دلیل برای نوازندگان مبتدی گزینه بهتری خواهد بود.

  • پن فلوت تک ردیفه

این نوع فلوت در گام سل ماژور کوک می‌شود و هنگام نواختن برخی از نت نیاز است تا نوازنده شیوه دمیدن هوا در ساز را کمی تغییر دهد.

آیا با ساز ویولا آشنا هستید؟ برای آشنایی بیشتر با این ساز مقاله  ساز ویولا چیست را حتما بخوانید.

  • پن فلوت منحنی

یکی ار محبوب‌ترین انواع پن فلوت، نوع منحنی آن است که دستاورد تغییری است که رومانیایی‌ها در ساختار این ساز ایجاد کرده‌اند. از مزایای فلوت سرخپوستی منحنی می‌توان به حرکت آسان‌تر دست و لب‌ها به هنگام نواختن اشاره کرد.

 

یکی از نکاتی که هنگام خرید این نوع فلوت (به ویژه برای شروع یادگیری) باید به آن توجه کنید، این است که سازی را انتخاب کنید که چیدمان نی‌های به گونه‌ای باشد که بلندترین نی در دست قوی‌تر شما قرار بگیرد. برای مثال اگر چپ دست هستید، بهتر است پن فلوتی را بخرید که نی بلند آن در دست چپ شما قرار بگیرد. البته اگر نوازنده‌ای حرفه‌ای هستید، چیدمان نی‌ها تفاوت چندان زیادی برای شما نخواهد داشت.

پن فلوت در بسیاری از کشورها از جمله رومانی، آمریکای شمالی و جنوبی، یونان، تایلند و آفریقا نواخته می‌شود و به همین دلیل نمی‌توان آن را منحصرا متعلق به کشور و فرهنگ خاصی دانست اما با این وجود بیشتر مردم آن را متعلق به سرخ پوستان آمریکای جنوبی می‌دانند.

برخی از سازها برای شروع کار مناسب تر هستند. اگر می‌خواهید با آنها آشنا شوید مقاله چه سازی برای کودکان مناسب است را مطالعه کنید.

  • فلوت اوکارینا (Ocarina)

این ساز یکی از قدیمی‌ترین انواع فلوت است که معمولاً جنس سفالی دارد اما از شیشه، پلاستیک، فلز و… نیز ساخته می‌شود. صدای این ساز تا حد زیادی شبیه صدای فلوت رکوردر است. این فلوت دارای ۴ الی ۱۳حفره است که روی بدنه آن تعبیه شده‌اند.

برای آشنایی با بهترین کیبورد موسیقی مقاله بهترین کیبورد موسیقی مطالعه نمایید.

 

 برای آشنایی با انواع ساز های کوبه ای، مقاله انواع سازهای کوبه ای با عکس  را مطالعه نمایید.

در ادامه به برخی از سوالات شما در مورد انواع فلوت پاسخ می‌دهیم تا بتوانید در مورد این ساز راحت تر تصمیم بگیرید.

آیا اجاره کردن فلوت به صرفه است؟

به شما پیشنهاد می‌کنیم که اگر پول کافی برای خرید فلوت مناسب را ندارید، گزینه‌های دیگررا امتحان کنید. یکی از آن‌ها اجاره کردن ساز است. بسیاری از فروشگاه‌ها یا حتی مؤسسات آموزش موسیقی می‌توانند به شما انواع فلوت مورد نظرتان را اجاره بدهند. این مورد به شما کمک خواهد کرد که هم از یک ساز خوب استفاده کنید و هم در صورتی که در بین راه دریافتید که علاقه‌ای به نواختن فلوت ندارید، برای خرید ساز هزینه اضافه نکرده باشید.

فلوت دست دوم

یکی دیگر از راه‌های پیش روی شما خرید ساز دست دوم است. افراد بسیاری هستند که به دلیل تعویض زمینه موسیقی یا حتی خرید ساز حرفه‌ای‌تر فلوت قبلی خود را با قیمت مناسبی به فروش می‌رسانند. این موقعیت می‌تواند یک فرصت طلایی باشد. البته هنگام خرید ساز را کاملاً بررسی کنید تا آسیب دیده نباشد.

برای آشنایی با بهترین پیانو ها مقاله بهترین برند پیانو را مطالعه نمایید.

مدت زمان یادگیری پن فلوت چقدر است؟

یکی از سوالات متداول هنرجویان مبتدی این است که یادگیری انواع فلوت چقدر طول میکشد؟ یادگیری هر سازی و از جمله فلوت، نیازمند تمرین و تکرار مداوم و مستمر است. یکی از مهم‌ترین چالش‌های یادگیری این ساز، فرا گرفتن تکنیک نفس گیری است که هنرجو باید با تمرین‌های منظم، مهارت خود را در این زمینه تقویت کند. به طور کلی اگر شما روزانه مدت زمانی را به تمرین اختصاص دهید، پس از گذشت مدت زمان کوتاهی (۱تا ۲ سال) می‌توانید بر نواختن برخی قطعه‌ها تسلط یابید. اما اگر قصد یادگیری حرفه ای این ساز را دارید، به ۳ تا ۴ سال زمان نیاز است.

 آیا یادگیری فلوت سخت است؟

فلوت، یک ساز بادی است که همانند سایر سازهای موجود در جهان، برای یادگیری آن باید تلاش فراوانی کرد. یادگیری این ساز چندان مشکل نیست و تنها چالشی که هنرجویان با آن مواجه می‌شوند، روش صحیح نفس‌گیری است که آن هم با تمرین و تکرار منظم، قابل دستیابی است.

فلوت کلیدی چند نت دارد؟

این فلوت از نت «دو»ی زیر پنج خط حامل تا نت «ر» یعنی ۳ اکتاو و سه نت را شامل می‌دهد.

 

برخی سوالات متداول :

 فلوت مناسب برای شروع یادگیری کدام است؟

به طور کلی، فلوت ریکوردر یکی از ابتدایی‌ترین انواع ساز فلوت است که برای نوازندگان مبتدی و همچنین کودکان گزینه بسیار مناسبی است. این ساز بر خلاف سایر مدل‌های فلوت که از پهلو نواخته می‌شوند، به صورت مستقیم نواخته می‌شود.

انواع فلوت کدامند؟

فلوت ریکوردر/ فلوت کلید دار/ فلوت چوبی/ فلوت سرخپوستی/ فلوت اوکارینا

 

 

نوشته های اخیر

بهترین تشک طبی + 11 مدل پرطرفدار ایرانی و خارجی

هر انسان به طور معمول نزدیک به یک سوم عمر خود را در خواب سپری…

2 ماه پیش

تلویزیون هوشمند چیست + تفاوت تلویزیون اسمارت با معمولی

یکی از متداول ترین کالاهای دیجیتال تلویزیون می باشد. این صفحه جادویی از همان ابتدای…

2 ماه پیش

بهترین مارک کولر آبی چیست + 6 مدل مارک کولر آبی 1403

هر چقدر که به فصل تابستان و گرما نزدیک‌ تر می‌شوید، دغدغه داشتن یک سیستم…

2 ماه پیش

معرفی برند ال جی – LG Brand

آن هایی که اهل دنیای دیجیتال و تازه های این جهان جذاب الکترونیکی هستند خوب…

2 ماه پیش

ظروفی که هرگز نباید در ماشین ظرفشویی قرار دهید + 18 ظروف ممنوعه در ماشین ظرفشویی

ماشین ظرفشویی های اتوماتیک دستگاههای کاربردی در آشپزخانه هستند، اما آیا همه ظروف را میتوان…

2 ماه پیش

راهنمای خرید قهوه ساز + بهترین قهوه ساز در بازار 2024

در مقاله راهنمای خرید قهوه ساز و معرفی بهترین قهوه ساز سعی داریم که شما…

3 ماه پیش